Отидете към основна версия

15 731 62

Столичният градски транспорт - поредният спукан балон на ГЕРБ

  • йорданка фандъкова-
  • герб-
  • транспорт-
  • софия

Проблемите няма да се разрешат, докато не бъдат точно назовани

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Когато оставиш нещо на самотек и автопилот, то рано или късно ще катастрофира. Дотам стигна и градският транспорт на София. Един сектор абсолютно емблематичен за цялата политика на партия ГЕРБ. Зад фасадата на пищните представяния на нови автобуси и трамваи, се крие един архаичен сектор с редица проблеми. И нищо чудно - все пак Столична община вече 12 години се управлява от водещата партия у нас. Уж модерна, уж реформираща, всъщност тази партия упорито не желае да води България към "европейско развитие", а още по-лошо - замазва грешките си с още по-големи такива.

Натам, изглежда, отива и развоят с наболелите проблеми в градския транспорт на София. Шофьорите в него се оплакват от неподобаващо възнаграждение, много часове извънреден труд и лоши работни условия, като мизерни тоалетни например. И са напълно прави. Недоволството им назря дотолкова, че са готови да оставят столицата без градски транспорт. А от общината изглежда недоумяват как да се справят с проблема. „За 10% увеличение на заплатите са нужни около 10 млн. лв. За 40 % всеки може да си направи сметка за какви пари говорим“, заяви Дончо Барбалов, заместник-кмет по транспорта и финансите. Ок, г-н Барбалов, само че е очевидно колко лесно може да увеличите приходите, например като най-сетне въведете контрол в столичния градски транспорт. Защото всеки пътник знае, че я го проверят веднъж на двайсетина пътувания, я не. А ако случайно има контрол, то винаги се намират хора, които не може да бъдат проверявани, други бягат, трети дават пари директно на контрольорите. Като цяло реалната събираемост на глоби е изключително ниска. И настоящата система за коректно ползване на услугата и съответен контрол абсолютно не функционира. Буди пълно недоумение как толкова години така и не се намери работещо решение на този проблем в една столица на държава от ЕС в 21 век.

Друга мярка за оптимизация би могла да бъде с пускането на подходящите автобуси по съответните линии. Има линии, където съчленени стари Мерцедеси (съответно с висок разход) пътуват почти празни. Същото се отнася за дълги крайградски курсове, където е логично с приоритет да са по-екологични и евтини като разход автобуси.

Още един проблем, по който може да се поработи, са разписанията. Почти всеки от нас е бил на почивка в някой от морските ни курорти и е видял с каква скорост се движат автобусите там. В най-динамичния и трудещ се български град, обаче, някой е решил, че разписанията трябва да са направени така, че градският транспорт е твърде нефункционален, тъй е като в голямата си част колите се движат нарядко, а и изключително бавно. Да, в час пик на шофьорите може да отнеме повече време да изпълнят курса си, но не и през останалото време.

Вместо всичко това от синдикатите, по соц-маниер, сметнаха, че мерките трябва да са спиране на нощния транспорт и... разреждане на разписанията. Достатъчно показателен пример за това какво представляват синдикатите в България е председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова, която освен общински съветник, е и... синдикат. Спирането на нощния транспорт със сигурност не е панацеята, тъй като става дума за изключително малко като брой автобуси и съответно водачи. А ефектът му е осезаем, най-малкото като престиж и съвременен вид на цялата услуга за столичани и гости на града.

Цялостно столичният градски транспорт е далеч от резултатите и управлението на друго общинско дружество - "Метрополитен". Ситуацията напомня по-скоро на "Топлофикация" - дружество с много пробойни, крепящо се основно на героиствата на служителите си, принудени да работят в трудни условия, но да закърпват положението.

Разбира се, не може да се подминат и положителните действия на общината - осъвременяване на автомобилния парк с еко-автобуси, трамваи и тролеи, обособяването на бус-ленти на някои булеварди, въвеждането на електронна дневна карта. Всичко останало обаче се бави критично. И естествено се стигна дотук. Както се случва или предстои да се случи в много други по-големи и по-важни сектори - здравеопазване, вътрешна сигурност, отбрана, правосъдие и т.н. В държавата управлявана уж от модерна дясна партия...

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини