Когато оставиш нещо на самотек и автопилот, то рано или късно ще катастрофира. Дотам стигна и градският транспорт на София. Един сектор абсолютно емблематичен за цялата политика на партия ГЕРБ. Зад фасадата на пищните представяния на нови автобуси и трамваи, се крие един архаичен сектор с редица проблеми. И нищо чудно - все пак Столична община вече 12 години се управлява от водещата партия у нас. Уж модерна, уж реформираща, всъщност тази партия упорито не желае да води България към "европейско развитие", а още по-лошо - замазва грешките си с още по-големи такива.
Натам, изглежда, отива и развоят с наболелите проблеми в градския транспорт на София. Шофьорите в него се оплакват от неподобаващо възнаграждение, много часове извънреден труд и лоши работни условия, като мизерни тоалетни например. И са напълно прави. Недоволството им назря дотолкова, че са готови да оставят столицата без градски транспорт. А от общината изглежда недоумяват как да се справят с проблема. „За 10% увеличение на заплатите са нужни около 10 млн. лв. За 40 % всеки може да си направи сметка за какви пари говорим“, заяви Дончо Барбалов, заместник-кмет по транспорта и финансите. Ок, г-н Барбалов, само че е очевидно колко лесно може да увеличите приходите, например като най-сетне въведете контрол в столичния градски транспорт. Защото всеки пътник знае, че я го проверят веднъж на двайсетина пътувания, я не. А ако случайно има контрол, то винаги се намират хора, които не може да бъдат проверявани, други бягат, трети дават пари директно на контрольорите. Като цяло реалната събираемост на глоби е изключително ниска. И настоящата система за коректно ползване на услугата и съответен контрол абсолютно не функционира. Буди пълно недоумение как толкова години така и не се намери работещо решение на този проблем в една столица на държава от ЕС в 21 век.
Друга мярка за оптимизация би могла да бъде с пускането на подходящите автобуси по съответните линии. Има линии, където съчленени стари Мерцедеси (съответно с висок разход) пътуват почти празни. Същото се отнася за дълги крайградски курсове, където е логично с приоритет да са по-екологични и евтини като разход автобуси.
Още един проблем, по който може да се поработи, са разписанията. Почти всеки от нас е бил на почивка в някой от морските ни курорти и е видял с каква скорост се движат автобусите там. В най-динамичния и трудещ се български град, обаче, някой е решил, че разписанията трябва да са направени така, че градският транспорт е твърде нефункционален, тъй е като в голямата си част колите се движат нарядко, а и изключително бавно. Да, в час пик на шофьорите може да отнеме повече време да изпълнят курса си, но не и през останалото време.
Вместо всичко това от синдикатите, по соц-маниер, сметнаха, че мерките трябва да са спиране на нощния транспорт и... разреждане на разписанията. Достатъчно показателен пример за това какво представляват синдикатите в България е председателят на транспортната комисия в СОС Екатерина Йорданова, която освен общински съветник, е и... синдикат. Спирането на нощния транспорт със сигурност не е панацеята, тъй като става дума за изключително малко като брой автобуси и съответно водачи. А ефектът му е осезаем, най-малкото като престиж и съвременен вид на цялата услуга за столичани и гости на града.
Цялостно столичният градски транспорт е далеч от резултатите и управлението на друго общинско дружество - "Метрополитен". Ситуацията напомня по-скоро на "Топлофикация" - дружество с много пробойни, крепящо се основно на героиствата на служителите си, принудени да работят в трудни условия, но да закърпват положението.
Разбира се, не може да се подминат и положителните действия на общината - осъвременяване на автомобилния парк с еко-автобуси, трамваи и тролеи, обособяването на бус-ленти на някои булеварди, въвеждането на електронна дневна карта. Всичко останало обаче се бави критично. И естествено се стигна дотук. Както се случва или предстои да се случи в много други по-големи и по-важни сектори - здравеопазване, вътрешна сигурност, отбрана, правосъдие и т.н. В държавата управлявана уж от модерна дясна партия...
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 КомунистЪТ
Коментиран от #24
14:01 28.02.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК
Коментиран от #53
14:03 28.02.2019
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Митко
За това пътуваме с личните си коли и замърсяваме въздуха в града.
14:13 28.02.2019
6 Баш Майсторът
14:15 28.02.2019
7 Гарантирано от
14:22 28.02.2019
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 БЗНС
14:36 28.02.2019
10 Чудя се защо
14:39 28.02.2019
11 Гостенин
С колата даден маршрут се взема за около 20 минути, с градския над час. Ами как и защо да го ползва човек?
14:39 28.02.2019
12 Позитано 20
14:53 28.02.2019
13 РАДА
2. Да се хигиенизират превозните средства по често и по основно.
3. Да се глобяват не само тези без билет но и всички с кафета,бира, закуски и др. Ми то примерно в тролей 2 сутрин си е като закусвалня.
4.Ако водача не говори по телефон то непременно му е виснал някой на вратата на моабет.
5. Моля ,моля - глоби и за тези който са превърнали превозните средства в офиси - по телефоните се въртят "сделки за милиони", поставят се диагнози,разказва се поредната сапунка и т.н.
6.На общото ниво на заплатите в страната в градският транспорт са добре. Необходим е контрол на работното време.
7. Билети да се изискват и за допълнителен багаж и кучета, без тези които са водачи на слепи.
8. и още и още....
15:00 28.02.2019
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Николай Ангелов
До коментар #8 от "Мордекай":
Един водач без звънреден труд и класове взима ЧИСТО 1000лева,ако ти се струва апетитна хапка заповядай-МЕСТА БОЛ.Коментиран от #26
15:12 28.02.2019
16 Б точка А точка
15:12 28.02.2019
17 жси
15:17 28.02.2019
18 Бати Злати
15:19 28.02.2019
19 Ники Лауда
15:25 28.02.2019
20 партийни велможи
15:33 28.02.2019
21 😃АНАЛлизатор😂
15:35 28.02.2019
22 нов
ДОКОГА ТАКА ГОСПОДА УПРАВЛЯВАЩИ????
15:37 28.02.2019
23 Някой си
16:03 28.02.2019
24 Vojda
До коментар #1 от "КомунистЪТ":
Ти си коч, и сигурно си от Горно Камарци.....16:07 28.02.2019
25 Шофер
Няма проблем, бе, няма.
16:13 28.02.2019
26 РАДА
До коментар #15 от "Николай Ангелов":
До всички които ни канят да отидем на техните места - в гр.транспорт, ще кажа ,че има свободни сергии на всеки пазар,места за чистачки в МОЛ и разни др. Напуснете и сменете си работата но трябва кураж и много много работа. Спрете да мрънкате има кой да ви замести. Хайде кой откъдетое , та да ви видим.Коментиран от #41, #57
16:20 28.02.2019
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Лято
16:27 28.02.2019
29 Driving pleasure
16:28 28.02.2019
30 КОЧА
Коментиран от #46
16:42 28.02.2019
31 КЗГ
16:42 28.02.2019
32 герб
16:45 28.02.2019
33 jambazina
16:50 28.02.2019
34 гог
16:50 28.02.2019
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 2000
17:04 28.02.2019
37 Гост
17:35 28.02.2019
38 Така е
17:45 28.02.2019
39 Срам
17:46 28.02.2019
40 Българина
спортни автомобили. Веднъж се качих по линията 77 която имаше чисто нов автобус евро 6. Автобусът нямаше и 1 месец и беше започнал да скърца, а шофьорът караше като пълен малоумник.
18:51 28.02.2019
41 Стоян
До коментар #26 от "РАДА":
И къде видяхте заместници?19:25 28.02.2019
42 Jon
19:49 28.02.2019
43 СКГТ
Защо не кажете колко пенсионери работят като шофьори и ватмани и че до 2-3-5 години не 250 ще липсват а сигурно 500
Отдавна изпуснахте нещата в транспорта
20:45 28.02.2019
44 Леле
20:53 28.02.2019
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Скк
До коментар #30 от "КОЧА":
Прав си пич, ама тия не само че крадат и са некомпетенти и нас термозят. Типочно по грберски ще решат проблема, като го прехвърлят на хората. Увеличение на билетчета и карти, намаляване на автобусите!!! Абе някой от тоя градски транспорт качвал ли се е на рейс да види какв е смешен.22:04 28.02.2019
47 Барабанчев
22:05 28.02.2019
48 Ха ха
22:50 28.02.2019
49 A dANO
00:40 01.03.2019
50 Някой който кара автобус в софия
06:05 01.03.2019
51 Пародия
06:47 01.03.2019
52 Фънки
07:23 01.03.2019
53 marquise
До коментар #3 от "ВРАБЧЕ ПОБОЙНИК":
Авторът е медицински проблем.08:42 01.03.2019
54 Внимание!
10:31 01.03.2019
55 Возеща се в градски транспорт
Преди 2седмици шофьора заспа на светофара, пътниците го събудиха. Оказа се, че е бил нощна смяна персонална кола- от предишната вечер е на работа.
Аз не искам да ми рискуват живота, за да лапа мафията парите на работниците. Напълно подкрепям шофьорите да оставят града без транспорт!
13:17 01.03.2019
56 Мария
15:39 01.03.2019
57 Работа има за жалки пари, навсякъде
До коментар #26 от "РАДА":
21 век сме все пак16:29 01.03.2019
58 Гражданска защита
16:51 01.03.2019
59 Анти ГРОБ
19:33 01.03.2019
60 Жепеец
21:44 03.03.2019
61 Пак данъци
17:53 07.03.2019
62 Спас безделника
01:49 31.05.2019