Мобилният оператор ..., с който имам сключен (срочен) договор за предоставяне на телекомуникационни услуги, обяви, че поради ръста на инфлацията за 2022 г. и на основание Общите си условия, ще увеличи цената на месечните абонаменти с ... Какви са правата на абонатите… Пред ФАКТИ говори Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
- Г-жо Руменова, мобилните оператори отново обявиха, че ще направят индексация на цената на абонаментните планове, базирайки се на точка в Общите условия на договора. Как може абонатите да се защитят?
- Мобилните оператори наистина се позовават на точка в Общите условия на договора, която им дава право да индексират веднъж годишно цените на абонаментните планове с годишния индекс на инфлацията, който се обявява от Националния статистически институт. Това е клауза, която, според нас, е неравноправна. И е такава, защото дава право на доставчика на телекомуникационната услуга да променя едностранно действащи СРОЧНИ, подчертавам СРОЧНИ договори, подписани с потребителите при определени условия. В ситуацията, в която са поставени абонатите, не им се дава възможност да се откажат от договора, но без НЕУСТОЙКИ. Повечето потребители са със срочни договори, които имат определение преференции.
- Обикновено договорите са за две години…
- Точно така - за две години. Това означава, че мобилният оператор, когато и ако действа добросъвестно и професионално, както се изисква от него, би трябвало при предоставяне на офертата да може да предвиди и тези ценови движения на пазара. И ако не е успял, тежестта да бъде за негова сметка по действащите договори. Защо да е така? Защото той е по-силната страна в тези договорни отношения. Сега Комисията за защита на потребителите (КЗП) и на база Закона защита на потребителите би трябвало да създадат такива предпоставки, че по-слабата страна – потребителят, да бъде защитен. Тези клаузи, които са валидни в момента, представляват уговорки, които са във вреда на потребителя, не отговарят на изискването за добросъвестност и водят до значително неравновесие между правата и задълженията на двете страни по договора.
- Такава индексация се направи и по време и на кризата с Ковид-19, а тогава управляващите реагираха?
- Тогава имаше реакция, но тя бе в посока да се докаже, че мобилните оператори проявяват нелоялна търговска практика. Тогава управляващите стъпиха на намерението на телекомите, които искаха индексация за две поредни години – нещо, което беше в противоречие на тази клауза в Общите условия. Но какво се случи тогава? Случи се следното. Телекомите приложиха индексация само за едната година – 2021-а, но понеже през тази година инфлацията беше по-висока, ако я сравним с 2020-а. През 2022-а всички мобилни оператора вдигнаха цените на плановете на абонатите не с 2-3 лева, а с между 4 и 6 лева. Те така си взеха и индексацията, която не направиха за 2020-а.
- Къде и как ще се търси решение на казуса….
- Решението се крие в посока на това да се докаже, че тази клауза в Общите условия на договора е неравноправна. И да се поиска от телекомите да я редактират така, че ако се прилага индексация, да се даде право на потребителите да се откажат от договора БЕЗ НЕУСТОЙКИ. Или въобще да бъде премахната тази клауза. Ако това бе направено тогава, сега нещата щяха да изглеждат по съвсем различен начин. Ако телекомите тогава, а най-вероятно и сега ще направят същото, не се бяха съгласили с препоръките на Комисията за защита на потребителите, има възможност за следваща стъпка и тя е Комисията да се обърне към компетентния съд, който да обяви тази клауза за нищожна. Сега това, което могат да направят потребителите, е да подават жалби в Комисията защита на потребителите и тя все пак да влезе във функциите си и наистина да се произнесе по отношение на тази клауза. Лошото е, че към момента чуваме заявки от типа: „Изчакайте да видим какво ще стане и дали правилно телекомите прилагат индексацията.“
Тук не става въпрос дали телекомите правилно прилага индексацията, а дали е законосъобразно това прилагане въобще да се случва.
Защото така определено има нарушения между баланса за правата и задълженията на двете страни. Настояваме КЗП да анализира въпросните клаузи в тази посока и при произнасяне за наличие на неравноправност, следвайки законоустановения ред, да изпрати писма до дружествата с искане в 14-дневен срок да отстранят неравноправните клаузи. При невъзможност въпросът да бъде решен по този начин, контролният орган да сезира компетентния съд, като заведе колективни искове срещу телекомите с искане той да ги прогласи за нищожни.
Искането ни към Комисията за защита на конкуренцията е да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в общите условия и на трите телекома. Това блокира възможността потребителите да избегнат „индексацията“ и буди съмнение за съгласуваност на действията между трите дружества. Към момента практически нещата стоят така. Повечето абонати са със срочни договори.
Ако се прехвърлим при друг оператор с по-изгодни на този етап условия (заради повишените цени при настоящия ни), ще трябва да заплатим до три стандартни месечни такси.
А в случай че с подписването на договора сме закупили крайно устройство (телефон, таблет, лаптоп и пр.) с отстъпка, ще трябва да изплатим разликата между пазарната му цена и тази, на която сме го придобили. По темата се намеси и омбудсманът Диана Ковачева, която сезира КЗП с искане да се намеси и подчерта, че "в тези времена на тежка финансова криза, нестабилност в политическата обстановка в страната и напрежението у всички граждани на България, не е нужно да се поставят под допълнителен стрес потребителите на телекомуникационните услуги“.
24 Януари, 2023 09:12 20 939 52
Ще има ли колективен иск към мобилните оператори заради индексацията на плановете? Габриела Руменова пред ФАКТИ
Нека Комисията за защита на конкуренцията да разгледа обстоятелството, че тази клауза със сходна формулировка фигурира в Общите условия и на трите телекома, призовава експертът
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 88 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 звучи като
09:16 24.01.2023
2 Чекмеджан ефенди
09:21 24.01.2023
3 Не само...
Коментиран от #4
09:23 24.01.2023
4 Милко
До коментар #3 от "Не само...":
Сега им е паднало!09:28 24.01.2023
5 Орераторите
Коментиран от #43
09:31 24.01.2023
6 Мухаа,хаа!
09:32 24.01.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Българка
Коментиран от #11
09:36 24.01.2023
9 Казусът
09:39 24.01.2023
10 Тази е Последната
Коментиран от #33
09:52 24.01.2023
11 подскачащ заек по павета
До коментар #8 от "Българка":
Ти къде видя ДЪРЖАВА ГОСПОЖО ? Ще ви точат докато се "изясни" времето. Кой разбрал, разбралКоментиран от #12
09:54 24.01.2023
12 драго
До коментар #11 от "подскачащ заек по павета":
Прав си в София имат една държава , в Козлодуй втора а в Кърджали трета . Същото е и в ЕС за едни може за други не .Коментиран от #13
09:56 24.01.2023
13 ТИРбушон
До коментар #12 от "драго":
Жалко за юридическото ти образование.....10:11 24.01.2023
14 73737272
10:18 24.01.2023
15 Дааа
Коментиран от #18
10:34 24.01.2023
16 СМЕШНИЦИ
10:38 24.01.2023
17 Измамата мобилен оператор
10:43 24.01.2023
18 ПРОРОК
До коментар #15 от "Дааа":
Преди и без мобилни живяхме нали, а сега защо пак да не можем. Зареждам от години само ваучер за 10 лева, просто за спешност ако ми потрябва,ако някой ме потърси отговарям, а иначе никого не търся, нали има СКАЙП,ВАЙБЪР...10:44 24.01.2023
19 АЛФА КЕНТАВЪР
10:59 24.01.2023
20 Тома
Коментиран от #22
11:24 24.01.2023
21 ТИР
11:40 24.01.2023
22 един
До коментар #20 от "Тома":
Това е самата истина,така е и с банките,така е и с горивата на Лукойл,така беше и с хазарта на Божков и т.н.!11:46 24.01.2023
23 нормален
Коментиран от #24
12:17 24.01.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Реалист
12:31 24.01.2023
26 КИРО ЖЪРТЪ
МОМИЧЕ, НЯМА. КОНТРОЛЕН
ОРГАН. В. БЪЛГАРИЯ. КОЙТО. ДА
НЕ. Е В. ДАЛАВЕРА. И. СИ. ВЗЕМА ПАЧКИТЕ ПОД. МАСАТА,
А. НИЕ. ДУХАМЕ. СУПАТА, ДОГОВОРИТЕ. НА. ОПЕРАТОРИТЕ. СА. АБСОЛЮТНО
ЗАРОБВАЩИ. И. ТРУДНО.
МОЖЕШ. ДА. СЕ. ОТЪРВЕШ. ОТ
ТЯХ. НО. ВСИЧКО В. ДЪРЖАВАТА. Е. ТАКА. ИЗОБЩО
ЦЕНООБРАЗУВАНЕТО В. БЪЛГАРИЯ Е АСОЛЮТНО
СПЕКУЛАТИВНО, НЯМА. СВЕРА
В. КОЯТО. ЦЕНИТЕ. ДА. СА
КАЛКОЛИРАНИ. КОРЕКТНО.
ВСИЧКО. Е. ДАЛАВЕРА МЕЖДУ
СТАТУКВОТО. И. ФИРМИТЕ.
НИКОЙ. НЕ. МИСЛИ. ЗА. НАРОДА
12:54 24.01.2023
27 ГОЧО БУЛГУРА
ВЛАСТ. СА. ТЕ, ВИНАГИ. СМЕ
БИЛИ. МНООООГО. ЗЛЕ.
Коментиран от #30
12:57 24.01.2023
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Петър
13:23 24.01.2023
30 Ха ха
До коментар #27 от "ГОЧО БУЛГУРА":
Ами комунисти имаше преди да се появят GSM-ите.Оттогава все напред вървим с еврогейциците
13:32 24.01.2023
31 бл.134 в Zап. парк
14:19 24.01.2023
32 БгТопИдиот
В крайна сметка за какво са тези договори като защитават само гУлемият ,а малките да го д.уха-ме,нъл тъй ??
14:25 24.01.2023
33 Стенли
До коментар #10 от "Тази е Последната":
То хубаво че няма да ползвате мобилен ама какво ще ползваме телефон с шайба ли? Просто сме им в ръцете както тока и водата14:32 24.01.2023
34 Уфф
14:36 24.01.2023
35 едрфтгъхуй
Някой да отреже кухата глава на тая уфтсъ...
15:02 24.01.2023
36 А1 проблеми
15:03 24.01.2023
37 Измамена
15:10 24.01.2023
38 замислям се
Коментиран от #41
15:12 24.01.2023
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Кривоглед
18:33 24.01.2023
41 случаен
До коментар #38 от "замислям се":
да не решат да го направят задължително20:11 24.01.2023
42 тесла
22:14 24.01.2023
43 Ммм
До коментар #5 от "Орераторите":
Аз вече не преподписвам. Условията ми от преди години са по-добри от сегашните и не виждам смисъл от преподписване.Коментиран от #44
22:36 24.01.2023
44 Анти картел и анти монопол
До коментар #43 от "Ммм":
А дали Мъск няма да предлага услугата си чрез местните лицензирани оператори?! Които да използват това си монополмо положение в своя изгода и в ущърб на клиентите си?! Т.е. да усилят монополното КАРТЕЛНО "стригане", "мълзене", "дране", че и печене на полит-олигархично мутро-рекетьорско чиновническо-съдебно "чеверме" на повереното му стадо от клиенти?! Така ще са нещаъта докато съществува МОНОПОЛ и КАРТЕЛ съчетани с писане на правилата от самите монополи и картели и одобрявани и узаконявани от партийни чиновници-корупционери!!!05:33 25.01.2023
45 ГОСТ
06:58 25.01.2023
46 Отдавна
08:47 25.01.2023
47 А55
10:25 25.01.2023
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Потребител на А1
До коментар #48 от "Бай Миле":
Проблемът е, че не мога да мина към предплатена карта с номера, който ползвам от повече от 20 години. Според момченцата от А1 "тази услуга вече не се предлага". Много неща има за оправяне при тези с,мота.няци.15:29 25.01.2023
50 Българка
08:21 26.01.2023
51 Българка
08:26 26.01.2023
52 Ник
И
То
Гадни
19:20 28.01.2023