Факти, новини, статии - Да извадим фактите наяве

Трамваят 10 пъти по-евтин от колата

Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него

Публикувана: 28 Февруари, 2019 23:28
32 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2188
Трамваят 10 пъти по-евтин от колата
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

До десет пъти по-евтино може да струва на гражданите на София да слязат от автомобилите си и да се качат на трамвай или тролей. В столицата возенето с обществения транспорт на година е по-изгодно дори от Пазарджик, а общинските превозни средства са едни от най-модерните в Европа, показа справка на в. „Монитор".

Да си собственик на автомобил, дори и евтин, всъщност си е едно скъпо удоволствие в България. Но картата в столицата за 12 месеца струва само по лев ден или 365 лева. Колкото по-малък е градът, толкова по-скъпо става придвижването в него.

Транспортът за година в Пловдив струва 516 лева, а в града на правите улици Стара Загора е 600 лева. В Бургас сумата скача на 720 лева, докато на Дунава, в Русе, картата стига 866 лева. Само в Пазарджик цената е близка до тази в София, там се возят за 372 лева за 12 месеца.

Сумата е приблизителна с уговорката, че все пак шофьорите карат различен клас и марка возило, с различна година на производство и съответно амортизираност, изминават различни километри и др. Едни ползват МПС в столицата, където трафикът е ужасяващ, а други в провинцията. Има съботно-неделни шофьори, както и такива, които не слизат от превозното си средство. От съществено значение е също дали колата е току-що купена, тогава разходите са многократно по-високи, или пък се ползва отдавна. На практика трудно можем да поставим всички под общ знаменател, но истината е, че дори да стои само пред блока, колата пак гълта пари. Да не забравяме също, че с всяка измината година превозното средство се обезценява с едно 10-20%. Тоест ако сте го купили за 7000 лв. миналата година, тази ще е с поне 700 лв. по-евтино.

В България масово се карат по-стари коли, затова като база за нашите изчисления ще вземем един 10-годишен автомобил. За да сте напълно изряден и без притеснение да изкарате колата на улицата, на първо място трябва да платите „Гражданска отговорност". Различните брокери предлагат различни цени, но горе-долу сумата за този вид полица е приблизително към 300 лв., но това зависи от възраст на водача и други фактори. Относно другата и незадължителна полица „Автокаско" има шофьори, които я избягват точно защото смятат, че старичката им кола не заслужава този разход. Други обаче не пропускат да сключат и такава застраховка, защото особено в голям град като София рискът да ти ожулят бронята или, не дай боже, да претърпиш по-голяма щета при катастрофа не е малък. Този вид застраховка е към 400 лв. Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка. Цената на вече електронния годишен стикер за леки автомобили е 97 лева за правото да ползваме републиканската пътна мрежа.



България

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Спукам балона
(гост)

Неутрално
1 Отговор
приятел

Оценка:
-3 +4

Клюкар
(гост)

Неутрално
2 Отговор
Бояна, Драгалевци и Симеоново са на същото мнение.

Оценка:
-3 +19

Мирослав
(гост)

Неутрално
3 Отговор
Да бяхте написали, че статията е по поръчка на пресцентъра на ГЕРБ...

Коментиран от #23


Оценка:
-5 +40

нднднд
(гост)

Неутрално
4 Отговор
Да по-евтин е, ама за някои ... за нас билетите са градския транспорт са на една цена... която е неразумна и неоправдана!
Не може и прави и седнали да плащат една цена. Не може и трамвай и автобус и тролейбус и метро... да са с билети на една цена. Абе много иеща неможе, но явно тук може... Сега пък и било много евтино да се кламбучкаш в претъпкан смръдлив трамвай. Е сори, ама ще се прежаля за 20лв на месец отгоре и ще карам бангията си с газова, дето гори 8-10 на сто в града! Като направите нормален градски транспорт и евтин колкото е редно да е - тогава ще го ползвам с удоволствие. А на близки разстояние предпочитам да ходя пеш!

Коментиран от #22


Оценка:
-6 +30

!?!?
(гост)

Неутрално
5 Отговор
Тъпа статия ! И бихте ли ми обяснили чисто технически, как градския транспорт, ще поеме толкова народ, ако дори 1/20- та слязат от колите !?!? Ми то и сега е бутане,блъскане и гювеч в него!!! Служителите в градския и сега бачкат извънредно и не почиват за да смогнат, а представете си още народ за извозване !? Колко още автобуси,трамваи и метра трябва да се пуснат, че да поемат толкова народ ?? Аве мислете, като ги пишете тия неща ! То на теория всичко може, но реалността е друга !

Оценка:
-9 +27

filo
(гост)

Неутрално
6 Отговор
Ами естествено, да се возиш в кола е по-скъпо, но много по- удобно. Освен това с колата се върши много повече работа. Кой очаква возенето на кола да е по - евтино от трамвай?

Оценка:
-7 +22

7
Този коментар е премахнат от модератор
Манаф чиев
(гост)

Неутрално
8 Отговор
Ама пък как вози

Оценка:
-4 +2

Лъжци
(гост)

Неутрално
9 Отговор
Ха-ха -ха-ха !!! Цял ден съм в движение с колата в София и ми излиза около 4-5 лева максимум разхода на газ ! Ако ползувам градския транспорт ще ми излезе 5 пъти по-скъпо ! да не говорим и за загубата на време чакайки и мръзнейки по спирките да дойде осмърдяния транспорт !

Оценка:
-10 +21

emo
(гост)

Неутрално
10 Отговор
Статията е все едно да убеждаваш гладния че е сит и той да ти повярва.
Ако се сма така елементарно, 100 км да речем са 10 пътувания с транспорт, билети на стойност 16 лв, 100 км с автомобил са да речем 9-10 л. гориво, ако е газ е на стойност 9 лв, ако нафта или бензин е на стойност 20-22 лв, сега за 4-5 лв отгоре седмично ясно е ч с автомобил е по-изгодно, даже и да не сменяш превозно, а ползваш ли за 10 км две или повече превозни средства, забрави. Има редки случаи, когато ГТ е по-изгоден и то е на разтояния до 2-3 км, при които няма смисъл да палиш колата, но и това е при определени условия.

Коментиран от #11


Оценка:
-4 +17

адаш
(гост)

Неутрално
11 Отговор

До коментар #10 от "emo":


ти данъци по твоята таратайка не плащаш ли??? горивото е само 1/3 от всичкия разход по една кола. от 10 г карам лични автомобили,навъртял съм 120000 км,5 коли съм сменил със средна възраст около 15 год, и мога да кажа че горивото е около 1/3 от всичкия разход, или в числа на км ми се връзва около 30 ст на км(гориво, данъци,подръжка,амортизация) и то благодарение на това че 80000 км(2/3 от всичките изминати) съм карал на газ,останалите на дизел

Коментиран от #17


Оценка:
-10 +7

ШопЕн
(гост)

Неутрално
12 Отговор
Махам колата , ще си купя трамвай .

Коментиран от #13


Оценка:
-3 +20

onq s konq
(гост)

Неутрално
13 Отговор

До коментар #12 от "ШопЕн":


За да ти стигнат парите да му платиш данъка ще трябва пък да го продадеш

Оценка:
-2 +6

Ю Кортес
(гост)

Неутрално
14 Отговор
Колата си е един бирник.всеки дам да си избира дали да го има

Оценка:
-3 +9

Guest
(гост)

Неутрално
15 Отговор
Заглавието е леко "що не си купите по един трамвай..."!

Оценка:
-4 +3

Густо Майна
(гост)

Неутрално
16 Отговор
Масово в държавите в централна и зап. Европа трамвайния транспорт е развит, във всички градове с над 150 хил. население. Т. е. в случаят сме твърдо в каменната ера! В Румъния (нали сме си дупе и гащи) трамваи има във всички такива областни градове, че има и линии до съседни на тях, по-големи нас. места.

Оценка:
-1 +6

Муха
(гост)

Неутрално
17 Отговор

До коментар #11 от "адаш":


Явно толкова си и карал... За 15 000 км годишно горивото в зависимост каква кола и на какво гориво е между 1500 и 3000лв. Данък, гражданска, винетка и технически 500-1000 лв, обслужване около 300-400, обезценка да речем 700... Как 1500-2000 са 1/3 от 1500-3000?! Пък ако караш повече съвсем... 1/3 е ако си селски бек със съботно неделна кола за показ (голям данък и скъпа поддръжка) и понеже си гол терикат и нема пари въртиш 5000 км годишно и то на газ...

Коментиран от #31, #32


Оценка:
-3 +2

Focus Revolution
(гост)

Неутрално
18 Отговор
Най-евтиния транспорт е вело...вело...абе колелото.

Оценка:
-1 +6

Муха
(гост)

Неутрално
19 Отговор
1500-3000 са 1/3 от 1500-2000 имах предвид...

Оценка:
-2 +2

гост
(гост)

Неутрално
20 Отговор
При минимални разходи и без каско са необходими 600лв преди да напълниш първия си резервар за годината. Или дори и при малко каране са ти нужни едни 2х.лв за гориво, такси, обслужване да не говорим за обезценяване на мпс. У нас всеки си купува кола и после вика, че няма пари, защото никой не просвещава какво трябва да се свърши по колата, колко ще струва и т.н. Осоненно когато не ви е необходима и да кажем ви трябва 5 пъти в годината за по 2 дена, което може да ви струва 500лв например за наем на кола вместо да дадете 2500лв за притежание и със спестените 2х.лв да си прецените сами какво и къде ще ги инвестирате.

Оценка:
-1 +6

йьйь
(гост)

Неутрално
21 Отговор
Колко струва един загубен час,(при мен е около 100лв.)?
Като го включим към левчето за градския транспорт - сметката е.....?

Оценка:
-2 +2

Коментара
(гост)

Неутрално
22 Отговор

До коментар #4 от "нднднд":


Какво означава нормална цена на градски транспорт за теб? Може би като слизаш от автобуса да ти дават левче за това, че си благоволил да се качиш?! Имаш ли идея за какви цени става на въпрос... да се ограничим до Европа? Англия и по-специално Лондон дори не коментирам....там сигурно след месец ще скочиш в Темза с релса под ръка, а никой не те оставя да търкаляш двайсет годишна бангия с газова...колкото и да е чиста...

Оценка:
-6 +0

Язе 2
(гост)

Неутрално
23 Отговор

До коментар #3 от "Мирослав":


Мирко, Мирко, червената мъгла ти е замътила съзнанието.

Оценка:
-2 +0

бай онзи
(гост)

Неутрално
24 Отговор
айде партенки пак...

Оценка:
-2 +1

бай онзи
(гост)

Неутрално
25 Отговор
такава статия и констатация може да се случва само на място където времето не е пари, демек в това малоумно подобие на държава

Оценка:
-0 +1

сектант
(гост)

Неутрално
26 Отговор
то оставаше и да е по-скъп

Оценка:
-0 +0

Иван
(гост)

Неутрално
27 Отговор
Пиша ви от Прага, Чехия. Транспортът тук е решен с метро от три линии, в момента се придобиват терени за четвърта; има градски автобуси и трамваи, а също и автобуси от предградията. Годишна карта за цялата градска мрежа ми е от порядъка на 265 лв. и важи за целия градски транспорт, а ако си платите още по 60 лв. на тримесечие имате и карта за автобусите към предградията. Няма автомобил, повтарям няма автомобил, който да слезе до "цена на притежание" от 265 лв. годишно! Целият транспорт е редовен, почти винаги отоплен, почти никога няма блъсканици и навалици, защото небързащите знаят, че могат да вземат следващия трамвай/автобус след 5-8 минути и това не е фатално. Разбира се, проблеми също има - в събота и неделя автобусите към предградията след 22ч. са страшно разредени и човек чака дори по един час, за да се прибере след работа, но това е повече неприятно, отколкото нещо друго - всичко на всичко 7-8 часа на месец. А да поддържаш автомобил в Прага - ГО, винетка за някои пътища, горива, място за паркиране, което ще е и трудно да намериш - значи платен паркинг, в тази лудница със стотици хиляди автомобили и катастрофите са чести, и време се губи, и пари може да загубиш...

Оценка:
-0 +2

qwerty
(гост)

Неутрално
28 Отговор
Само, че сте забравили да споменете в статията, че ако изпуснеш автобус/тролей/трамвай ще трябва да чакаш поне 12-13 минути.

Оценка:
-0 +1

за да ми е евтино
(гост)

Неутрално
29 Отговор
Отивам да си купя трамвай.

Оценка:
-2 +1

Шменти Капели
(гост)

Неутрално
30 Отговор
Публикувано във факти.бг: Друг задължителен разход за повечето водачи е купуването на винетка

Явно трамвая ходи навсякъде където ми трябва винетка. Списващия идиот що не ми оближе косматите мартенички дето се клатят под кола

Оценка:
-0 +0

аман от лайна
(гост)

Неутрално
31 Отговор

До коментар #17 от "Муха":


сам си се определил като муха,нали знаеш къде кацат мухите...по лайната. много си прост, писал съм 120000 км за 10 г,което е по 12000км годишно или по 1000 км месечно, второ курника ти се обезценява с 700 на година а една по-скъпа и хубава кола с много повече и трето забряваш че съм писал и подръжка(ремонти) ама кой да чете нали простия ганьо трябва да хейтва и да налее акъл

Оценка:
-0 +0

мухозол
(гост)

Неутрално
32 Отговор

До коментар #17 от "Муха":


какво е влиянието на мухозола върху мухите???

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Мария Захарова
Говорителят на руското външно министерство се обяснява "в любов" на американското разузнаване
ЦРУ лъже много нагло"

Още бисери