Нов законопроект излага на съществен риск българските застрахователи. Той може да доведе до чувствително увеличение на цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност”, стойността на която може да достигне многократно над настоящата, за да се компенсират рисковете от измами и източване на националното бюро „Зелена карта”. И всичко това, в крайна сметка, ще бъде за сметка на българските граждани. Това споделиха преди дни в отворено писмо до медиите от Европейския транспортен клъстер. Пред ФАКТИ говори адвокат Йоанна Лалова.
- Г-жо Лалова, от Европейския транспортен клъстер реагирахте много остро на предложението за промени в Кодекса за застраховането. Обяснете защо и какво не ви допада в промените, които се гледаха в парламента?
- Европейският транспортен клъстер представлява транспортни фирми и дружества, извършващи международен превоз на товари. В голяма част предложението, което е внесено от Министерството на финансите във връзка с изменението на Кодекса за застраховане, ни засяга, защото ние сме крайни потребители на застрахователни услуги – в случая „Зелена карта“. Разбира се, има и достатъчно количество леки автомобили, които често пътуват зад граница, но адресатът, към който е насочена промяната, са транспортните фирми. И аз не бих използвала думата - допада. Просто промените са в разрез с европейското законодателство, като цяло. И това е така, защото в нито една европейска държава няма безусловно да плащате при претенция за щета при ПТП, а ние го въвеждаме, като тази информация е официална и е предоставена от КФН. Какво означава това? Който, където и когато да има претенция към наш застраховател, нашият застраховател е длъжен да плати.
- Ако не плати…
- Ако застрахователят не плати безусловно, тогава Националното бюро „Зелена карта“ е длъжно да изтегли от гаранцията на застрахователя. Всеки застраховател, за да може да извършва застрахователна дейност, е длъжен да подържа определени гаранции. На база и това му се издава лиценз. И какво излиза!? Това е като да се предполага, че може да си извършил престъпление или нарушение, но да не можеш да се защитиш до доказване на противното. Длъжен си да платиш, а после да доказваш дали си виновен, или не. И ако докажеш, че не си, вече ще си платил. Ако не си платил, визирам застрахователя, държавата взима пари от гаранцията ти и плаща безусловно. Това какво е?
- Ако застрахователят не може да възстанови сумата в депозита си…
- В един момент, когато се изтегли голяма сума и той не може да я възстанови, спира да извършва дейност. Трябва сумата, която е изтеглена от неговия депозит, да се възстановява, за да продължи да има лиценз. А тези суми, които ще има под формата на искове, може да са различни. И затова поискахме оставката на министъра на финансите Росица Велкова. Не че остана време до новия указ на президента. Явно е, че жената няма да си подаде оставката. Но, в крайна сметка, ние говорим за промени, които ще рефлектират върху застраховката „Гражданска отговорност“, и тя да се утрои, да се учетвори. Най-малкото, и в най-оптимистичния вариант, застраховката да стане по две. Говорим за товарните превози, където застраховката „Гражданска отговорност“ е 4400 лева и да отидем на 8800 лева, да стигнем до 10 000 лева в най-добрия случай. Представете си, че превозвачът предимно кара в Италия, където има страшно много застрахователни измами. Там има измами, които са доказани с влезли в сила съдебни решения, но след време – разбирайте и години, се връща насрещен иск с нови претенции. Това означава, че полицата на камион, който кара в Италия, защото там са повечето и големите измами, може да стане по три, по четири – да стигне до 16 000 -18 000 лева. Кой може да плаща такава сума? Кой е този бизнес, който може да издържи на такава регулация? В случая не говорим за регулация на рисковете, а за застрахователни измами, които трябва да платим безусловно. С тези промени ние какво казваме на Европа: „Давайте претенции, ние плащаме всичко?“ Това е безумие.
- В другите европейски страни как е регулирано това?
- Там просто се спазва европейското законодателство и вътрешните правила на Съвета на бюрата. Плащаш претенция, когато реално тя е доказана и съпроводена със съответните съдебни или извънсъдебни документи. Плащаш, когато има удостоверяване на тази претенция, защото може да има имуществени и неимуществени вреди. И чак тогава, когато има една гаранция за обезщетяване на пострадалия по време на инцидента, се защитава ползвателят на полицата „Гражданската отговорност“ и застрахователят плаща. Това е идеята – плащаш, когато насреща имаш доказани вреди. Когато нямаш доказани вреди, защо и какво трябва да плащаш...
- Ако една застрахователна компания не покрие сумата, която е изтеглена от нейната банкова гаранция, казахте, че спира работа. Това може да се превърне в огромен проблем?
- Точно така. С тези промени създаваме условя да се упражнява влияние върху застрахователния бизнес. Създаваме поредния удобен административен лост, разбирайте бухалка, ако ние искаме на някой застраховател да му преустановим дейността. Даваме ново поле на действие с тази промяна. Ако се съберат поредица от големи искове и стане така, че държавата взема от депозита на компанията, а фирмата няма възможност да възстановява парите в гаранцията си, просто прекратява своята дейност.
- Имаме ли някакви срокове, в които трябва да дадем отговор на европейско ниво, че у нас ще влязат или няма да влязат тези промени? Народното събрание приключва работа, а това оставя въпроса във времето напред?
- Според Министерството на финансите тези промени са предпоставка за влизането ни в еврозоната, а голяма част от държавите в европейското икономическо пространство – където камионите ни карат, са в еврозоната. Но при тези страни такива изисквания няма. Те нямат такова заробващо законодателство, каквото ние дискутираме и искаме да приемам. Така че казусът остава. Имаше реакция на Асоциацията на българските застрахователи и Националното бюро „Зелена карта“. Те предложиха решение, което срещна подкрепата на голяма част от народните представители, но не и на вносителите от Министерство на финансите. Ако Министерството на финансите наистина тълкува и смята, че няма да влезем в еврозоната и ние имаме само един проблем да не се случи това и той е застраховането, явно нещата са зле. Застрахователите и Националното бюро „Зелена карта“ предложиха текст, в който се казва, че трябва да има насрещни доказателства за причинената вреда. Ние търсим консенсус – говоря и застрахователите, и превозвачите. В крайна сметка, не става дума дали да спрат работа застрахователи или транспортни фирми. Някои казаха, че тази битката е на застрахователите. Не, не е на застрахователите. Битката е на потребителите на застрахователни услуги – на всички граждани.
- Дайте пример със застрахователна измама от Италия…
- От Италия има много примери. Ще започна с един много фрапантен случай. Става въпрос за камион, който не е бил в Италия – знаете, че камионите имат gps навигация и тахографски карти, които отчитат местоположението им, но НЯКАК е влязъл в забранена зона в Рим, където камиони не мога да влизат, НЯКАК си е влязъл и предизвикал ПТП с трима участници. И освен имуществените вреди по моторните превозни средства, има и неимуществени. Сами разбирате колко е абсурдно това. По същото време, по което е искът от Италия, камионът е бил в Германия по данни от gps и тахограф. Как ви звучи това!? Друг пример, които мога да посоча е от ПТП в Германия. Камион самокатастрофира в мантинелата. Шофьорът снима инцидента. Има протокол от полицията. Но, забележете, пак се появява и замесва италиански автомобил, че и скъп. След три години и половина пристига претенция пред застрахователя и пред превозвача, че италиански автомобил участва в това ПТП и автомобилът е напълно унищожен. Както се казва - „тотал щета“. Но автомобилът е скъп - разбирайте претенции от сорта на 200 000 лева. Единственото нещо, което в момента ни спасява, са снимките на шофьора. Но в цяла Европа започва да е така. Споменах вече, че в Италия се сблъскваме и със съдебни решения, които ни оневиняват, но след това има заведени нови претенции. А италиански съд на последваща инстанция, отменя вече влязло в сила решение на предишна инстанция. Безумие. В Англия, Франция, Германия и т.н. също имаме злоупотреби при определяне на виновното лице за настъпване на ПТП. Ако с промените, които искат от Министерството на финансите, ние отворим „Кутията на Пандора“, ще стане страшно. И не само за превозвачите, а и за физическите лица, които управляват коли извън България.