Отидете към основна версия

20 941 52

Ще има ли колективен иск към мобилните оператори заради индексацията на плановете? Габриела Руменова пред ФАКТИ

  • габриела-
  • руменова-
  • мобилните оператори-
  • планове-
  • индексация-
  • пари

Нека Комисията за защита на конкуренцията да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в Общите условия и на трите телекома, призовава експертът

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Мобилният оператор ..., с който имам сключен (срочен) договор за предоставяне на телекомуникационни услуги, обяви, че поради ръста на инфлацията за 2022 г. и на основание Общите си условия, ще увеличи цената на месечните абонаменти с ... Какви са правата на абонатите… Пред ФАКТИ говори Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.

- Г-жо Руменова, мобилните оператори отново обявиха, че ще направят индексация на цената на абонаментните планове, базирайки се на точка в Общите условия на договора. Как може абонатите да се защитят?
- Мобилните оператори наистина се позовават на точка в Общите условия на договора, която им дава право да индексират веднъж годишно цените на абонаментните планове с годишния индекс на инфлацията, който се обявява от Националния статистически институт. Това е клауза, която, според нас, е неравноправна. И е такава, защото дава право на доставчика на телекомуникационната услуга да променя едностранно действащи СРОЧНИ, подчертавам СРОЧНИ договори, подписани с потребителите при определени условия. В ситуацията, в която са поставени абонатите, не им се дава възможност да се откажат от договора, но без НЕУСТОЙКИ. Повечето потребители са със срочни договори, които имат определение преференции.

- Обикновено договорите са за две години…
- Точно така - за две години. Това означава, че мобилният оператор, когато и ако действа добросъвестно и професионално, както се изисква от него, би трябвало при предоставяне на офертата да може да предвиди и тези ценови движения на пазара. И ако не е успял, тежестта да бъде за негова сметка по действащите договори. Защо да е така? Защото той е по-силната страна в тези договорни отношения. Сега Комисията за защита на потребителите (КЗП) и на база Закона защита на потребителите би трябвало да създадат такива предпоставки, че по-слабата страна – потребителят, да бъде защитен. Тези клаузи, които са валидни в момента, представляват уговорки, които са във вреда на потребителя, не отговарят на изискването за добросъвестност и водят до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

- Такава индексация се направи и по време и на кризата с Ковид-19, а тогава управляващите реагираха?
- Тогава имаше реакция, но тя бе в посока да се докаже, че мобилните оператори проявяват нелоялна търговска практика. Тогава управляващите стъпиха на намерението на телекомите, които искаха индексация за две поредни години – нещо, което беше в противоречие на тази клауза в Общите условия. Но какво се случи тогава? Случи се следното. Телекомите приложиха индексация само за едната година – 2021-а, но понеже през тази година инфлацията беше по-висока, ако я сравним с 2020-а. През 2022-а всички мобилни оператора вдигнаха цените на плановете на абонатите не с 2-3 лева, а с между 4 и 6 лева. Те така си взеха и индексацията, която не направиха за 2020-а.

- Къде и как ще се търси решение на казуса….
- Решението се крие в посока на това да се докаже, че тази клауза в Общите условия на договора е неравноправна. И да се поиска от телекомите да я редактират така, че ако се прилага индексация, да се даде право на потребителите да се откажат от договора БЕЗ НЕУСТОЙКИ. Или въобще да бъде премахната тази клауза. Ако това бе направено тогава, сега нещата щяха да изглеждат по съвсем различен начин. Ако телекомите тогава, а най-вероятно и сега ще направят същото, не се бяха съгласили с препоръките на Комисията за защита на потребителите, има възможност за следваща стъпка и тя е Комисията да се обърне към компетентния съд, който да обяви тази клауза за нищожна. Сега това, което могат да направят потребителите, е да подават жалби в Комисията защита на потребителите и тя все пак да влезе във функциите си и наистина да се произнесе по отношение на тази клауза. Лошото е, че към момента чуваме заявки от типа: „Изчакайте да видим какво ще стане и дали правилно телекомите прилагат индексацията.“

Тук не става въпрос дали телекомите правилно прилага индексацията, а дали е законосъобразно това прилагане въобще да се случва.

Защото така определено има нарушения между баланса за правата и задълженията на двете страни. Настояваме КЗП да анализира въпросните клаузи в тази посока и при произнасяне за наличие на неравноправност, следвайки законоустановения ред, да изпрати писма до дружествата с искане в 14-дневен срок да отстранят неравноправните клаузи. При невъзможност въпросът да бъде решен по този начин, контролният орган да сезира компетентния съд, като заведе колективни искове срещу телекомите с искане той да ги прогласи за нищожни.

Искането ни към Комисията за защита на конкуренцията е да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в общите условия и на трите телекома. Това блокира възможността потребителите да избегнат „индексацията“ и буди съмнение за съгласуваност на действията между трите дружества. Към момента практически нещата стоят така. Повечето абонати са със срочни договори.

Ако се прехвърлим при друг оператор с по-изгодни на този етап условия (заради повишените цени при настоящия ни), ще трябва да заплатим до три стандартни месечни такси.

А в случай че с подписването на договора сме закупили крайно устройство (телефон, таблет, лаптоп и пр.) с отстъпка, ще трябва да изплатим разликата между пазарната му цена и тази, на която сме го придобили. По темата се намеси и омбудсманът Диана Ковачева, която сезира КЗП с искане да се намеси и подчерта, че "в тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 88 гласа.

Свързани новини