24 Януари, 2023 09:12 20 939 52

Ще има ли колективен иск към мобилните оператори заради индексацията на плановете? Габриела Руменова пред ФАКТИ

  • габриела-
  • руменова-
  • мобилните оператори-
  • планове-
  • индексация-
  • пари

Нека Комисията за защита на конкуренцията да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в Общите условия и на трите телекома, призовава експертът

Ще има ли колективен иск към мобилните оператори заради индексацията на плановете? Габриела Руменова пред ФАКТИ - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Мобилният оператор ..., с който имам сключен (срочен) договор за предоставяне на телекомуникационни услуги, обяви, че поради ръста на инфлацията за 2022 г. и на основание Общите си условия, ще увеличи цената на месечните абонаменти с ... Какви са правата на абонатите… Пред ФАКТИ говори Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.

- Г-жо Руменова, мобилните оператори отново обявиха, че ще направят индексация на цената на абонаментните планове, базирайки се на точка в Общите условия на договора. Как може абонатите да се защитят?
- Мобилните оператори наистина се позовават на точка в Общите условия на договора, която им дава право да индексират веднъж годишно цените на абонаментните планове с годишния индекс на инфлацията, който се обявява от Националния статистически институт. Това е клауза, която, според нас, е неравноправна. И е такава, защото дава право на доставчика на телекомуникационната услуга да променя едностранно действащи СРОЧНИ, подчертавам СРОЧНИ договори, подписани с потребителите при определени условия. В ситуацията, в която са поставени абонатите, не им се дава възможност да се откажат от договора, но без НЕУСТОЙКИ. Повечето потребители са със срочни договори, които имат определение преференции.

- Обикновено договорите са за две години…
- Точно така - за две години. Това означава, че мобилният оператор, когато и ако действа добросъвестно и професионално, както се изисква от него, би трябвало при предоставяне на офертата да може да предвиди и тези ценови движения на пазара. И ако не е успял, тежестта да бъде за негова сметка по действащите договори. Защо да е така? Защото той е по-силната страна в тези договорни отношения. Сега Комисията за защита на потребителите (КЗП) и на база Закона защита на потребителите би трябвало да създадат такива предпоставки, че по-слабата страна – потребителят, да бъде защитен. Тези клаузи, които са валидни в момента, представляват уговорки, които са във вреда на потребителя, не отговарят на изискването за добросъвестност и водят до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.

- Такава индексация се направи и по време и на кризата с Ковид-19, а тогава управляващите реагираха?
- Тогава имаше реакция, но тя бе в посока да се докаже, че мобилните оператори проявяват нелоялна търговска практика. Тогава управляващите стъпиха на намерението на телекомите, които искаха индексация за две поредни години – нещо, което беше в противоречие на тази клауза в Общите условия. Но какво се случи тогава? Случи се следното. Телекомите приложиха индексация само за едната година – 2021-а, но понеже през тази година инфлацията беше по-висока, ако я сравним с 2020-а. През 2022-а всички мобилни оператора вдигнаха цените на плановете на абонатите не с 2-3 лева, а с между 4 и 6 лева. Те така си взеха и индексацията, която не направиха за 2020-а.

- Къде и как ще се търси решение на казуса….
- Решението се крие в посока на това да се докаже, че тази клауза в Общите условия на договора е неравноправна. И да се поиска от телекомите да я редактират така, че ако се прилага индексация, да се даде право на потребителите да се откажат от договора БЕЗ НЕУСТОЙКИ. Или въобще да бъде премахната тази клауза. Ако това бе направено тогава, сега нещата щяха да изглеждат по съвсем различен начин. Ако телекомите тогава, а най-вероятно и сега ще направят същото, не се бяха съгласили с препоръките на Комисията за защита на потребителите, има възможност за следваща стъпка и тя е Комисията да се обърне към компетентния съд, който да обяви тази клауза за нищожна. Сега това, което могат да направят потребителите, е да подават жалби в Комисията защита на потребителите и тя все пак да влезе във функциите си и наистина да се произнесе по отношение на тази клауза. Лошото е, че към момента чуваме заявки от типа: „Изчакайте да видим какво ще стане и дали правилно телекомите прилагат индексацията.“

Тук не става въпрос дали телекомите правилно прилага индексацията, а дали е законосъобразно това прилагане въобще да се случва.

Защото така определено има нарушения между баланса за правата и задълженията на двете страни. Настояваме КЗП да анализира въпросните клаузи в тази посока и при произнасяне за наличие на неравноправност, следвайки законоустановения ред, да изпрати писма до дружествата с искане в 14-дневен срок да отстранят неравноправните клаузи. При невъзможност въпросът да бъде решен по този начин, контролният орган да сезира компетентния съд, като заведе колективни искове срещу телекомите с искане той да ги прогласи за нищожни.

Искането ни към Комисията за защита на конкуренцията е да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в общите условия и на трите телекома. Това блокира възможността потребителите да избегнат „индексацията“ и буди съмнение за съгласуваност на действията между трите дружества. Към момента практически нещата стоят така. Повечето абонати са със срочни договори.

Ако се прехвърлим при друг оператор с по-изгодни на този етап условия (заради повишените цени при настоящия ни), ще трябва да заплатим до три стандартни месечни такси.

А в случай че с подписването на договора сме закупили крайно устройство (телефон, таблет, лаптоп и пр.) с отстъпка, ще трябва да изплатим разликата между пазарната му цена и тази, на която сме го придобили. По темата се намеси и омбудсманът Диана Ковачева, която сезира КЗП с искане да се намеси и подчерта, че "в тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 88 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 звучи като

    135 14 Отговор
    Ще има ли колективен иск към скритите чекмеджета и офшорки заради обедняването на народа?
  • 2 Чекмеджан ефенди

    160 4 Отговор
    Крайно време е някой да го направи. Всички ще се запишем.
  • 3 Не само...

    202 2 Отговор
    Към мобилните оператори,а и към банките,които ежегодно вдигат цените.Там каква инфлация има.Нали работят с наши пари.Вчера получих СМС от кабелния ми оператор Телекабел който е Пазарджишка фирма с който ме уведомяват,че вдигат цените.Нали получават субсидии за скъп ток.Спрете им ги тогава.

    Коментиран от #4

  • 4 Милко

    92 1 Отговор

    До коментар #3 от "Не само...":

    Сега им е паднало!
  • 5 Орераторите

    64 3 Отговор
    Операторите му намерипа цаката. Новине планове ги подписах на цени които на практика са индексирани. Нака че каквото и да реши съда ако има обжалване все тая. Като преподпишете договорите и ще кацнете. Ако искате можете да плащате по цени след договора. Само първо добре ги вижте! :))

    Коментиран от #43

  • 6 Мухаа,хаа!

    132 1 Отговор
    И на синовете направиха същия номер,след такова " предупреждение-" директно на ТВ екран с известие.От обща сума 107 ,38 лв за предишния месец,сметката нарасна на 131,47 лв! Отиват директно в техен магазин и изискват подробна разпечатка,кое колко струва и защо? Момата зад щанда започва да увърта,и гледа слисано,когато казват,че ще прекратят договора,изведнъж се оказа,че видиш ли,три спортни канала,били " промоция" която е изтекла, и начисляват по четири лева на канал.На момента ги маха,и сметката беше преработена.Пускайте жалби- масово! Няма ли река от такива,ще си разиграват коня всяка година.Жив ,скрит картел са и трите оператора.Това беше и основната цел.Първо зарибяване,след това тотален мономполист.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Българка

    147 2 Отговор
    Трябва да има колективен иск. Щом искат да индексират , да премахнат договорите за 2 години. Неможе всичко да е в тяхна полза, искат ли да те обвържат с дългосрочен договор, те да си поемат риска от инфлация. Нали нямало картел, сега е момента и държавата да покаже мускули, и да ги насмете тези кожодери.

    Коментиран от #11

  • 9 Казусът

    86 2 Отговор
    Те просто изнудиха абонатите да подписват ДЪЛГОСРОЧНИ договори. Ако се приеме клаузата на госпожото веднага преминавам на ваучер, който най-вероятно монополистите ще спрат, и тогава махам мобилнияТ. Пазарна икономика. Беше много НЕКОРЕКТНО, да сключвам 2 г. договор, буквално си беше ИЗНУДВАНЕ, и то 4 месеца преди изтичане на същия. В момента ми излиза по-евтино да си платя НЕУСТОЙКАТА за 9 месеца и да премина ваучер. Няма гъвкавост, промоции, каквито предлагаха преди години.
  • 10 Тази е Последната

    65 3 Отговор
    ми година, в която ползвам мобилен. Същото е с парното. Да са живи и здрави. За погребалните агенции казах, пукната стотинка да не дават роднините ми, обяснил са им какво да правят с останките ми. В редица държави погребението е безплатно.

    Коментиран от #33

  • 11 подскачащ заек по павета

    74 3 Отговор

    До коментар #8 от "Българка":

    Ти къде видя ДЪРЖАВА ГОСПОЖО ? Ще ви точат докато се "изясни" времето. Кой разбрал, разбрал

    Коментиран от #12

  • 12 драго

    68 2 Отговор

    До коментар #11 от "подскачащ заек по павета":

    Прав си в София имат една държава , в Козлодуй втора а в Кърджали трета . Същото е и в ЕС за едни може за други не .

    Коментиран от #13

  • 13 ТИРбушон

    12 3 Отговор

    До коментар #12 от "драго":

    Жалко за юридическото ти образование.....
  • 14 73737272

    38 4 Отговор
    С приказки боб чорба няма сготвиш!Така ,че ще вдигнат цените колкото и да ви приказват и да ви покзват .хорица ,които въобщр не се интересуват от нищо.и никой.От тая женица разбрах,че няма как да се бориш с вятърни мелници.
  • 15 Дааа

    37 2 Отговор
    Миналата година ги усет какви са крадци, особенно Небиваком след като изтеглиха един 4 милиарда заем и от ноемви ги чаках как ще избомбят народа да им плаща заема .. не закъсняха с изнудването. Сега всеки месец съм 25+2 лв. напред, че се усетих навреме . Приятелите и по форумите където писах какви са крадци, който ме разбра сега ми благодари... Поне 50-тина човека измъкнах от лапите на тия крадци.

    Коментиран от #18

  • 16 СМЕШНИЦИ

    66 2 Отговор
    Даже и да не си платиш месечната сметка, след време ще те ОСЪДЯТ и клиентът трябва да заплати такса, лихви и пропуснати ползи за неплащане, разноски по делото и т.н., и т.н....Затова 90 % си плащат. После не сме Средновековие та да живеем без комуникации. Спасението е едно, РЕГУЛИРАЩИТЕ ОРГАНИ, да се намесят и спасят полужението, другото е алабализми
  • 17 Измамата мобилен оператор

    76 0 Отговор
    Това е грабеж посред бял ден къде са службите и прокуратурата
  • 18 ПРОРОК

    39 9 Отговор

    До коментар #15 от "Дааа":

    Преди и без мобилни живяхме нали, а сега защо пак да не можем. Зареждам от години само ваучер за 10 лева, просто за спешност ако ми потрябва,ако някой ме потърси отговарям, а иначе никого не търся, нали има СКАЙП,ВАЙБЪР...
  • 19 АЛФА КЕНТАВЪР

    26 2 Отговор
    ДАНО нодали ще УСПЕЯТ
  • 20 Тома

    72 3 Отговор
    Операторите дават рушвети на народните представители и те им правят закони да ни дерат кожите

    Коментиран от #22

  • 21 ТИР

    59 1 Отговор
    Колелтивен иск трябва да е срщу Онези продали на чужди конпании ,,Застрахователни дружества, Електропреносна мрежа, Моб,Оператори,ТоЛ ,,,, Стрижат ни по Западен стандарт,,
  • 22 един

    46 2 Отговор

    До коментар #20 от "Тома":

    Това е самата истина,така е и с банките,така е и с горивата на Лукойл,така беше и с хазарта на Божков и т.н.!
  • 23 нормален

    40 13 Отговор
    Нещастници искате капитализъм ето ви капитализъм от хора които са нагли безсъвестни без морални не може да се очаква нормално отношение мисълта им е само за парата

    Коментиран от #24

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Реалист

    29 13 Отговор
    КЗП, КЗК са подкупени марионетки на доста монополи и олигополи в България. Откакто дойдоха ПП и Фатм- ака на власт, това се задълбочи. Подмениха всички по съществуващите хранилки и даже създадоха нови!
  • 26 КИРО ЖЪРТЪ

    33 1 Отговор
    ТУКА. СИ. ПРАВА. МОЙТО
    МОМИЧЕ, НЯМА. КОНТРОЛЕН
    ОРГАН. В. БЪЛГАРИЯ. КОЙТО. ДА
    НЕ. Е В. ДАЛАВЕРА. И. СИ. ВЗЕМА ПАЧКИТЕ ПОД. МАСАТА,
    А. НИЕ. ДУХАМЕ. СУПАТА, ДОГОВОРИТЕ. НА. ОПЕРАТОРИТЕ. СА. АБСОЛЮТНО
    ЗАРОБВАЩИ. И. ТРУДНО.
    МОЖЕШ. ДА. СЕ. ОТЪРВЕШ. ОТ
    ТЯХ. НО. ВСИЧКО В. ДЪРЖАВАТА. Е. ТАКА. ИЗОБЩО
    ЦЕНООБРАЗУВАНЕТО В. БЪЛГАРИЯ Е АСОЛЮТНО
    СПЕКУЛАТИВНО, НЯМА. СВЕРА
    В. КОЯТО. ЦЕНИТЕ. ДА. СА
    КАЛКОЛИРАНИ. КОРЕКТНО.
    ВСИЧКО. Е. ДАЛАВЕРА МЕЖДУ
    СТАТУКВОТО. И. ФИРМИТЕ.
    НИКОЙ. НЕ. МИСЛИ. ЗА. НАРОДА
  • 27 ГОЧО БУЛГУРА

    13 15 Отговор
    АМАН. ОТ. КОМУНИСТИ - СПЕЦИАЛИСТИ, КОГАТО. НА
    ВЛАСТ. СА. ТЕ, ВИНАГИ. СМЕ
    БИЛИ. МНООООГО. ЗЛЕ.

    Коментиран от #30

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Петър

    37 0 Отговор
    Само А1 си трае....Който е видял плановете им може би е разбрал за какво иде реч. След приключване на срока на договорът,цената при вече безсрочният договор е мноого по-висока!Ето затова си мълчат. Просто липсва държава с нейните контролни органи.Знае се и защо!
  • 30 Ха ха

    17 2 Отговор

    До коментар #27 от "ГОЧО БУЛГУРА":

    Ами комунисти имаше преди да се появят GSM-ите.
    Оттогава все напред вървим с еврогейциците
  • 31 бл.134 в Zап. парк

    12 5 Отговор
    Глупости ! Държавата ,трябва да компенсира сметките на клиентите на мобилните оператори - всичко над 5 лева ,да бъде за сметка на държавата
  • 32 БгТопИдиот

    25 1 Отговор
    Жънат жънат и язи получих смс че ще дигат сметката.

    В крайна сметка за какво са тези договори като защитават само гУлемият ,а малките да го д.уха-ме,нъл тъй ??
  • 33 Стенли

    10 5 Отговор

    До коментар #10 от "Тази е Последната":

    То хубаво че няма да ползвате мобилен ама какво ще ползваме телефон с шайба ли? Просто сме им в ръцете както тока и водата
  • 34 Уфф

    33 0 Отговор
    Така е навсякъде, всички си начисляват в сметките инфлацията. И си лапат държавните помощи, само работодателите се стискат: работните заплати спят зимен сън. И безсловесната и покорна овча маса, и тя спи..
  • 35 едрфтгъхуй

    6 9 Отговор
    "би трябвало при предоставяне на офертата да може да предвиди и тези ценови движения на пазара. "

    Някой да отреже кухата глава на тая уфтсъ...
  • 36 А1 проблеми

    20 1 Отговор
    При мен, А1, безсрочен, подчертавам безсрочен договор за интернет, го направи двугодишен, с всичките му неустойки, БЕЗ Аз да го подпиша. С всичките му клаузи! Проверете вашите изтекли договори, за да не бъдете неприятно изненадани като мен.
  • 37 Измамена

    30 1 Отговор
    При отказ от договора с Виваком, освен три месечни такси те искат да им се плати и отстъпката, която са направили на абонаментния план умножена по месеците оставащи до края на договора. Така, че не са само три месечни абонамента.
  • 38 замислям се

    28 2 Отговор
    че не ми трябва мобилен телефон, облъчва, скъп е, от работата те тормозят, когато си решат...за какво ми е мобилен , взех да се чудя, това са 140 лева спестени като махна и кабелните телевизии, предаващи буквално всеки ден едно и също като филми плюс западна пропаганда до припадък...

    Коментиран от #41

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Кривоглед

    11 2 Отговор
    Не съм преподписвал договор с оператор от 2015 г. Докато си плащам те нямат интерес да спирам. Многократно са се мъчили да ме склонят за договор но аз отказвам да.преподписвам. Дали си с договор или без няма никакво значение. Когато плащаш ще имаш услуги като не спират ти ги. Единственото което е плюс ,че не си вързан и при отказ да заплащаш такси .
  • 41 случаен

    8 2 Отговор

    До коментар #38 от "замислям се":

    да не решат да го направят задължително
  • 42 тесла

    9 1 Отговор
    с нетърпение чакам новия телефон на елон мъск другата година ще го пуснат на пазара с сателитен интернет. Всички мобилни оператори неправо ще реват
  • 43 Ммм

    8 1 Отговор

    До коментар #5 от "Орераторите":

    Аз вече не преподписвам. Условията ми от преди години са по-добри от сегашните и не виждам смисъл от преподписване.

    Коментиран от #44

  • 44 Анти картел и анти монопол

    7 1 Отговор

    До коментар #43 от "Ммм":

    А дали Мъск няма да предлага услугата си чрез местните лицензирани оператори?! Които да използват това си монополмо положение в своя изгода и в ущърб на клиентите си?! Т.е. да усилят монополното КАРТЕЛНО "стригане", "мълзене", "дране", че и печене на полит-олигархично мутро-рекетьорско чиновническо-съдебно "чеверме" на повереното му стадо от клиенти?! Така ще са нещаъта докато съществува МОНОПОЛ и КАРТЕЛ съчетани с писане на правилата от самите монополи и картели и одобрявани и узаконявани от партийни чиновници-корупционери!!!
  • 45 ГОСТ

    11 0 Отговор
    ЗА А 1 - ИЗПРАЩАТ СЪОБЩЕНИЕ ЗА ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ДИГИТАЛНА УСЛУГА КАТО ПРИ ОТКАЗ ТРЯБВА ДА ИЗПРАТИШ - СТОП НА НОМЕР 1274. ИЗПРАЩАШ СТОП И ПОЛУЧАВАШ НЕВАЛИДНО СЪДЪРЖАНИЕ. ПРАВИШ НЯКОЛКО ОПИТА ПАК СЪЩОТО. ЯДОСВАШ СЕ И ОТИВАШ В ОФИСА ИМ КЪДЕТО НАУЧАВАШ ЧЕ СТОП ТРЯБВА ДА ИЗПРАТИШ И НА НОМЕР 1279 КОЙТО НЕ Е УПОМЕНАТ В ТЯХНОТО СЪОБЩЕНИЕ. ТОВА СИ Е ЧИСТА ИЗМАМА С ПОТРЕБИТЕЛИТЕ....
  • 46 Отдавна

    6 1 Отговор
    Сьм си решил този проблем от тия кожодери.Повече на сметка никога взех си карта с ваучер и си реших проблема.И без туй не говоря много по телефон само при спешни случай.
  • 47 А55

    8 0 Отговор
    Дали нещо ще се промени от тези приказки? Ползваш не ползваш услугте на оператора особенно на А1 си плащаш не според договора, а с техните надценки и актуализации. Раздават ефтини договори и бонуси на разни министерства и агенции, а астаналите покриват сметките.Нима това не се знае.
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Потребител на А1

    7 1 Отговор

    До коментар #48 от "Бай Миле":

    Проблемът е, че не мога да мина към предплатена карта с номера, който ползвам от повече от 20 години. Според момченцата от А1 "тази услуга вече не се предлага". Много неща има за оправяне при тези с,мота.няци.
  • 50 Българка

    3 0 Отговор
    Трябва всички да спрем да си плащаме сметките,да видят,че не може да манипулират хората! Стига вече са ни тъпкали и мачкали да се засрамят! Или започваме масово да се отказваме от услугите който предлагат да видим тогава от къде ще крадът и кой ще мамят,стига сме търпяли толкова години да ни лъжат и мамят на наш гръб за всичко, не само телекомите а изобщо за всичко! Българи стига сме спяли този зимен сън и да продължаваме да търпим и мълчим трябва да се обеденин в едно цяло и да им покажем,че не сме глупави! Те нито мито, нито един месец няма да оцелеят и изкарат с наще заплати! Нали ние обикновения народ мизеруващ им изкарваме парите ако не сме ние те загивит! Започвайте да подписвате безсрочни договори!
  • 51 Българка

    1 1 Отговор
    Трябва всички да спрем да си плащаме сметките,да видят,че не може да манипулират хората! Стига вече са ни тъпкали и мачкали да се засрамят! Или започваме масово да се отказваме от услугите който предлагат да видим тогава от къде ще крадът и кой ще мамят,стига сме търпяли толкова години да ни лъжат и мамят на наш гръб за всичко, не само телекомите а изобщо за всичко! Българи стига сме спяли този зимен сън и да продължаваме да търпим и мълчим трябва да се обеденин в едно цяло и да им покажем,че не сме глупави! Те нито една минута, нито един месец няма да оцелеят и изкарат с наще заплати! Нали ние обикновения народ мизеруващ им изкарваме парите ако не сме ние те загивит! Започвайте да подписвате безсрочни договори!
  • 52 Ник

    2 0 Отговор
    Крадци
    И
    То
    Гадни