28 Февруари, 2019 23:28 3 127 32

Трамваят 10 пъти по-евтин от колата

  • задръстване-
  • софия-
  • автомобил-
  • трамвай

Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него

Трамваят 10 пъти по-евтин от колата - 1

До десет пъти по-евтино може да струва на гражданите на София да слязат от автомобилите си и да се качат на трамвай или тролей. В столицата возенето с обществения транспорт на година е по-изгодно дори от Пазарджик, а общинските превозни средства са едни от най-модерните в Европа, показа справка на в. „Монитор".

Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Но картата в столицата за 12 месеца струва само по лев ден или 365 лева. Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него.

Транспортът за година в Пловдив струва 516 лева, а в града на правите улици Стара Загора е 600 лева. В Бургас сумата скача на 720 лева, докато на Дунава, в Русе, картата стига 866 лева. Само в Пазарджик цената е близка до тази в София, там се возят за 372 лева за 12 месеца.

Сумата е приблизителна с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др. Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство. От съществено значение е също дали колата е току-що купена, тогава разходите са многократно по-високи, или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока, колата пак гълта пари. Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20%. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино.

В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите „Гражданска отговорност". Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 300 лв., но това зависи от възраст на водача и други фактори. Относно другата и незадължителна полица „Автокаско" има шофьори, които я избягват точно защото смятат, че старичката им кола не заслужава този разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото особено в голям град като София рискът да ти ожулят бронята или, не дай боже, да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400 лв. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на вече електронния годишен стикер за леки автомобили е 97 лева за правото да ползваме републиканската пътна мрежа.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Спукам балона

    4 3 Отговор
    приятел
  • 2 Клюкар

    19 3 Отговор
    Бояна, Драгалевци и Симеоново са на същото мнение.
  • 3 Мирослав

    40 5 Отговор
    Да бяхте написали, че статията е по поръчка на пресцентъра на ГЕРБ...

    Коментиран от #23

  • 4 нднднд

    30 6 Отговор
    Да по-евтин е, ама за някои ... за нас билетите са градския транспорт са на една цена... която е неразумна и неоправдана!
    Не може и прави и седнали да плащат една цена. Не може и трамвай и автобус и тролейбус и метро... да са с билети на една цена. Абе много иеща неможе, но явно тук може... Сега пък и било много евтино да се кламбучкаш в претъпкан смръдлив трамвай. Е сори, ама ще се прежаля за 20лв на месец отгоре и ще карам бангията си с газова, дето гори 8-10 на сто в града! Като направите нормален градски транспорт и евтин колкото е редно да е - тогава ще го ползвам с удоволствие. А на близки разстояние предпочитам да ходя пеш!

    Коментиран от #22

  • 5 !?!?

    27 9 Отговор
    Тъпа статия ! И бихте ли ми обяснили чисто технически, как градския транспорт, ще поеме толкова народ, ако дори 1/20- та слязат от колите !?!? Ми то и сега е бутане,блъскане и гювеч в него!!! Служителите в градския и сега бачкат извънредно и не почиват за да смогнат, а представете си още народ за извозване !? Колко още автобуси,трамваи и метра трябва да се пуснат, че да поемат толкова народ ?? Аве мислете, като ги пишете тия неща ! То на теория всичко може, но реалността е друга !
  • 6 filo

    22 8 Отговор
    Ами естествено, да се возиш в кола е по-скъпо, но много по- удобно. Освен това с колата се върши много повече работа. Кой очаква возенето на кола да е по - евтино от трамвай?
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Манаф чиев

    2 4 Отговор
    Ама пък как вози
  • 9 Лъжци

    21 10 Отговор
    Ха-ха -ха-ха !!! Цял ден съм в движение с колата в София и ми излиза около 4-5 лева максимум разхода на газ ! Ако ползувам градския транспорт ще ми излезе 5 пъти по-скъпо ! да не говорим и за загубата на време чакайки и мръзнейки по спирките да дойде осмърдяния транспорт !
  • 10 emo

    17 4 Отговор
    Статията е все едно да убеждаваш гладния че е сит и той да ти повярва.
    Ако се сма така елементарно, 100 км да речем са 10 пътувания с транспорт, билети на стойност 16 лв, 100 км с автомобил са да речем 9-10 л. гориво, ако е газ е на стойност 9 лв, ако нафта или бензин е на стойност 20-22 лв, сега за 4-5 лв отгоре седмично ясно е ч с автомобил е по-изгодно, даже и да не сменяш превозно, а ползваш ли за 10 км две или повече превозни средства, забрави. Има редки случаи, когато ГТ е по-изгоден и то е на разтояния до 2-3 км, при които няма смисъл да палиш колата, но и това е при определени условия.

    Коментиран от #11

  • 11 адаш

    7 10 Отговор

    До коментар #10 от "emo":

    ти данъци по твоята таратайка не плащаш ли??? горивото е само 1/3 от всичкия разход по една кола. от 10 г карам лични автомобили,навъртял съм 120000 км,5 коли съм сменил със средна възраст около 15 год, и мога да кажа че горивото е около 1/3 от всичкия разход, или в числа на км ми се връзва около 30 ст на км(гориво, данъци,подръжка,амортизация) и то благодарение на това че 80000 км(2/3 от всичките изминати) съм карал на газ,останалите на дизел

    Коментиран от #17

  • 12 ШопЕн

    20 3 Отговор
    Махам колата , ще си купя трамвай .

    Коментиран от #13

  • 13 onq s konq

    6 2 Отговор

    До коментар #12 от "ШопЕн":

    За да ти стигнат парите да му платиш данъка ще трябва пък да го продадеш
  • 14 Ю Кортес

    9 3 Отговор
    Колата си е един бирник.всеки дам да си избира дали да го има
  • 15 Guest

    3 4 Отговор
    Заглавието е леко "що не си купите по един трамвай..."!
  • 16 Густо Майна

    6 1 Отговор
    Масово в държавите в централна и зап. Европа трамвайния транспорт е развит, във всички градове с над 150 хил. население. Т. е. в случаят сме твърдо в каменната ера! В Румъния (нали сме си дупе и гащи) трамваи има във всички такива областни градове, че има и линии до съседни на тях, по-големи нас. места.
  • 17 Муха

    2 3 Отговор

    До коментар #11 от "адаш":

    Явно толкова си и карал... За 15 000 км годишно горивото в зависимост каква кола и на какво гориво е между 1500 и 3000лв. Данък, гражданска, винетка и технически 500-1000 лв, обслужване около 300-400, обезценка да речем 700... Как 1500-2000 са 1/3 от 1500-3000?! Пък ако караш повече съвсем... 1/3 е ако си селски бек със съботно неделна кола за показ (голям данък и скъпа поддръжка) и понеже си гол терикат и нема пари въртиш 5000 км годишно и то на газ...

    Коментиран от #31, #32

  • 18 Focus Revolution

    6 1 Отговор
    Най-евтиния транспорт е вело...вело...абе колелото.
  • 19 Муха

    2 2 Отговор
    1500-3000 са 1/3 от 1500-2000 имах предвид...
  • 20 гост

    6 1 Отговор
    При минимални разходи и без каско са необходими 600лв преди да напълниш първия си резервар за годината. Или дори и при малко каране са ти нужни едни 2х.лв за гориво, такси, обслужване да не говорим за обезценяване на мпс. У нас всеки си купува кола и после вика, че няма пари, защото никой не просвещава какво трябва да се свърши по колата, колко ще струва и т.н. Осоненно когато не ви е необходима и да кажем ви трябва 5 пъти в годината за по 2 дена, което може да ви струва 500лв например за наем на кола вместо да дадете 2500лв за притежание и със спестените 2х.лв да си прецените сами какво и къде ще ги инвестирате.
  • 21 йьйь

    2 2 Отговор
    Колко струва един загубен час,(при мен е около 100лв.)?
    Като го включим към левчето за градския транспорт - сметката е.....?
  • 22 Коментара

    0 6 Отговор

    До коментар #4 от "нднднд":

    Какво означава нормална цена на градски транспорт за теб? Може би като слизаш от автобуса да ти дават левче за това, че си благоволил да се качиш?! Имаш ли идея за какви цени става на въпрос... да се ограничим до Европа? Англия и по-специално Лондон дори не коментирам....там сигурно след месец ще скочиш в Темза с релса под ръка, а никой не те оставя да търкаляш двайсет годишна бангия с газова...колкото и да е чиста...
  • 23 Язе 2

    0 2 Отговор

    До коментар #3 от "Мирослав":

    Мирко, Мирко, червената мъгла ти е замътила съзнанието.
  • 24 бай онзи

    1 2 Отговор
    айде партенки пак...
  • 25 бай онзи

    1 0 Отговор
    такава статия и констатация може да се случва само на място където времето не е пари, демек в това малоумно подобие на държава
  • 26 сектант

    0 0 Отговор
    то оставаше и да е по-скъп
  • 27 Иван

    2 0 Отговор
    Пиша ви от Прага, Чехия. Транспортът тук е решен с метро от три линии, в момента се придобиват терени за четвърта; има градски автобуси и трамваи, а също и автобуси от предградията. Годишна карта за цялата градска мрежа ми е от порядъка на 265 лв. и важи за целия градски транспорт, а ако си платите още по 60 лв. на тримесечие имате и карта за автобусите към предградията. Няма автомобил, повтарям няма автомобил, който да слезе до "цена на притежание" от 265 лв. годишно! Целият транспорт е редовен, почти винаги отоплен, почти никога няма блъсканици и навалици, защото небързащите знаят, че могат да вземат следващия трамвай/автобус след 5-8 минути и това не е фатално. Разбира се, проблеми също има - в събота и неделя автобусите към предградията след 22ч. са страшно разредени и човек чака дори по един час, за да се прибере след работа, но това е повече неприятно, отколкото нещо друго - всичко на всичко 7-8 часа на месец. А да поддържаш автомобил в Прага - ГО, винетка за някои пътища, горива, място за паркиране, което ще е и трудно да намериш - значи платен паркинг, в тази лудница със стотици хиляди автомобили и катастрофите са чести, и време се губи, и пари може да загубиш...
  • 28 qwerty

    1 0 Отговор
    Само, че сте забравили да споменете в статията, че ако изпуснеш автобус/тролей/трамвай ще трябва да чакаш поне 12-13 минути.
  • 29 за да ми е евтино

    1 2 Отговор
    Отивам да си купя трамвай.
  • 30 Шменти Капели

    0 0 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка

    Явно трамвая ходи навсякъде където ми трябва винетка. Списващия идиот що не ми оближе косматите мартенички дето се клатят под кола
  • 31 аман от лайна

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Муха":

    сам си се определил като муха,нали знаеш къде кацат мухите...по лайната. много си прост, писал съм 120000 км за 10 г,което е по 12000км годишно или по 1000 км месечно, второ курника ти се обезценява с 700 на година а една по-скъпа и хубава кола с много повече и трето забряваш че съм писал и подръжка(ремонти) ама кой да чете нали простия ганьо трябва да хейтва и да налее акъл
  • 32 мухозол

    0 0 Отговор

    До коментар #17 от "Муха":

    какво е влиянието на мухозола върху мухите???
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове