Съставът на „Пътна полиция” е изключително малък. Това е причината да няма достатъчно контрол по пътищата у нас. Само за 3 месеца на тази година са издадени над 600 000 фиша за нарушения. В повечето случаи говорим за младежи на възраст от 18 до 24 години. Как да се справим с инцидентите на пътя? Пред ФАКТИ говори бившият шеф на КАТ Тенчо Тенев.
- Г-н Тенев, всеки ден говорим за тежки катастрофи, говорим за пътна безопасност, виждаме полицаи на пътя, но ефект няма. Защо е така…
- Виждаме полицаи на пътя, но те не са достатъчни. Просто нямаме нужното количество пътни полицаи на пътя. Преди дни станахме свидетели на тежко пътно-транспортно произшествие на пътя София-Самоков. Край Кокаляне се удариха лек и товарен автомобил. Жена и дете загинаха на място в лекия автомобил, а не след дълго и шофьорът на лекия автомобил, който бе откаран в болница, почина. Поднасям съболезнования на семейството и близките им. По този повод си направих проучване и се оказа, че от началото на годината досега имаме с 5 убити повече и 55 ранени повече спрямо миналата година за същия период. Това означава, че се увеличават тенденцията на загинали и ранени по нашите пътища. И тази тревожна статистика важи най-вече за територията на София, Пловдив и по-големите градове. Просто липсата на човешки ресурс на пътната полиция, малкото хора, които работят в „Пътна полиция“, водят до това да няма пълен контрол по нашите пътища. Също според друга статистика най-много инциденти с убити и ранени се случват по първокласните, второкласните и скоростните пътища - където усилията на „Пътна полиция“ са по-малко. По магистралите, където „Пътна полиция“ насочва по-големи усилия, имаме много малко инциденти. Но ситуацията е следната. В едно малко Районно полицейско управление катаджиите са двама, например. Единият е на работа, а другият почива. Когато е на работа катаджията, той е заедно с колега от „Охранителна полиция“. Те изпълняват и дейности по охрана на обществения ред, други задачи и много малко време им остава да упражняват и пътен контрол. Скоро се дадоха малко повече правомощия на колегите от „Охранителна полиция“ и те да работят на пътя, но те не могат да работят по всички направления като „Пътна полиция“. Не могат да работят с радари, скоростомери, проверките за алкохол и упойващи вещества. Просто няма достатъчно хора и това е причината да няма достатъчно ефективен контрол. Глобите вече започнаха да се увеличават, което е добре, но трябва да се увеличи и събираемостта.
- Как да се увеличи събираемостта…
- Чрез държавната администрация. Когато отиде един човек да му вършат някаква услуга в държавната администрация, да му излезе, че има неплатени глоби. Докато не си плати глобите, да не може държавната администрация да му извърши услугата. Просто е. Отивате да си плащате данъците, хоп, имате 2 фиша, плащате ги и после си плащате данъците. Отивате в кадастъра да си вадите скица на имот, същото.
- Това си го говорим от колко години, но нищо не се случва…
- Не се случва, защото няма воля. Смятам, че сега, ако се избере редовен кабинет и има редовно правителство и ако имат депутатите желание, нещата могат да се задвижат много бързо. Колкото по-бързо започнат водачите да усещат глобите, толкова повече ще се замислят дали да правят нарушения.
- Но има и друг проблем. Когато се събират парите от глоби, къде отиват. Влизат по сметка на МВР и после…
- Това също е голям проблем. Парите от глобите, които се събират, би трябвало голяма част от тях да са във Фонд „Пътна безопасност“ - да се купуват камери, да се купуват нови автомобили, да се оборудват полицаите, да им се увеличат заплатите. Преди време си направих едно сравнение какви са заплатите на нашите полицаи, които работят на пътя, и какви са на гръцките полицаи. Българският полицай на пътя взима около 7500 евро годишна заплата. Гръцкият полицай получава 18 000 евро. Да не говорим, че германският полицай на пътя получава над 50 000 евро.
- Да, но нито в Гърция, нито в Германия минималната заплата е 350 евро…
- И това е така. Не го отричам, но и точно заради тези неща ние сме на дъното в тази мрачна статистика с най-много загинали на пътя. Само Румъния е след нас. В България на 1 милион жители имаме 85 загинали, а при румънците са 91. Най-малко загинали има в Малта и Швеция – 21 и 25.
- Скоро се лансира една акция за доброволна проверка за алкохол и наркотици по бензиностанциите. Как гледате на това?
- Супер е. Примерно, решил съм да пътувам, а вечерта съм изпил две бири. Няма нищо лошо на първата бензиностанция да се проверя. И ако ми показва, че имам алкохол в кръвта, да спра, да почина или някой друг да поема управлението. Съветвам хората, ако имат възможност, да си купят такива тестове и да се пробват вкъщи. Ако им отчете, да не се качват в колата. Виждаме колко голяма част от тежките произшествия се случват с дрогирани и пияни водачи.
- А кой ще ги плаща тези тестове…
- В момента това е доброволна кампания, в която се предоставят тези тестовете безплатно. Ако човек има желание да се проверява, има как да го направи. А и може да се заредят аптеките с такива тестове и те да бъдат достъпни. Просто инициатива да е в хората. В тази връзка ми се иска да обърна внимание и на друг голяма проблем - с младите водачи, които нарушават Закона да движение по пътищата. Говоря за младите водачи между 18 и 22 години, които са доста буйни, с много адреналин в кръвта, бързо карат, управляват мощни автомобили и така идва големият проблем. Правят тежки пътно-транспортни произшествия. Интересно е, че младите жени - между 18 и 22 години, правят три пъти по-малко нарушения, ако ги сравним с мъжете. По-внимателни са, съобразяват се със скоростта. Явно тук е много важно темата за безопасността на движението по пътищата да се поставя като тема в първоначалното училище, в средното училище, да има уроци по пътна безопасност. Също така не е лошо в Закона за движение по пътищата да се въведе ограничение хора от 18 до 22 години да управляват коли, които са, примерно, до 100 конски сили максимум. Това също ще ги ограничи да карат бързо. Такива неща ги има в другите държави. От тях може да се вземе опит - от Германия, Франция, Испания, и да се запише в нашия Закон. Например, в Испания контролните точки за млади водачи са 9. При две нарушения - без колан или говори по телефона, остава без книжка. Докато при нас не е така. У нас 80% от шофьорите си говорят по телефона. И защо после често ставаме свидетели на верижни катастрофи. Не спазват дистанция, говорят по телефона, но никой не си признава. Като отидеш при него, телефонът му е в краката, а той ти казва, че натиснал спирачките, но колата поднесла. Всичко това е въпрос на възпитание и манталитет. Просто темата за пътната безопасност трябва да е всекидневно във фокуса на обществото, а не само да говорим за тежки катастрофи. Нека да показваме и добри примери как да бъдем по-толерантни и съвестни водачи на пътя.