25 Октомври, 2024 16:02 2 933 29

Симеон Ставрев: Северната скоростна тангента на София е покрита с кръпки и деформации, за които плащаме всички

  • симеон ставрев-
  • северна скоростна тангента-
  • софия-
  • покрита-
  • кръпки-
  • деформации

Почти 17 километровото трасе на тангентата беше изградено за рекордните 18 месеца

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Скоро след откриването на Северната скоростна тангента на София от Бойко Борисов през 2016 г. по нея започнаха ремонти, а седем години по-късно - през 2023 г. - тя вече се оказа покрита с кръпки и деформации. По нея има значителни повреди като липсват средно около 3 см. от асфалтовото покритие, предвидено по проект и около 7 см от циментовата стабилизация под него. Това е записано в доклада от юли месец на хърватската компания CONteh, която направи пълен анализ на пътя чрез проби със специализирана техника. Въз основа на тези изпитания е направено и заключението, че основната причина за лошото състояние на пътя е ниското качество на строителните работи, особено на асфалтовите покрития и циментовата стабилизация под тях.

Това коментира във "Фейсбук" общинският съветник Симеон Ставрев.

Измерените стойности на еластичност на асфалтовия пласт също са варирали значително, което показва неговата нееднородност. „Този тип конструкция на настилката е подходяща за пътища, при които натоварването от движението може да се характеризира като средно”, а тук става дума за път от висок клас. По трасето са били открити и много пикове на деформация с висока стойност, които според специалистите на CONteh показват "значително намалена носимоспособност на конструкцията на настилката".

Най-големият проблем на тангентата е, че там гаранционните срокове са изтекли и сега ремонтите ще ги плащат всички българи с още пари от държавния бюджет. За надзор, който е трябвало да следи подобни безобразия да не се случват при строителството, са платени 882 хил. лв. на българска и испанска фирма.

Икономически най-изгодната оферта по обществената поръчка за изграждане на ССТ беше дало обединение от две от най-големите строителни фирми в Италия - Салини - Импреджило. След обжалвания пред КЗК и ВАС, решението за избор на изпълнител е отменено, а италианският консорциум е отстранен. Проектът, за който бяха похарчени 180 млн. лв., по-голямата част от които европейско финансиране, беше спечелен от консорциум "ХПВС-ССТ", в който участваха свързаните компании "Водстрой 98", собственикът ѝ "Хидрострой" АД (зад които се предполагаше, че стои пеевски Пеевски), "Пътни строежи Велико Търново" АД, "Пътинженерингстрой" АД и "Пътстрой Бургас" (на Васил Божков).

Почти 17 километровото трасе на тангентата беше изградено за рекордните 18 месеца, като то дори бе открито за движение два месеца предсрочно. В хода на строителството стана ясно, че от проекта е отпаднала директната връзка с източната дъга на Софийски околовръстен път.

Това се оказва и голяма грешка, защото слизането и качването от тангентата се случват през Ботевградско шосе и това допълнително натоварва пътния възел на СОП и Ботевградско шосе. По това време шеф на АПИ е Лазар Лазаров, срещу когото има множество обвинения.

Депутатът Надежда Йорданова попита ресорния министър какви действия е предприела във основа на този доклад, включително подготвя ли се процедура за основен ремонт на Северната скоростна тангента и, ако да, на какъв етап е и какви са следващите стъпки в срокове, както и предприети ли са действия за търсене на гаранционната отговорност на изпълнителя на проекта. Министърката, на практика, не отговори по същество в частта с гаранцията, но пише, че в бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ е заложено до края на 2024 г. подготовката, обявяването и провеждането на обществени поръчки за изработване на технически проекти за основен ремонт и последващо осъществяване на авторски надзор. Не разбирам как гаранционните сроковете са изтекли при, на практика, нов път с почти веднага след пускането му констатирани проблеми.

Не е била потърсена отговорност и от надзорните компании, работили по северната тангента. "Едната се оказа наградена за надзорник на годината. Освен това лиценз може да бъде отнет до една година след като бъде установено нарушение в работата на надзорната компания." Засега няма данни прокуратурата да се занимава със случая. Настоящият служебен министър Виолета Коритарова пък, изглежда, също няма интерес да продължи действията на предшествениците си по изследване на казуса. Което за пореден път потвърждава опасенията, че служебният кабинет с премиер Димитър Главчев – дългогодишен народен представител на ГЕРБ, няма да засегне интересите на Бойко Борисов и на неформалния му партньор Делян Пеевски, чието име се свързва с поне една от фирмите, строили Северната скоростна тангента.

През 2016 г. дори Борисов обяви, че е наредил да се прекратят поръчки, спечелени от „Водстрой 98“, заради съмнения, че зад нея фирмата стои Пеевски. Събитията след това обаче показват, че това по-скоро е било за пред публиката и лидерът на ГЕРБ всъщност не е прекратил неформалните си партньорски отношения с Пеевски.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 замислен

    9 34 Отговор
    Изграждането на тангентата беше атакувано от всички, всички процедури бяха обжалвани с такъв ентусиазъм че ако го бяха вложили в нещо креативно сигурно щяха да построят още една магистрала от Сърбия до Варна през Русе. Накрая имаше взети едни пари и или трябваше да се направи или да се връщат. Днес по тангентата колкото и да е лоша от единия край на София до другия се стига за по малко от 15 минути със скорост 100-110 а преди по околовръстното бяха нужни над 180 минути със скорост 20-30! Нека критикуващите да обявят какво са направили преди да хвърлят кал.

    Коментиран от #2

  • 2 Реалист

    28 6 Отговор

    До коментар #1 от "замислен":

    Не се замисляй ! Не ти се отдава !

    Коментиран от #7

  • 3 ТаУмВзе

    32 2 Отговор
    Врътката е да има Ремонт за Ремонта, за да има Гепия! Още банкянския я изобрети Врътката. ХАХАХАХ После що има катастрофи а.
  • 4 Тиквострала

    16 3 Отговор
    Като не ви харесва - одипеш.
  • 5 Крадците Герб

    32 4 Отговор
    Обществени поръчки, ремонт на ремонта, кражби и това всичко гарантирано от Герб.
  • 6 Михаил

    4 10 Отговор
    Колеги
    Винаги пред изборите нещо вадят!
    Кой- помъслете добре!
    4 години ровят и един наказан няма.
    Най накрая предложете нещо креативно а не само на не!
  • 7 замислен

    5 16 Отговор

    До коментар #2 от "Реалист":

    Какво построиха ДБ? или пък кресливата Нинова която крещеше "асфалт не се яде"?
  • 8 Опорка

    17 0 Отговор
    Пропаднала територия
  • 9 Уса

    7 4 Отговор
    Споко в сащ е същото откак трантутим зеления измамник
  • 10 Гащник

    14 2 Отговор
    Асфалта е калпав. Има пътища с голям трафик на камиони и коли, строени при "лошия" социализъм и не са мръднали!
  • 11 Кукуруку

    12 2 Отговор
    Вие не разбрахте ли,че още управлява Борисов тулупа!?Кво се правите на ощипани лгбт
  • 12 дедо..

    7 2 Отговор
    А бе какво искате..всички тирове за калотина и кулата идващи от севера вместо в тунела под петрохан..минават по нея,знаете ли какво обикаляне пада.щу нафта и вредни емисии,а си го изкарват на леките коли.
  • 13 Мишел

    19 1 Отговор
    Липсват 3 см. асфалт и 7 см. бетон. И не само от Северната тангента.
    Затова Борисов е най-подготвен , направо е готов за министър -председател
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Р Г В

    15 1 Отговор
    Моля ви не издребнявайте, Б . Б. построи. по негови думи 5 хил.км. магистрали а се заяждате за някакви 18км. Ако го изберете за още един мандат ще асфалтира Балканския полуостров от изток на запад и от север на юг. "Успех Боко ".

    Коментиран от #22

  • 18 БББ

    19 1 Отговор
    Де да беше само ССТ,ми отсечката Яна до началото наСофия и обратно ми свлачищата по АМ Струма , някой можели да посочи нещо направено от гербаджиите и да няма ремонт на ремонта.

    Коментиран от #24

  • 19 Ами,

    16 0 Отговор
    гепирастия. Тя толкова може. А, онзи най подготвеният от Банкя до каквото се докосне всичко става на юфка.
  • 20 Боко Праните Гащи

    7 0 Отговор
    Ше плащате балъци. Е... съм ви с 200
  • 21 Ге.п - видими

    4 0 Отговор
    резултати! Инж. дтн ген-лейтенант мин-председател... но, всички тези глупости, могат да бъдат заменени с една дума - КРАДЕЦ!
  • 22 Бат Бойко

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "Р Г В":

    каза че е построил 500 милиона километра магистрали...
    Дата беше 21.06.2021г
  • 23 Демокрация по бг

    1 1 Отговор
    Добре виновни има и никога един наказан това ли е демокрацията.
  • 24 София

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "БББ":

    Свлачищата по Струма е виновен Станишката.
  • 25 Ходете да

    1 0 Отговор
    гласувате. Стабилизирайте апашите на държавен бюджет под всякакви форми - тва е целта на задачата: театри, клин. пътеки, асфалт, надзор, патрулки, радари, джуджета, прасета... Целта е една - да го окрадем! Да плюем на Вас/
    нас. И фондовете и парите за възстановяване too.
  • 26 Кракра

    1 0 Отговор
    Перник кв. Изток . ....от единия край асфалтират , а в другия " пренастройват" машината защото мнооого къдрела , а кметицата я "уволниха" , а тя пък водеше протестите преди няколко год. понеже Церовска не могла да асфалтира...колко жалко е да си комунист.....
  • 27 До всички Долни

    5 1 Отговор
    А вие какво построихте за последните 4 години ? Сетих се. Автомобилен завод, Седем моста над Дунав, и Три тунела под Стара планина. Обещано от Кирчо.
  • 28 Загробски

    3 1 Отговор
    Северната тангента пропадна след построяването и.Блъскаха чернозем вместо баластра и камъни.Коловозите са като магистралата от Враждебна(От Джъмбото) до село Яна-гробници,бабуни,"Дунавски вълни",кръпки които са над асфалта за да се трошат колите,защото мафиотите не са изрязали ,както повелява до здрав пласт.На мостовете няма сходство,железните зигзаци удрят гумите, защото не са напасвани равно с асфалта.До сега не съм видял котешките очи някой да ги мие,камо ли да светят.
    Предлагам на АПИ да излязат от Калотина и да видят сръбската магистрала.Да видят как светят тунелите,котешките очи,дали има една изкривена мантинела или знак,табела.Вижте кръпките дали ви вдигат и подскачат гумите.
    Докато не видя осъдени за кражбите от пътищата и конфискувани активи на милионерите с които да се възстановят пътищата не мога да повярвам че има власт,прокуратура,полиция и съд.
  • 29 Казуар

    0 0 Отговор
    Асфалтът, основата на трасето дебелините по проект са след валиране, а не преди. Например за да се получи 10 см пласт асфалт по проект трябва да се положи 12 см.