Военният министър Атанас Запрянов показа „жълт картон“ на началника на Висшето военновъздушно училище (ВВВУ) ген. Юлиян Радойски, след като е извършена проверка на работата му. Повод за проверката във военновъздушното училище става жалба на курсантка, която е била отстранена от обучение с намесата на началника на училището ген. Юлиян Радойски. Той се появил в ролята на инструктор, без реално да има такива права!? Моментално последвала проверка от страна на Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА), която пък отнела лиценза за обучение на пилоти, издаден на Организация за обучение “Димитър Списаревски”. Като в заповедта на ГВА за спиране на лиценза се изтъква “непосредствена опасност за живота на обучаемите и гражданите”. Организацията за обучение е част от военновъздушното училище, като е създадена към центъра за следдипломна квалификация и обучение на чужденци, и неин шеф е началникът на училището ген. Юлиян Радойски. Организацията “Димитър Списаревски” би трябвало да подготвя само пилоти за гражданската авиация – нещо като авиошкола към военното училище. Какво се случва във ВВС… Пред ФАКТИ говори Петър Иванов – бивш военен летец-инструктор във ВВС.
- Г-н Иванов, вие сте бивш военен пилот и добре познавате какво и как се случва в армията. Как гледате на това, че началникът на военновъздушното училище ген. Юлиян Радойски получи „жълт картон“ от министъра на отбраната Атанас Запрянов, който е назначил проверки на работата му. Вие как приемате тези неща?
- Проверката е назначена, за да се избегне основният проблем във ВВС – ЗАГУБАТА НА ПИЛОТИ. Проверката, която е направена, не е ефективна относно катастрофата и е пренасочена към Висшето военновъздушно училище, което няма нищо общо с настъпилия инцидент. Акцентът се пренася към курсантката от училището, която е спряна от полети поради „летателна неуспеваемост“.
- Става въпрос за подготовката на цивилни пилоти и даването на бревети на курсантите за цивилни пилоти, защото Висшето военно-въздушно училище “Георги Бенковски”, подобно на морското, трябва да готви кадри и за цивилната авиация… Какви грешки са допуснати…
- Като страна членка на НАТО нашите програми трябва да бъдат като в другите военновъздушни академии. Правят се международни прелитания от военни пилоти, които трябва да са запознати с процедурите в гражданската авиация. Това е причината първият стаж на курсантите да е цивилен, а останалите два – военни.
- И тук грешка виждате ли?
- Това, което считам за грешка, е, че военните пилоти и инструктори не са изкарали лиценз за инструктори на граждански въздухоплавателни средства (ВС).
- Посочва се, че генерал Радойски е летял като инструктор без да е инструктор. Как става това?
- Генерал Радойски е опитен военен инструктор с над 30 години стаж. Съгласно плановете на ВВВУ курсантите летят 3 стажа през техния период на обучение. Първият стаж се изпълнява на граждански въздухоплавателни средства, съгласно правилата на EASA, който е в рамките на 50 летателни часа.
- Какво включва това?
- По време на първия етап от обучението курсантите - пилоти се допускат до самостоятелни полети, след като покажат нужните умения. Курсантката Айсун Таир, която споменах по-рано, е спряна от полети от двама лицензирани инструктори, а не от генерал Радойски. Началникът на училището ѝ е дал възможност да направи още няколко допълнителни полета, за да бъде допусната до самостоятелен. Въпреки дадената ѝ възможност тя не е показала необходимите умения.
С недопускането ѝ до самостоятелен полет се избягва възникването на авиационен инцидент, който би застрашил живота ѝ и авиационната техника.
Вижте, проверката за катастрофата, която е направена от генерал Цанко Стойков, вместо на 12-а авиобаза се прави във ВВВУ и така излиза, че виновен за инцидента е генерал Радойски, а той не е в добри отношения с полковник Банков! Публична тайна е, че Стойков и Банков са много близки приятели и всички клюки за Радойски са от Банков. А според мен Банков е един от косвените виновници за катастрофата, защото си е затварял очите при „въздушните хулиганства“ на летците в района на летището и т.н.