Хартиените касови бележки скоро няма да бъдат задължителни. Търговците ще може да ги генерират в електронен вид и да ги изпращат на клиентите си по електронната поща или в техния профил в интернет сайт или мобилно приложение. Това съобщава "Сега".
С последните промени в Закона за ДДС бе въведена опцията за електронни фискални бонове и сега Министерството на финансите е подготвило и промените в Наредба 18 за фискалните устройства и отчитането на продажбите, които да бъдат одобрени до края на март.
Важно условие за издаването на електронни касови бележки е търговците да използват одобрен от НАП софтуер за отчитане на продажбите. Приходната агенция поддържа публичен списък на софтуери за управление на продажбите, т.нар. СУПТО, които отговарят на определен набор от изисквания, поставени от нея. Преди няколко години НАП се опита да задължи всички търговци да използват само определени софтуери, което създаде голямо напрежение сред бизнеса и най-вече отпор на производителите и дистрибуторите на такива продукти.
Електронните фискални бонове, също като хартиените касови бележки, ще доказват, че закупената стока или услуга е регистрирана в сървъра на НАП и за нея е платен ДДС. Всяка е-бележка ще получава уникален номер на продажбата, който трябва да се визуализира, а също така ще се изписва дата на откриването и приключването на продажбата, дължимата сума, начина на предоставяне на фискалния бон, идентификационния номер на клиента в клиентската програма или е-мейла му.
Важна подробност е, че търговецът трябва разполага с данните на клиентите си, за да им изпраща фискалните бонове по електронен път. При поискване той трябва да ги предоставя и на хартия, предвижда наредбата.
Издаването на фискални бонове по електронен път, без задължителното използване и поддържане на касови апарати и фискални принтери, е старо искане на бизнеса. Използването на съвременни технологични решения и начини на комуникация позволява на фирмите да съкратят времето и разходите си като генерират и предоставят електронни бонове при продажба.
Тази опция е особено подходяща при онлайн търговията, но и за търговските вериги, които масово въведоха клиентски програми и комуникират с клиентите си чрез мобилни приложения.
В крак с новите технологии са и наскоро въведените електронни ваучери за храна, които от 1 юли т.г. напълно ще заменят хартиените купони. Операторите на ваучери за храна вече предлагат издаването им на електронен носител под формата на пластика. Тези пластики се предават на работодателите, решили да въведат този бонус към заплатите на служителите си.
Големите търговски вериги като Billa, Lidl, Kaufland и "Фантастико" вече потвърдиха, че работят с електронни ваучери.
Ползите от електронните ваучери за клиентите са възможността да разплащат закупените чрез ПОС-терминал хранителни продукти с точност до стотинка, като балансът и остатъчната стойност могат да се проверяват в реално време. Освен това не е необходимо да се купуват излишни продукти на касата в магазина, за да не се загуби част от сумата.