Отидете към основна версия

1 550 15

Токсичен ли е въздухът в самолетите?

  • самолети-
  • въздух-
  • токсичен въздух-
  • симптоми-
  • опасно за здравето

Проучвания вече са стигнали до заключение, че стюардесите по-често от средното население страдат от рак на кожата и левкемия

Снимка: Shutterstock

Токсичен ли е въздухът на самолетите? В сряда френската Агенция за здравна безопасност излезе със становище, в което се казва, че са необходими допълнителни изследвания, за да се установи възможна връзка със симптоми, за които съобщават стюардеси, предаде АФП, цитирана от БТА.

Въпросът беше отнесен до ведомството през 2019 г. от няколко профсъюза, представляващи пилотите и кабинния екипаж, както и от Асоциацията на жертвите на аеротоксичния синдром.

Тя иска да се присъедини като представител на гражданите към съдебно разследване, започнато в Париж за "неволни наранявания" и "застрашаване на живота на други лица", описвани като "остро или хронично замърсяване на въздуха под налягане в самолетите с токсични вещества".

Организацията посочва, че "в почти всички самолети въздухът, който се диша на борда, е от двигателите. Той се замърсява, наред с всичко друго, и от маслото, използвано за смазването им", а според асоциацията то съдържа "токсични добавки". Според представителите ѝ някои от замърсителите са с размер на "наноматериал", отбелязва АФП.

Описваните симптоми включват главоболие, световъртеж, храносмилателни и дихателни проблеми.

Разследването е започнало след подадена жалба от пилот на "ИзиДжет" (easyJet) през 2016 г.

Експертният комитет, цитиран в доклада на Асоциацията на жертвите на аеротоксичния синдром, е на мнение, че "в кабините на самолетите има многобройни газови и прахови замърсители...", но счита, че "данните са недостатъчни за извършване на количествена оценка на рисковете за здравето", свързани с това. За организацията има "ниско ниво на доказателства за синдром, свързан конкретно с излагането на различни замърсители или продукти от двигателите или хидравлични течности".

"Въпреки че симптомите, описани от отделни лица, не са включени", агенцията подчертава, че аеротоксичният синдром към днешна дата не е консенсусна нозологична единица и "насърчава проучванията, които ще предоставят сведения за причините за замърсяването на въздуха в кабината и последиците от тях върху здравето на екипажите на полетите".

От асоциацията разширяват обхвата на доклада, за да включат "последиците за здравето, свързани с професията на стюардесите". Оттам посочват, че проучванията вече са стигнали до заключение, че тези служители по-често от средното население страдат от рак на кожата и левкемия, вероятно свързани със слънчевата и космическата радиация.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 9 гласа.

Свързани новини