Хотелиери и ресторантьори в Банско твърдят, че по-силен зимен туристически сезон не са имали от години насам. Това каза в интервю за БТА кметът на курортната община Георги Икономов по повод края на скисезона, който официално ще бъде закрит на 17 април.
Най-проспериращият за нас пазар сега е израелският, но мисля, че трябва да се обърнем вече и към страни от Западна Европа, а защо не - и към скандинавските страни, коментира кметът.
С Великден идва краят на тазгодишния зимен туристически сезон в Банско. Каква е равносметката и вашата оценка за него?
Моята оценка се основава на това, което ми казват хотелиерите и ресторантьорите. А те казват, че по-силен туристически сезон не са имали от много години. Някои казват, че миналият и по-миналият са били слаби и може би това е причината.
По-скоро обективната истина е, че това беше изключително силен туристически сезон по отношение на посещаемостта. Както неведнъж съм отбелязвал, мисля, че да имаш много туристи не означава, че имаш повече ползи или по-скоро печалбата за хотелиерите и ресторантьорите е голяма. Цените в Банско паднаха много, може би поради голямата конкуренция, поради множеството туристически обекти. Налага се хотелиерите и ресторантьорите да смъкват цените, това води повече туристи, но в същото време не води до по-голяма печалба. Тук е ролята на хората от туристическия бранш - да се съберат и да си направят обща стратегия, да се договорят за минимални цени за различните категории хотели и ресторанти. Това обаче е тяхна работа.
Общината участва отново в много международни туристически изложения и борси у нас и в чужбина. Успя ли Банско да завоюва нови пазари, разширява ли се географията на туристите, които курортът привлича?
Разширява се, да. Като имаме предвид и тези изложения, в които участваме години наред, ръстът на туристите всяка година е над 10 процента. Сериозно увеличение се забелязва тази година на израелските туристи. Турските също станаха вече традиционни туристи за Банско - преди четири години въобще ги нямаше, сега всеки знае кога им е ваканцията, колко гости от Турция очакваме и т. н. Общо взето най-проспериращият за нас пазар сега е израелският. Ходим редовно на борси в Тел Авив.
Мисля, че трябва да се обърнем вече и към страни от Западна Европа, а защо не - и към скандинавските страни. Много ги подценяваме като пазар или по-скоро си казваме, че тези страни си имат писти, лифтове, планини, имат си всичко, но забравяме, че всеки човек иска разнообразие. То и и ние си имаме Черно море, но не ходим на море само там, а който има възможност се опитва да ходи и други места. Да не забравяме, че в сравнение с Франция, да не говорим с Норвегия и с Швеция, нашите цени тук са изключително по-ниски, а качеството на услугите не е въобще по-лошо от това, което там се предлага.
Аз съм убеден, че с малко повече реклама там ще "пробием" и в тези страни. Разбира се, пак опираме до основния въпрос: ние ще ги докараме тук туристите, но с какво се сблъскват на място? Пак огромните опашки на път за скизоната.
В този смисъл какво бихте искали да се промени за следващия сезон и занапред?
Задължително трябва да тръгне процедурата за изграждане на втората кабинкова въжена линия и още лифтове и писти. Това е задължително и ще бъде първата задача и за мен като кмет, и за новия ни депутат Александър Мацурев - лобиране пред правителството и пред всички отговорни институции за продължаване на процедурата за приемане на плана за управление на Национален парк "Пирин", която бе стопирана според мен необосновано, и възможно най-бързи стъпки за изграждане на втората "кабина".
Банско отново този сезон бе домакин на събитие номер 1 от календара на зимните спортове в България - състезанията за Световната купа по сноуборд. Как се отрази това, освен престиж, донесе ли и икономически ползи за града?
Това бе надпревара за Световната купа по сноуборд, един спорт, който е малко по-непопулярен, отколкото състезанията за Световната купа в класическите ски, в алпийските дисциплини, но пък беше нещо ново и интересно за Банско. По този начин мисля, че Банско бе открит като дестинация и от повече по-млади почитатели на белите спортове, най-вече сноубордисти. Това е единият от ефектите.
Разбира се, всяко голямо състезание носи и икономически ползи - пряко чрез посещението на гостите, но най-вече непряко - чрез рекламата, която си създаваме като курорт, което след време пак дава плодове. Банско вече се утвърди като ежегоден домакин на такива световни събития и ние може би трябва да вървим към домакинство на финали за Световната купа. И това ще бъде следващата стъпка.
Добринище е неизменна част от туристическия потенциал на община Банско. Как това планинско градче допълва туристическото предлагане на курорта?
Допълва го като по-запазено, по-съхранено в автентичния си вид малко населено място, с по-малки, разбира се, възможности за ски. Мечтата ми винаги е била - Добринище да се превърне в малък, семеен скикурорт, защото Банско тръгна да се оформя по-скоро като младежки курорт. Добринище си представям точно такъв - по-запазен, по-съхранен курорт с по-малка скизона, която да бъде алтернатива на Банско и нещо по-различно. Като му омръзне на човек да кара в Банско, да отиде в Добринище или пък обратно, да има и някаква, ако щете, конкуренция. Пак обаче опираме до плана за управление на Националния парк "Пирин", до десетките ограничения и забрани, да не говорим за еколозите и техните протестъри.
А прави ли се нещо ново за утвърждаването на Добринище като още по-привлекателно за туристите място в общината?
Там в най-скоро време ще изградим съвременен туристически информационен център. Той ще бъде от полза за всички гости, тъй като Добринище стана изключително атрактивно за туристите място, както през зимата, така и през лятото. Даже обикновено през лятото работи много по-добре и от Банско. Това е така може би поради факта, че има много по-малко хотели и заведения, но са запазени къщите за гости. Всичките са предимно на местни хора и посетителите са изключително доволни. А новият туристически информационен център ще заработи, за да дава повече информация за целия регион.
Изпращаме зимния сезон, но на вратата вече чука летният. Обезпечена ли е фестивалната програма, която се осъществява, за да привлича Банско повече туристи и през лятото?
Фестивалната програма е обезпечена както финансово, така и организационно. В момента все още се уточняват някои детайли и изпълнителите, които ще се включат в различните фестивали, но на 90 процента програмата е ясна.
В средата на юли ще бъде музикалният фестивал, познат като "Банско бийт", а на 2 септември ще бъде балканският "Бохеми Банско". Тази година ще отбележим 20-годишнината на джазфестивала. Д-р Емил Илиев, неговият създател и организатор, е подготвил богата и разнообразна програма. Всички фестивали, които до момента сме правили, ще продължат да се правят. Мисля, че те станаха, както ските през зимата, марка на Банско през лятото. Ще ги има и музикалните фестивали, които споменах, и театралният, и оперният, т. е. - за всекиго по нещо.