Броят на купувачите в търговските центрове в Москва в началото на август се оказа с 9-39% по-нисък в сравнение с последните три години, показват индексите за трафик Rstat Index и Mall Index. През юли анализаторите прогнозираха увеличение на дела на празните площи в московските търговски центрове до 30% при негативен сценарий. Данните отразяват трафика на 1000 кв. м търговска площ, те се използват от най-големите търговци на дребно и собственици на търговски центрове.
Според Mall Index през първите две седмици на август посещаемостта на московските търговски центрове е намаляла с 11% спрямо 2021 г., с 18% спрямо 2020 г. и с 23% спрямо 2019 г. По този начин разпродажбите през август и временното отваряне на магазините на H&M, преди да напуснат напълно пазара, не успяха значително да повлияят на намаляващия интерес на московчани към търговския център.
Като цяло в Русия посещаемостта на търговските центрове е с 9% по-ниска от миналата година, с 19% под нивото от 2019 г., показват данните на Mall Index. В същото време показателят е с 3% по-висок от този през август 2020 г., когато в Русия бяха в сила пандемичните ограничения.
Посещаемостта на търговските центрове започна да намалява през март, когато много чуждестранни марки обявиха, че се оттеглят от пазара. От началото на годината търговските центрове в Русия са били посещавани средно от 6% по-малко клиенти в сравнение с миналата година и с 20% по-малко в сравнение с 2019 г., отбелязва Mall Index. В Москва индексът на посещаемост е с 5% по-нисък в сравнение с 2021 г. и с 23% по-нисък от 2019 г.
„В сравнение с 2019 г. търговските центрове не са успели да си върнат средно между 15 и 25% от аудиторията в зависимост от региона. По време на пандемията много купувачи опитаха да пазаруват онлайн за първи път и дойдоха в търговския център с конкретна цел, а не за спонтанни покупки. През втората половина на 2020 г. и до януари-февруари 2021 г. динамиката се възстановява, но от март 2022 г. отново е отрицателна“, казва Михаил Василиев, ръководител на отдела за проучвания и консултации във Focus Technologies.
„Първият вицепрезидент на Crocus Group Емин Агаларов казва, че посещаемостта на търговските центрове на групата е намаляла с 20-30%. Търговските центрове ще загубят напълно трафика си, ако ситуацията не се промени“, казва Иля Ярошенко, президент на мрежата Baon.
Трафикът в групата Street Beat е намалял със 17% през последната седмица. 12 Storeez на свой ред отбелязва ръст от 15% на годишна база. „Има търговски центрове, където трафикът не е намалял, а е останал на нивото от миналата година или е нараснал“, каза Алия Хасянова, търговски директор на мрежата. Според Светлана Кузмина, директор на отдела за недвижими имоти на дребно в Accent Capital, трафикът в търговски център „Соколники“ се е увеличил с 20% поради промяната в концепцията.
В началото на юли анализаторите прогнозираха увеличение на дела на празните търговски площи в московските търговски центрове до 30% при негативен сценарий. При положителен, се очаква той да намалее до 10-12% до края на текущата година.