Отидете към основна версия

8 270 10

Шофьорите не се притесняват от размера, а от неизбежността на наказанието

  • илия тодор-
  • катастрофи-
  • загинали-
  • жертви
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"Моментална санкция като сваляне на регистрационните табели ще е ефективна, естествено ще трябва време за да се видят резултатите. Но това е наказание, което веднага се изпълнява, а знаем, че проблемът с повечето наказания в България е, че трудно влизат в сила. Ето например събираемостта на глобите е около 50%. Явно това не дава резултат". Това каза пред Факти.бг Илия Тодоров, експерт в Асоциацията на пострадалите при катастрофи.

- Г-н Тодоров, преди няколко дни бяха изкарани данни за броя на катастрофите през 2016 година. Статистиката е стряскаща - 7404 тежки катастрофи със 708 загинали и 9374 ранени. Това означава, че на ден по двама българи дават живота си във войната на пътя. Притесняващо е и, че тази тенденция расте с годините. На какво се дължи това според вас?

- Факторите са много. Тази негативна тенденция се наблюдава от 2014 година, защото до тогава имаше намаляване на тежките произшествия, при които имаше загинали. От 2014 година обаче нещата се промениха и жертвите при катастрофи се увеличиха.

Както казах факторите за това са много. Един от тях е, че мобилните камери бяха извадени от употреба. Имаше едно решение на ВАС от януари 2014 г. с което за година, година и половина мобилните камери не действаха и останаха само стационарните. Това веднага оказа ефект, защото стационарните камери са само двайсет и няколко за цялата страна, а мобилните са стотица. По-късно мобилните камери бяха върнати в употреба, но, както се казва духът от бутилката беше пуснат, т.е. контролът е изключително важен за намаляване на произшествията и жертвите по пътя.

- Говорите за контрол, но няма ли значение и самосъзнанието на шофьорите, не станаха ли те по-нагли и безкомпромисни?

- При всички случай поведението на водачите е фактор. Всички факти сочат, че това е част от проблема. Самосъзнанието и обучението, са много важни при поведението на шофьорите на пътя. В последно време обучението може би не е на достатъчно високо ниво и не отговаря на критериите и изискванията за придобиване на правоспособност. При всички случай значение има и това ,че автопаркът ни е доста по-остарял от този в Европа. Инфраструктурата също е фактор, защото когато пътищата са широки и платната са разделни от мантинела данните показват, че произшествията намаляват. Такъв е примерът с пътя Бургас – Созопол, при който след обновяването му няма нито един загинал.

- Какво може още да се направи, какви мерки, трябва да се вземат, за да спрат хората да се качват пияни, или дрогирани в колите си?

Тази година беше направена стъпка в правилната посока. Въведе се нов вид санкция, досега непозната за България. Имам предвид временното спиране на автомобили от движение със сваляне на регистрационните табели на място.

До сега при липса на такава санкция, тежките нарушения или системните нарушители бяха наказвани с отнемане на свидетелството за правоуправление. Някои системни нарушители, с 10-20 акта бяха с отнети книжки и продължаваха да правят золуми по пътя. Санкцията очевидно не работеше. Само по данни на Пътна полиция, на седмица са били залавяни около 500 души без право да управляват, в това число влизат и тези, които никога не са имали книжка, но процентът им е много малък. Представете си! И това са само тези, които са хванати, може само да гадаем, колко всъщност е истинската цифра на хората, шофиращи с отнета книжка.

Затова смятаме, че такъв вид нова санкция – моментална, като сваляне на регистрационните табели ще е ефективна, естествено ще трябва време за да се видят резултатите. Но това е наказание, което веднага се изпълнява, а знаем, че проблемът с повечето наказания в България е, че трудно влизат в сила. Ето например събираемостта на глобите е около 50%. Явно това не дава резултат, Законът за движението по пътищата е променян над 60 пъти и то винаги с цел да се увеличават санкциите за определено нарушение, а ефектът е почти нулев. Очевидно това не е правилния метод, защото не размера на едно наказание, а негова неизбежност би възпряло даден нарушител. Имам предвид при 50% събираемост на глобите колкото и да се увеличи техния размер никой няма да си каже „е, щом глобата е 1000 лв няма да направя това нарушение".

Знаете, че и тези наказания трудно се прилагат и всеки нарушител си мисли, че точно него няма да го хванат, пък ако го хванат може и да не го накажат, затова санкциите трябва да станат неизбежни. Това става по няколко начина - с контрол и със законодателни промени, които да улеснят събирането на глобите и тогава и възпиращият ефект ще е много по силен.

- Кога, според вас, ще се появи този ефект?

Заниженият контрол от 2014-та до 2015 година дава отражение вече трета година. Надявам се да не чакаме толкова, за да видим благоприятния ефект от новите промени. Според мен оптимистичния срок е една година. Ако до края на 2017-та успеем да се похвалим с намаляване на жертвите и ранените при катастрофи ще е много добре.

- Колко от пострадалите при катастрофи се обръщат към вашата Асоциация?

Много от пострадалите, в момента не разполагам с точна статистика, но са много. Имаме горещ телефон за консултации и съвети, той е 070017112 и може да се набира от цялата страна. Тук пострадалите може да получат компетентно мнение и подкрепа за това, от което имат нужда.

- От тази година влезнаха нови правила при регистриране на ПТП-та. Шофьорите вече не са длъжни да викат КАТ, ако няма пострадали. Появиха се много дискусии по тази тема. Какво е вашето мнение?

Акцентът според мен трябва да падне другаде, защото досега се наблягаше върху това дали трябва да викаме КАТ или не. Нещата не са много по-различни от това, което беше преди. Сега важното е друго. Според нашата Асоциация важното е, че много по-бързо ще се дава отчетността за ПТП-тата от застрахователите към Гаранционния фонд и това ще се прави на дневна база, а не на месечна, както беше преди. Това е стъпка в посока да се въведе бонус система, защото от над 5 години призоваваме да се направят такива законодателни изменения. За съжаление през 2016-та влезе нов кодекс на застраховането и в него също няма такава предвидена система, а тя е изключително важна и ние смятаме, че също ще допринесе за намаляване на произшествията. Водачите с по-малко инциденти ще плащат по-евтини застраховки и ще бъдат стимулирани да внимават повече. По този начин и самите застрахователи ще се намесят във войната срещу недисциплинираните шофьори.

- Имахте предложение и да бъдат поставени камери в колите...

Ние не сме го измислили, това е практика в много страни. Видеоустройствата ще помагат в конфликтни ситуации между шофьори, които имат различи тези относно едно и също произшествие. Сега, ако няма свидетели на инцидента и водачите твърдят различно, общо взето се стига до налучкване кой е прав. По основното значение е, че наличието на камери в автомобилите ще действа дисциплиниращо на цялото общество. Защото, когато не знаеш от къде те снимат, ще си по-внимателен. Когато КАТ разполагат автомобил с мобилна камера те са длъжни да поставят знак на определено разстояние и всички знаят, че ще бъдат записани. Ако във всеки автомобил има камера няма да знаеш от къде може да те снимат. Материалите от тези регистратори са доказателствено средство и могат да послужат за налагане на санкции.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини