Понеже виждам множество коментари, че демонтажът на Паметника на Съветската армия не бил правилен и трябвало да се наеме голям автокран, който да вдигне цялата структура, няколко технически съображения да кажа. Явно се коментира темата без коментаторите да имат необходимия технически опит.
Позволявам си да споделя съображения по въпроса, защото ми се е налагало многократно в битността ми на експерт по търговия с метали да участвам в планирането и организирането на преместването на големи и тежки съоръжения, та имам представа за какво говоря.
Първо, няма кой да ви каже колко тежи паметника. Чуха се предположения, че бил около 250 тона. Дори и това да е така, няма кран в България, който да може да вдигне тази тежест. Най-големият автокран у нас е 400-тонен. Това обаче не значи, че този кран вдига 400 тона, както смятат някои. 400-тонен кран означава, че на най-къса стрела, плътно до шасито на крана, той може да вдигне максимално 400 тона.
Това в практиката е невъзможно, а за обект с такъв мащаб като Паметника на Съветската армия е абсурдно. С всеки метър отдалечаване от шасито на крана, същият губи експоненциално от товароподемността си. General rule of thumb е, че ефективната товароподемност на един кран е 50 процента от максималната му товароподемност. В случая на 400-тонен кран, това означава, че той може да вдигне към 200 тона.
Евентуално и то при условие, че няма вятър и други причини, които да доведат до залюляване на товара. Второ, обект от такъв мащаб няма как да бъде вдигнат с кран, дори и хипотетично да намерим автокран, който да има капацитета да го направи. На самия паметник няма точки на укрепване, няма къде да се проврат въжета, няма как товара да се обезопаси. Няма и как да се направят такива точки, защото няма как да гарантираме, че ще издържат товара, който даже не сме сигурни колко тежи.
Отделно има и друго - няма как такъв обект с такъв мащаб да се вдигне без да се създаде опасност от залюляване, което ако се получи няма да има сила на планетата, която да гарантира, че няма да се скъса въже или да се обърне самия кран, което би могло да има фатални последици. Трето, дори и да приемем, че имаме такъв кран, дори и да намерим решение на въпроса с укрепването и вдигането... то тогава какво?
Вдигаме го паметника и какво го правим? Кой е този камион, който ще вдигне 250 тона (ако е толкова) товар? И как ще го пуснем този камион в центъра на София? Една ос издържа натоварване около 12 тона (грубо). Значи трябва да имаме камион и ремарке с около 20 оси без да броим собственото тегло на самата композиция. С други думи трябват 24-25 оси общо. Като при извънгарабитния товар също има нужда от определено запасяване, тоест ако композицията трябва да може да носи 250 тона, тя трябва да има поне 300 тона капацитет. На мен не ми е известно в България да има ремарке, което да може да носи такъв товар.
А за влекач да не говорим - какъв трябва да е този влекач, за да носи 250 тона товар? Отново не знам да има такъв в страната. И четвърто, дори да намерим кран, дори да осигурим точки за окачване, дори да намерим влекач и платформа, всяко от което е невъзможно само по себе си, но дори и да намерим решения на всичко това, то тогава как пренасяме този паметник без да съберем всички жици по пътя си? Кой маршрут ще му намерим от Княжевската градина до извън София, по който да няма никъде жици и мостове?
Просто обектът е толкова висок, че трябва да няма никъде никакви препятствия. Което няма как да стане. Нищо от това няма как да стане. Единственият правилен начин за демонтаж е това, което се случва в момента - рязане отгоре надолу и сваляне на елементите с малък кран на земята. Това горе е бронз, той може да се възстанови без абсолютно никакъв проблем за самото изделие. Въобще, в случая не мисля, че може да има съмнения - демонтажът се прави по правилния начин.