Отидете към основна версия

7 990 54

Шефът на КАТ пред ФАКТИ: Само с личен пример ще предотвратим катастрофите

  • кат-
  • катастрофи-
  • росен рапчев-
  • пътна полиция

Единни като общество ще можем да се справим с катастрофите, смята комисар Росен Рапчев

Снимка: Венци Михайлов/ФАКТИ
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Обединени като общество срещу катастрофите и със силата на личния пример ще можем да намалим броя на жертвите и катастрофите по пътищата. Това заяви в интервю за ФАКТИ началникът на отдел “Пътна полиция” в Главна дирекция “Национална полиция” комисар Росен Рапчев. С него разговаряхме на семинар в Пловдив на тема „Пази живота на пътя – шофирай трезво и отговорно“.

За първите седем месеца Пътна полиция е установила над 6 200 нарушители, които са шофирали след употреба на алкохол. Други над 1700 души са седнали зад волана, след като са пушили трева или са били под въздействието на наркотици, припомни комисар Росен Рапчев.

Комисар Рапчев, намаляват ли катастрофите по пътищата?

През последните три години отчитаме спад на пътно-транспортните произшествия, но и на броя на загиналите и ранените. Тази година имаме спад по трите показателя, но трябва да отбележа, че той не с темповете, с които сме имаме желание и цели, които сме си поставили.

Трябва да припомня, че отговорни за пътната безопасност са всички институции, правителствени и неправителствени организации, но не и на последно място и самите граждани.

Да не забравяме, че и самите граждани са тези, които определят как да им премине живота. Личният пример на пътя е основата, която трябва да градим. Това трябва да е основно задължение за нашето общество. Когато един баща със своя личен пример показва, че спазването на правилата е важно, то и детето ще се научи и ще знае, че това е важно.

Отново ще припомня, че лятото всички тръгваме към различни дестинации с най-добри намерения да почиваме. Не трябва да позволяваме да се изнервяме. Нужно е да запазим спокойствие, независимо, че се е образувала колона. Никога не трябва да си поставяме ултимативно краен час за пристигане.

Пет минути на бързане може да ни коства много в живота.

Много от шофьорите продължават да говорят по телефона. Какво показва практиката на КАТ?

Да, един телефонен разговор, който може да почака, също може да ни коства много.

Разсейването е следващият фактор, който много натежава при пътните инциденти. Забелязва се все още тревожната тенденция, че по мобилните телефони се говори без хендс фри. Също така те се използват за чат комуникацията в социалните мрежи. Това е изключително вредно. Шофьорите губят контрол върху автомобила и платното за движение в днешния интензивен трафик.

Пътна полиция ще продължи да прави кампании за пресичането на тези порочни практики, но е нужно и гражданите да осъзнаят каква опасност се крие зад използването на телефона без хендс фри или за чат в социалните мрежи.

Не трябва да забравяме и навигацията. Моят съвет е да я нагласим, преди да тръгнем. Всяко отклоняване на вниманието може да е фатално. Да планираме своето пътуване и настройване на навигацията, когато сме спрели.

Каква е тенденцията с пияните и дрогираните шофьори?

По принцип всяка година установяваме доста нарушители. За първите седем месеца сме установили над 6 200 нарушители, които са шофирали след употреба на алкохол. Други над 1700 души са седнали зад волана, след като са пушили трева или са били под въздействието на наркотици.

Тревожно е, че над половината хванати с алкохол в кръвта са били с над 1,2 промила в кръвта. Това е престъпление по нашето законодателство. Това е тревожен сигнал.

За катастрофите не може да кажем само, че скоростта или алкохола са основни фактори. Всичко е основен фактор. В един случай имаме неправилно изпреварване, в друг неспазване на предимство, в трети – разсейване, алкохол и т.н. Всичко това с превишената и несъобразената скорост води до катастрофите, жертвите, ранените и разбитите човешки съдби.

Трябва ли да се въведат тестове при връщането на книжките на тези водачи, които са хванати пияни или дрогирани зад волана?

Да, има подобна европейска практика. За момента нашият законодател не е предвидил подобен текст.

Министерството на вътрешните работи само прилага закона. Моето лично мнение е, че всичко, което е за по-добра пътна безопасност е добро. По тази причина трябва да се работи с всички сили и средства.

Както знаете Пътна полиция редовно участва в европейски инициативи за пътна безопасност. Аз и колегите редовно обменяме информация, анализи и мнения с нашите европейски партньори за по-добра пътна безопасност.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 8 гласа.

Свързани новини