Отидете към основна версия

547 0

Синдикатите искат минималния необлагаем минимум да е 130 лв.

  • политика-
  • данъците-
  • повече-
  • догодина-
  • които-
  • данъци-
  • правителството-
  • финансите-
  • смятаме-
  • разходите-
  • намаление-
  • трябва-
  • данък-
  • някои-
  • места

Минималната работна заплата и необлагаемият минимум да стане 130 лв. догодина предлага КНСБ, съобщиха от конфедерацията. Правителственото намерение е парите без данъци да останат 110 лв. месечно.

Зам.-министърът на финансите Красимир Катев каза пред "Монитор", че ефектът от запазването на същия необлагаем минимум ще е почти нулев. Първоначално правителството обеща 120 лв. без данъци това означава, че разликата от сегашното положение е 10 лв., от които се облагат 2 лв. след като се приспаднат социалните осигуровки, обясни Катев. Така ефектът за бюджета е не повече от 10-15 млн. лева, каза той.

От КНСБ настояват още ваучерите за храна да се освободят от ДОД и задължителни осигурителни вноски. Според синдикатите трябва да се въведе данъчен кредит за работещите семейства с деца в размер на 16 лв. за първо, 20 лв. при второ и 23 лв. при три и повече деца в семейството. Данъкът върху социалните разходи да се намали пък от 20 на 15%, предлагат също от синдиката.

Патентът за обществените перални пада наполовина.Намаление на патентния данък за някои дейности предвижда правителството от догодина. Това е записано в проекта за изменение на Закона за облагане на доходите на физическите лица.

Двойно е намалението за пералните и химическото чистене. Досега в столицата те плащаха 1320 лв., а от догодина само 440 лева. За ремонти на техника и музикални инструменти патентът в София пада с 210 лева намалението е от предишните 1190 лв. до 980 лв. Променя се и функционалния тип на населените места по желание на занаятчиите. От групите населени места зависи размера на абсолютния налог. Така облагането в обезлюдени градове като Враца и Видин става по-справедливо.

Коментари
Васил Василев,
шеф на Съюза на работодателите в България
Очаквахме сериозно намаление на корпоративния данък, а виждаме, че в предложението то е срамежливо дребно. Не сме забравили и обещанието за нулев данък при реинвестиции и няма да се откажем да настояваме то да се изпълни.
Разбираме и уважаваме фискалната политика на правителството и смятаме, че причината да няма сериозно намаляване на данъците не е толкова нежеланието, колкото огромният харч на държавата.
Друг е въпросът, че същата тази държава продължава да преразпределя много голяма част от БВП и освен това тя дори има намерение да увеличава частта на преразпределението.
Естествено, надали има сериозен предприемач, който да не се вслушва в обещанията на правителството. Върху какво обаче да си направи той разчетите, ако не спрямо обявената фискална политика? И с оглед на размерите на данъците догодина, той ще бъде принуден да свие някои от инвестициите си. Няма да си позволи и такова увеличение на броя на работните места, каквото е било прогнозирано. Най-неприятното е, че бизнесочакванията ще се влошат, ще се увеличи и недоверието към властта.
Първият анализ на новите данъци ни показва още, че има силно увеличаване на косвените налози. Рязко се вдигат акцизите, таксите за съдебната система, осигуровките с осигурителните прагове.
Като страна в тристранния диалог наблюдаваме и друго явление - ненаситната лакомия на някои министерства. Резултат от работата в тях не се вижда, раздуват се щатовете, назначават се нови чиновници, пръскат се пари. Не смятаме, че политиката на Министерството на финансите е виновна за желанието на тези ведомства да получават повече и повече пари, които няма откъде да дойдат.
За да изпълни обещанията си и да провежда политика, която да стимулира растежа, държавата трябва рязко да свие разходите си, да намали чиновниците си, да повиши тяхната ефективност, да премахне непроизводителните харчове.
Ние очакваме този въпрос да бъде разгледан в Съвета за икономически растеж, но повече от два месеца той не се е събирал, като председателят му отклонява срещите и заседанията. Искаме да обсъдим бюджета за догодина, но още нямаме отговор.
Лъчезар Богданов,
Институт за пазарна икономика
Очевидно няма вътрешна нагласа у екипа на Министерството на финансите за принципно намаляване на данъците, на разходите и на преразпределението им. Няма и политически консенсус за по-ниски налози, което обяснява защо няма разчети за по-ниски данъци при по-малки разходи. При изготвянето на бюджетните сметки всеки министър си е защитил разходите и оттам министърът на финансите е теглил чертата. Този подход на ведомството на Велчев показва, че титулярят му не смята да формира обща икономическа политика, не е лидерът на тази политика, а е единствено изпълнител. Просто са му възложили задачата да върже сметките, докато друг е двигателят на политиката - разходно ориентираните министри, които са постигнали своите цели.
Изводът е, че премиерът е наложил политическата си воля там, където се харчат пари. Може и така да се прави политика, но мисля, че тя не е единствено приемливата.
Що се отнася до фиска - за пореден път се измества акцентът към данъците, а не се обръща достатъчно внимание на социално-осигурителните плащания. Те са в зависимост от нивото на дохода и са от 1,5 до 4 пъти по-високи от данъците. И са най-съществената тежест, която намалява дохода на домакинствата. От Министерския съвет идват индикации, че няма да се спази обещанието, ако се увеличи събираемостта да има намаление на осигуровките. Дори се обмисля да се вдигне от 2 на 3% допълнителното задължително осигуряване на родените след 1959 г. Това са по-скоро големите тежести, които намаляват разполагаемия доход.
Промените в ДОД са несъществени. Но оставането в сегашната ситуация означава, че хората, които успяват да увеличат доходите си, ще бъдат облагани по-тежко.
Така че, щом няма промяна в данъците, можем да смятаме, че няма да има и някаква голяма промяна в общото икономическо състояние. Но пък има и друг фактор, който се нарича "излъганите очаквания", и който не трябва да омаловажаваме.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини