Отидете към основна версия

2 172 42

Washington Post: Американците ще се върнат на Луната, за да останат там

  • луна-
  • мисия-
  • сащ-
  • русия-
  • китай-
  • наса

Тази година Индия и Китай планират своите лунни мисии

Снимка: НАСА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Материал от Поглед.инфо

Космическата надпревара се възражда, съобщава The Washington Post, позовавайки се на многобройните, планирани за текущата година експедиции. Сега космоса и по-специално Луната, предвид нейните ресурси, също са от икономически интерес. NASA и правителството на САЩ обявиха, че Америка трябва „възможно най-скоро" да се върне на Луната.

В разгара на "космическата ера" САЩ и СССР прокараха път към Луната: от 1966 до 1976 г. кацаха 20 космически кораба на лунната повърхност, включително 6 космически кораба "Аполо" с астронавтите на NASA, пише The Washington Post.

Обаче, от момента на последната от тези експедиции, когато съветската сонда достави 6 унции лунна почва, Луната всъщност е изоставена. Обществото и политиците загубиха интерес към нея, констатира изданието. През следващите 42 години само един космически кораб направи успешно кацане на спътника: китайския Chang'e през 2013 година.

Впрочем, Луната отново се превръща в център на възродената космическа надпревара, отбелязва The Washington Post - и тук, точно както в класически холивудски рестарт, има нови герои и нови сюжетни линии.

Изданието подчертава подема на Китай, който на 3 януари, за първи път в историята, осъществи кацане на космически кораб на обратната страна на луната. Освен това за този месец е планирано стартирането на израелския космически кораб: ако мине успешно, Израел ще стане четвъртата страна след САЩ, Русия и Китай, чийто космически кораб е достигнал лунната повърхност.

Тази година Индия и Китай планират своите лунни мисии, а миналия четвъртък администраторът на NASA Джим Брайденстайн обяви, че ведомството възнамерява да си сътрудничи с частния сектор, за да изпрати американски космически кораб на Луната още тази година: „За нас е важно да се върнем на Луната възможно най-скоро. Но този път ще отидем на Луната, за да се установим там. Няма да оставим флаг, следи и да отлетим, за да не се появяваме през следващите 50 години." Освен това администрацията на Тръмп обяви, че връщането на Луната е сред най-важните приоритети.

The Washnigton Post съобщава, че в случай на успех на всички тези мисии, ще бъде поставен нов рекорд по отношение на броя на успешните кацания на лунната повърхност за една година.

Както и в годините на Студената война, международната космическа надпревара се подхранва от национална гордост и стремежа към научни открития. Но, както пише вестникът, има нов стимул: алчност. Много корпорации получават изгода от новите технологии. В допълнение, редица богати хора вярват, че можете да създадете печеливш бизнес на Луната, като бъдат извлечени ресурсите й. В резултат на това, сега има компании, които планират да изстрелят апарати на Луната през следващите години – спътникът на Земята привлича инвеститори и първооткриватели, точно както ги е привличал американският Див Запад.

Обаче, отбелязва The Washington Post, че подобно на Дивия Запад, космосът е далечен и опасен. Дори при най-оптимистичните прогнози се казва, че повечето фирми ги чака фалит. Следователно космосът, особено дълбокият космос, остава наследство на държавата, а не корпорациите, подчертава изданието: космическите изследвания, на първо място, се тласкат от страха да не бъдат надминати от други страни и от стремежа към знания. Впрочем, най-рисковите от предприемачите, въпреки това, не изоставят опитите.

През 2015 г. в Конгреса на САЩ беше приет закон за търговското пространство, който позволи на американските компании да добиват космически ресурси. Според учените лунните ресурси са на плитко до повърхността: проблемът е във високата цена на полета.

Както информира изданието, за да се преодолее тежестта на космическия кораб се изисква огромно количество реактивно гориво: полет до Луната се сравнява с пътуване из страната без зареждане, когато трябва да вземете цялото гориво с вас.

Обаче, наскоро се оказа, че на Луната има гориво под формата на вода: този факт драматично промени сегашния подход към развитието на лунната повърхност. Всеки, който първи завладее лунната вода, ще получи сериозно предимство. Ето защо, пише The Washington Post, Брайденстайн говори за необходимостта от по-бързо връщане.

Изданието съобщава, че NASA отпуска все повече и повече пари за постигането на тази цел, като сътрудничи с частния сектор: наскоро министерството избра 9 компании, по чиито разработки полетът трябва да се проведе тази година. Освен това в продължение на много години NASA и Пентагонът инвестират милиарди долари в компании като SpaceX на Илон Мъск, като им помагат да създават ракети, способни да изстрелват спътници на околоземна орбита.

Превод: М. Желязкова

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини