Адвокат Чаталбашев: Ситуацията при такситата е като при овцете - избивани са по подозрение и опасност, че са чумави

6 Декември, 2024 08:45 9 044 30

  • адвокат-
  • стоян-
  • чаталбашев-
  • гражданска отговорност-
  • такси-
  • застраховка

Моето виждане е, че това увеличение е в нарушение на закона и следва да бъде преустановено от съответните органи, казва юристът

Адвокат Чаталбашев: Ситуацията при такситата е като при овцете - избивани са по подозрение и опасност, че са чумави  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще има ли нови протести на водачите от таксиметровия бранш, след като им се вдигна задължителната застраховка "Гражданска отговорност". Кой какви права има… Пред ФАКТИ говори адвокат Стоян Чаталбашев.

- Адвокат Чаталбашев, преди дни таксиметровият бранш блокира градове в цялата страна, а поводът беше драстичното увеличение на цената на застраховка „Гражданска отговорност“ за тях. Към днешна дата разбрахте ли от какво е продиктувано това драстично увеличение на цената на застраховката?
- За съжаление, и към днешна дата никой не разбра от какво произтича увеличението на цената на застраховката. Няма реални данни и реална статистика, която да обосновава такова увеличение. Има интервюта и твърдения, че таксиметровите автомобили са рискови. Реално няма никаква изнесена статистика за това рискови ли са и колко са рискови. Кое е важното в случая. Важното е, че в Кодекса за застраховане (КЗ) се посочва кога може да се коригира т.е увеличава или намалява застрахователната премия по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите. В чл. 490 ал.5 от КЗ е посочено, че Застрахователната премия по задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите се коригира от застрахователя съгласно единни изисквания за коригиране на застрахователната премия в зависимост от поведението на водача при движение по пътищата и/или причинените щети (система "бонус-малус"). Единните изисквания, както и редът, и условията за тяхното прилагане, се определят със съвместна наредба на комисията, министъра на вътрешните работи и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, като при изработването и се взема предвид и становището на Гаранционния фонд.“

Самият закон посочва, че основанието за вдигане на застраховката е единствено поведението на водача при движение по пътищата и/или причинените щети.

Не поведението на собственика на МПС, не поведението на водачи от определен бранш или възраст, а поведението на конкретния водач. Затова може да се каже, че няма никакво законово основание да се вдига застраховката както става в случая на определена група водачи. Може да се вдигне застраховката на конкретен водач или да се намали съответно. Веднага ще кажат – да, ама такава Наредба не е приета за „бонус-малус“ или както Кодексът сочи единни изисквания. Не е приета действително, но дори и да се приеме тя няма как като подзаконов нормативен акт да противоречи на КЗ и трябва да следва отразеното в него, че премията или цената на застраховката може да се вдигне само за конкретния водач. След като няма Наредба, се прилага законът – ако има нарушения водачът, само на него следва да се вдигне цената, но не и на таксиметровите автомобили като цяло.
Моето виждане е, че това увеличение е в нарушение на закона и следва да бъде преустановено от съответните органи. - Застраховката „Гражданска отговорност“ е задължителна, за да управляваш кола. Как може да се противопостави човек, когато му увеличават нещо, което е задължително? - По никакъв начин не може да се противопостави освен чрез сезиране на институциите, упражняващи надзор върху застраховането или чрез форми на мирни протести за афиширане на определена позиция и привличане на вниманието на обществото върху проблема. Трябва да подчертаем, че съгласно чл.2 от КЗ „Целите на този кодекс са:
1. осигуряване защита на интересите на ползвателите на застрахователни услуги
2. създаване на условия за развитието на стабилен, прозрачен и ефективен застрахователен пазар

Недоволството на таксиметровия бранш е продиктувано именно от това, че няма прозрачен застрахователен пазар и искане за защита на интересите им като ползватели на застрахователни услуги.

Постигането на тези цели трябва да бъде гарантирано от ефективния надзор върху застрахователния сектор, особено когато се касае за задължителна застраховка. Защото целта на Кодекса и на задължителното застраховане е да се гарантират определени права на ползвателите на застрахованите и лицата, които ще бъдат увредени и ще имат право на обезщетение по тази застраховка, а не да се гарантират печалбите на застрахователните дружества.

- От Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) обявиха, че таксиметровите водачи са рискови – каквото и да означава това. Това приемате ли го за довод за увеличението…
- Вижте, никой не би приел нещо без да бъде убеден в това със съответните аргументи. Такива досега няма. Утре, ако градският транспорт направи билета за пътуване 10 лв с аргумента, че са се увеличили разходите, някой би ли приел това без съответната икономическа обосновка, без съответните цифри. След като се твърди, че има такава статистика, нека да я покажат. През 2018 г. застрахователите твърдяха, че ако не бъдат въведени лимити на обезщетенията за неимуществени, застраховката ще стане 1000 лв., че пенсионерите ще трябва да отделят 2 или три пенсии, за да си платят застраховката ГО, че ще фалират застрахователите.
Даже беше гласуван на първо четене Закон за изменение на Кодекса за застраховане и въвеждане на такива лимити за обезщетенията, който не беше приет поради обществената реакция. И вдигна ли се цената на застраховката на 1000 лева – не се вдигна. Сега пак се говори, че ако не вдигнем на такситата, ще трябва да вдигнем на всички водачи. И пак без аргументи, без статистика, без анализ. И пак една обществена група се противопоставя на друга обществена група само да се оправдае вдигането на цената на застраховката.

- Сега такситата, а после на всички шофьори… Това увеличение за таксиметровите шофьори може ли да е тест как ще реагира обществото?
- Докато не стане ясно как се определят тарифите по тази задължителна застраховка, всеки може да си вдига цената както си иска. А трябва да има прозрачност как се определя цената, най-малкото защото става въпрос за задължително застраховане. Когато става въпрос за доброволни застраховки, всеки участник на пазара може да определя цените както иска, а потребителят ще избере дали да се застрахова, или не. Единственият анализ на застраховка ГО, публикуван на сайта на КФН, е от 20.07.2018 г. и обхваща годините от 2012-2017г.. Внимателният прочит на този анализ сочи, че специално за леките автомобили застрахователите реализират печалба от застраховката ГО в размер на 70 млн. лева годишно. След това такава статистика не е публикувана. И това е явно така, за да не станат ясни печалбите от тази задължителна застраховка. А без такъв анализ няма прозрачност.

Вижте, проблемът е, че не може да се увеличава цената на отделни групи автомобили по принцип, или на отделни търговски дружества, защото автомобил, тяхна собственост, е причинил щета.

Резонно е да се вдига цената само на конкретен водач. Който е лош водач, да плаща повече. В момента ситуацията на таксиметровите водачи е като при овцете, които биват избивани по подозрение и опасност, че са болни от чума. Всички под един знаменател се избиват независимо дали е болно животно, или не, защото е овца и е в определен регион. По същия начин е и със застраховките на таксиметровите автомобили. След като е таксиметров автомобил, 200 % завишение независимо дали го управлява водач със златен талон, или системен пътен хулиган.

- След протеста на таксиметровите шофьори и Министерски съвет реши да се намеси, като отново повдигна темата за въвеждането на системата „бонус-малус“. От години говорим, но не се случва. Какво е вашето обяснение…
- Такава Наредба отдавна трябваше да се направи. Имаше и обществени обсъждания на наредбата за системата „бонус-малус“, но и до момента тя не е факт. Обяснение няма. Или по-скоро има – без ясни правила няма прозрачност на пазара, няма обяснение как се образува цената на задължителната застраховка ГО. Без ясни правила, всеки може да си прави каквото си иска.

- В момента се застрахова отговорност на вещ - колата. Къде остава водачът…
- Водачът остава в чл. 490 ал.5 от КЗ и с надеждата, че най-накрая някой ще се реши да приложи Кодекса на практика и да иска въвеждане на ясни правила за определяне на цената на ГО. Застрахова се отговорност за виновно причинени вреди. Отговорността е на лицето, не на вещта. Автомобилът се управлява от водач, паркира се от водач. Неговата отговорност трябва да се застрахова и неговите качества трябва да влияят на цената на застраховката и да я определят.

- Сега имаме интересен казус. Водач на таксиметров автомобил плаща 3000 лв. застраховка ГО, а като собственик на лично МПС плаща 300 лв. застраховка. Говорим за един и същи човек… Така излиза, но каква е логиката…
-
Логика няма. Не може един и същ човек да бъде рисков като водач на таксиметров автомобил, а да е нерисков като водач на личен автомобил. Няма основание да има такава разлика.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 28 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Дякон Унуфрий Араллампиев

    41 5 Отговор
    Леко и фалцово повишиха застраховките данъците насъскаха полицията срещу народа и сега доволно потриват ръце
  • 2 Гост

    15 20 Отговор
    Аааа, голямо реване. Таксито е обществен превоз, и като такова при него нещата са по различни. Тука застраховката покрива услугата, не шофьора, ама, кой как му е кеф го тълкува!
    Ние протестиращи ли за цените на километър? Да сте видели някъде разбивка на цената? Е, кво тогава .....
  • 3 Шопендар

    38 3 Отговор
    Едно от първите изказвания на бабх гласеше...да се унищожат животните Защото Има Вероятност да се Заразят.Има Вероятност..
  • 4 Велинградска Нар.Реп.

    20 3 Отговор
    Свобода за народа!
  • 5 Гост1

    16 13 Отговор
    Ако се въведе наредба за еко категория, обем на купето, реално отговаряща на нуждите на потребителя 80 % ще отпаднат, също така такситата нямат особен принос към бюджет еша и обществото, данъци не се плащат, фирми фантоми на корем ,

    Коментиран от #25

  • 6 Перо

    32 3 Отговор
    Тук ясно е изразена картелната зависимост в застраховането! Едновременно и баснословно вдигане на цените на всички собственици на коли от таксиметровия бранш! На всякъде в белите държави застраховането е индивидуално, според шофьорския стаж и допуснатите ПТП. Тук това няма значение и увеличението става по команда, едновременно от всички застрахователи, без никакви пазарни принципи! Защо данъците на таксистите са фиксирани, а не индивидуални, според печалбата?
  • 7 Рискови са

    15 7 Отговор
    защото карат по много километри. В Германия според колко караш на година се плаща повече ако караш повече. 5.000 км 10.000 км или повече. Нормално е една кола която е по 24 часа на пътя да е по рискова. Отделно колко катастрофи се получават заради тяхното маглеене не е за приказване. Така че трябва поде двойно да плащат и да си увеличат тарифите. Бизнеса си е бизнес, клиента поема разходите
  • 8 Слави

    15 5 Отговор
    Копърките трябва да са на буферни паркиниг извън градовете и да нямат право да се движат свободно. Свършва работа, оставя си служебната кола на буферния паркинг и се прибира.
  • 9 БСП Обединена Левица за Радев

    28 9 Отговор
    Така е с целия народ. Не само с овцете и такситата. Нацистката власт в България ни изтребва методично с бедност, с братска Русия този път се бави с новото освобождение
  • 10 Бай Иван

    25 4 Отговор
    А я да видим как копърки возят по 20 лв на км и казват, че било законно защото било обявено с някви малки цифри на стъклото или някво лисче на таблото? Защо по морето за 10 км могат да ти вземат една заплата, защо? Що не стачкувахте срещу тия аааа?
    Я да изчезвате от тука, то всичкото римлянин кара такси.
  • 11 Емигрант

    28 7 Отговор
    В България просто не знаете за нищо каква е реалността ! Как никой тук не каза защо нямате "Юбер" и "Болт" които са навсякъде в ЕС, че дори и в Сърбия, цените им са наполовина от на всички други, поръчват се по телефона, вземат клиента от посоченото место и се плаща за най-късия маршрут пак по телефона ! Единствена държава сте в цяла ЕВРОПА която не ползва тези две марки ! Нямат конкуренция такситата ви които с бунт не разрешиха на "Юбер" и "Болт" да влезнат в България и днес ви скубят тези български "пътни кърлежи", че не ви и връщат ресто защото нямат дребни, а при спомематите всичко се плаща точно колкото трябва чрез карта ! Абе всеки ви клатушка в България !
  • 12 Даниел

    21 3 Отговор
    Реално погледнато таксиметровия бранш е в сивия сектор заедно с ресторантьорите,строителите и хотелиерите,но там са заети най-малко милион от трудоспособното население,това нещо трябва да се промени,ако не искаме да плащаме все повече и до по-дълбоки старини,разберете го!
  • 13 Ами

    17 1 Отговор
    Това с избиването на животните е европейско законодателство.
  • 14 За да се лицензираш

    14 2 Отговор
    като ТАКСИ в Мадрид или Барселона е необходимо да платиш на държавата между 130 хил.€ и 150 хил.€ зависи от категорията на автомобилът ! Стотици хиляди евро запомнете това на държавата за лиценз !

    Коментиран от #20

  • 15 анти

    4 3 Отговор
    Светът е полудял
  • 16 Петър

    13 5 Отговор
    А, моето виждане е, че за таксита, BMW-та и джипове гражданската трябва да е тройно по-голяма, защото 75% от катастрофите са с участие на таксита, BMW-та и джипове. Също така, такситата са на пътя ежедневно, по 24 часа, за разлика от останалите участници в движението.
  • 17 Емигрант

    12 10 Отговор
    Ами разбира се, че ще им увеличат застраховката на такситата, те превозват ХОРА, не превозват животни, а и животни да е, като катастрофират няма да изплатят на пострадалите клиенти като за счупена броня ? Те ви возят на космически цени, а искат да не сте застраховани когато се качите в автомобилите им ! Извън Европа ли се движат тези ваши таксиджии, че искат да са различни ?
  • 18 ти да видиш

    10 9 Отговор
    "... (АБЗ) обявиха, че таксиметровите водачи са рискови..."
    А не са ли рискови?
    Или пълничкият адвокат не е успял да забележи бакшишите как карат?
  • 19 Приказки

    6 1 Отговор
    Какво от това? Некви разсъждения и анализи. И кво от тва? Кучето си лае, кервана си върви.
  • 20 А у нас

    7 2 Отговор

    До коментар #14 от "За да се лицензираш":

    За да закараш комшията си до болницата в града, трябва да си регистриран таксиджия. Факт. Аз затова не возя никого и не вземам на стоп.
  • 21 Вервайте ми!

    6 8 Отговор
    За такситата Гражданската да е не по ниска от 1000 лева!
  • 22 само това ги оправя

    4 8 Отговор
    таксиджиите - на въже
  • 23 Жен-шен

    7 2 Отговор
    Ами обединете се с Овчарите и направете ,,Малкият Пепи2" на Главчев , Боко и компания!
  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Опа

    9 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гост1":

    Има принос, патентен данък, всевъзможна администрация, два пъти ГТП, сив сектор има навсякъде. Доста закачени има на клона.Но едно е ОБОРОТ от 200 лв. друго е 20000 на ден. Тук заек няма да изскочи, както винаги се настройва обществото .

    Коментиран от #27

  • 26 Щом не ви изнася,

    7 3 Отговор
    зарежете такситата и започнете работа някъде в производството! Тогава ще ви светне крушка що е истинска работа.

    Коментиран от #28

  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.