Скоро след откриването на Северната скоростна тангента на София от Бойко Борисов през 2016 г. по нея започнаха ремонти, а седем години по-късно - през 2023 г. - тя вече се оказа покрита с кръпки и деформации. По нея има значителни повреди като липсват средно около 3 см. от асфалтовото покритие, предвидено по проект и около 7 см от циментовата стабилизация под него. Това е записано в доклада от юли месец на хърватската компания CONteh, която направи пълен анализ на пътя чрез проби със специализирана техника. Въз основа на тези изпитания е направено и заключението, че основната причина за лошото състояние на пътя е ниското качество на строителните работи, особено на асфалтовите покрития и циментовата стабилизация под тях.
Това коментира във "Фейсбук" общинският съветник Симеон Ставрев.
Измерените стойности на еластичност на асфалтовия пласт също са варирали значително, което показва неговата нееднородност. „Този тип конструкция на настилката е подходяща за пътища, при които натоварването от движението може да се характеризира като средно”, а тук става дума за път от висок клас. По трасето са били открити и много пикове на деформация с висока стойност, които според специалистите на CONteh показват "значително намалена носимоспособност на конструкцията на настилката".
Най-големият проблем на тангентата е, че там гаранционните срокове са изтекли и сега ремонтите ще ги плащат всички българи с още пари от държавния бюджет. За надзор, който е трябвало да следи подобни безобразия да не се случват при строителството, са платени 882 хил. лв. на българска и испанска фирма.
Икономически най-изгодната оферта по обществената поръчка за изграждане на ССТ беше дало обединение от две от най-големите строителни фирми в Италия - Салини - Импреджило. След обжалвания пред КЗК и ВАС, решението за избор на изпълнител е отменено, а италианският консорциум е отстранен. Проектът, за който бяха похарчени 180 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране, беше спечелен от консорциум "ХПВС-ССТ", в който участваха свързаните компании "Водстрой 98", собственикът ѝ "Хидрострой" АД (зад които се предполагаше, че стои пеевски Пеевски), "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД и "Пътстрой Бургас" (на Васил Божков).
Почти 17 километровото трасе на тангентата беше изградено за рекордните 18 месеца, като то дори бе открито за движение два месеца предсрочно. В хода на строителството стана ясно, че от проекта е отпаднала директната връзка с източната дъга на Софийски околовръстен път.
Това се оказва и голяма грешка, защото слизането и качването от тангентата се случват през Ботевградско шосе и това допълнително натоварва пътния възел на СОП и Ботевградско шосе. По това време шеф на АПИ е Лазар Лазаров, срещу когото има множество обвинения.
Депутатът Надежда Йорданова попита ресорния министър какви действия е предприела във основа на този доклад, включително подготвя ли се процедура за основен ремонт на Северната скоростна тангента и, ако да, на какъв етап е и какви са следващите стъпки в срокове, както и предприети ли са действия за търсене на гаранционната отговорност на изпълнителя на проекта. Министърката, на практика, не отговори по същество в частта с гаранцията, но пише, че в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ е заложено до края на 2024 г. подготовката, обявяването и провеждането на обществени поръчки за изработване на технически проекти за основен ремонт и последващо осъществяване на авторски надзор. Не разбирам как гаранционните сроковете са изтекли при, на практика, нов път с почти веднага след пускането му констатирани проблеми.
Не е била потърсена отговорност и от надзорните компании, работили по северната тангента. "Едната се оказа наградена за надзорник на годината. Освен това лиценз може да бъде отнет до една година след като бъде установено нарушение в работата на надзорната компания." Засега няма данни прокуратурата да се занимава със случая. Настоящият служебен министър Виолета Коритарова пък, изглежда, също няма интерес да продължи действията на предшествениците си по изследване на казуса. Което за пореден път потвърждава опасенията, че служебният кабинет с премиер Димитър Главчев – дългогодишен народен представител на ГЕРБ, няма да засегне интересите на Бойко Борисов и на неформалния му партньор Делян Пеевски, чието име се свързва с поне една от фирмите, строили Северната скоростна тангента.
През 2016 г. дори Борисов обяви, че е наредил да се прекратят поръчки, спечелени от „Водстрой 98“, заради съмнения, че зад нея фирмата стои Пеевски. Събитията след това обаче показват, че това по-скоро е било за пред публиката и лидерът на ГЕРБ всъщност не е прекратил неформалните си партньорски отношения с Пеевски.