Подалият оствка през мар като президент на Автомобилната федерация на България (АФБ) Камен Михайлов, обяви, че няма да се кандидатира за поста на предстоящото на 26 ноември извънредно Общо изборно събрание. Настоящият генерален секретар Калоян Станчев обаче информира, че вероятно ще го направи.
Двамата заедно с изявени фигури от българския автомобилен спорт - Пламен Камбуров, Елвис Георгиев и Тодор Христов се обединиха около идеята, че сезона не трябва да се проваля и автомобилния спорт да става заложник на политически игри и натиск.
Камен Михайлов отново потвърди, че няма да се кандидатира за председател на АФБ, а Калоян Станчев потвърди своята кандидатура.
Беше обявена и датата за провеждане на рали "България", от 1-3 септември 2023г., както и че в оставащите състезания до края на тази година, всички състезатели могат да участват с безплатни лицензи и без да заплащат такса за участие.
Целта на днешната пресконференция, не е да се оправдаваме или да влизаме в спор с определени лица, които отдавна превърнаха автомобилния спорт в жертва на междуличности конфликти.
Искаме на сложим край на спекулациите с лиценза за вида спорт: „автомобилен спорт“. С настоящото целим да дадем яснота по казуса, като излезем от стила на личностни нападки, които ни заливаха в последните дни.
Без да влизаме в подробности, ще изложим хронологията на този казус в периода 2018 – до настоящия момент.Всичко започна, след като носителят на правата за провеждане на състезания от FIA - СБА, оттегли подкрепата си от БФАС и председателя на СБА Емил Панчев коментира: "Още през 2017 г. на БФАС им бе отнето правото да водят кореспонденция с FIA заради продължително уронване на престижа на СБА пред FIA. След това каних страните да се сдобрят, предложих им да изберат нов управителен съвет с хора от двете страни, това не се случи. Имаше разговори за включване на рали "България" в европейския шампионат, дори бе договорено, но това нямаше как да стане в резултат на всички проблеми вътре. Затова се стигна до образуването на нова федерация. Само ще припомня какво се случи във федерацията по картинг преди 7 години - подобен иск в съда след избор на председател, дори от същи хора от клубовете, които оспориха избора в БАФС. Цели 7 години се водиха дела в съда, докато се реши спора, но вече няма картинг федерация, всичко е провалено. Ето това щеше да се случи с автомобилната федерация, ако не бяхме реагирали".
След една година вътрешна битка в БФАС, на Общото събрание през април 2018 г. за председател на БФАС бе избран Калоян Станчев, който трябваше да смени Владимир Илиев. Решението бе оспорвано от шест клуба и Калоян Станчев не стъпи в длъжност. Интересен факт е, че два от клубоветте, които заведоха съдебни дела срещу решенията на Общото събрание в картинга, са сред шестте, които обжалваха и избора на Калоян Станчев.
След дълги съдебни битки през 2019 г. беше отнет лицензът на БФАС,с влязло в сила съдебно решение, постановено на 03.11.2020 г., от петчленен състав на Върховен административен съд, беше потвърдено, че Заповедта на ММС за отнемане на лиценза е правила и законосъобразна /Решение № 13598 от 03.11.2020 г., постановено по адм. дело № 7145/2020 г., Върховният административен съд - Петчленен състав - II колегия/. А, с Определение № 9038 от 04.08.2021 г. друг състав на ВАС, седмо отделение, по адм. дело № 9763/2019 г. остави без разглеждане жалбата на БФАС срещу заповедта за издаване на лиценз на АФБ.
Мислихме, че спорът в автомобилния спорт е приключил, до момента, в който министър Кузманов започна проверка срещу АБФ, определяйки за „външен независим експерт“ - Йордан Тодоров, член на Управителния съвет на БФАС. Резултатите от тази проверка послужиха за налагане на тежки принудителни административни мерки на АФБ - задължително предписания за срок от 6 месеца да се преустанови одобряването на спортни състезания и събития и провеждането на спортни състезания. АБФ обжалва Заповедта на министър Кузманов по съдебен ред, като към настоящия момент производството по касационната жалба не е преиключило. Междувременно допуснатият от министър Кузманов безспорен конфликт на интереси е констатиран от Комисия към Главен Инспекторат към Министерски съвет, за което представляващият АФБ е уведомен с Писмо с № 08.10-185/21 г. от 08.02.2022 г.
Политиката по отнемане на лиценза на АФБ беше продължена от министър Василев, които още в първите месеци от поемане на поста си започна да адвокатства на БФАС, позволявайки си не само публично да коментира въпроси, по които е налице произнасяне от страна на състави на Върховен административен съд, но и да прави изцяло неверни твърдения както по отношение на представляващия АФБ, така и по отношение на самата федерация /Позиция на Министерството на младежта и спорта, публикувана на 07.03.2022 г. в Сектор „Новини“ на интернет страницата на ММС - "Всякакъв опит за шантаж и заплахи за протести пред ММС или на жълтите павета от Камен Михайлов ще се приемат като подбуда за извършване на престъпление, за което на него и на участващите лица ще бъде търсена наказателна отговорност. “Гузната истерия”, в която изпада председателят на АФБ, най-вероятно се дължи на факта, че черните кранчета в държавата секват, както и че на проведена официална среща в ММС между Михайлов в качеството му на председател на АФБ и министър Василев, последният му заяви, че ще търси обективната истина относно казуса „автомобилен спорт“, а тя определено не е в полза на представляваната от г-н Михайлов федерация“/. Така, съвсем очаквано за всички на 18.05.2022 г. със Заповед на министър Василев беше отнет лицензът на АФБ. В законоустановения срок подадохме както жалба срещу самата заповед, така и срещу предварително ѝ изпълнение.
В последните дни на своето управление министър Василев, със Заповед № РД-10-2/13.07.2022 г., издава на БФАС безсрочен спортен лиценз за автомобилен спорт. АФБ отново се възползва от предвидената от законодателя възможност да защити правата и интересите си по съдебен ред. В резултат на направеното от АФБ искане, състав на ВАС постанови Определение, съгласно което предварителното изпълнение на Заповедта за отнемане на лиценза на АФБ е спряно. Независимо, че БФАС е подало жалба срещу въпросното определение и все още не е налице произнасяне на петчленен състав, то законодателят е предвидил, че частната жалба не спира изпълнението на обжалваното определение. Това е и причината в началото на миналата седмица Министерство на младежта и спорта в изпълнение на Определение от 21.07.2022 г., постановено по адм. дело № 6303/2022 г., от състав на ВАС, Седмо отделение /влязло в законна сила на 10.08.2022 г./, да разпореди вписване по служебен път в Регистър на лицензираните спортни федерации и спортни клубове – техни членове по чл.9, ал.1, т.1 от ЗФВС „АВТОМОБИЛНА ФЕДЕРАЦИЯ НА БЪЛГАРИЯ“ и всички заличени на основание Заповед № РД – 09 - 393/18.05.2022 г. спортните клубове – членове на АФБ.
БФАС реагираха с познати за всички нас способи – протести, обидни и груби изказвания срещу лица от федерацията и самата федерация. Но, пропускат да споменат пред хората, че, жалбата им срещу определението на съда е подадена след законоустановения срок, поради което жалбата им се явява просрочена и съдът на първа инстанция дори не я е разгледал по същество, и второ, налице е произнасяне на съда, с което всички ние трябва да се съобразим, в т.ч. ММС.
Както преди няколко дни, на 25 октомври 2022, така и през 2019 бяха организирани протести във връзка с отнетия лиценз на БФАС пред Министерството на младежта и спорта. Предстявителите на БФАС протестираха срещу прилагането на закона.„Категорично заявявам, че ще се съобразя със законите на държавата, с решенията и определенията на българския съд. А в правовата държава те не се обсъждат и тълкуват, а се изпълняват“, каза министър Весела Лечева на предварителната среща с представители на БФАС. Тя призова към диалог, защото спорът между враждуващите федерации може да продължи с години, което ще е в ущърб единствено на българския автомобилизъм и ги покани на среща, на която тя да е медиатор.
От вписани 12 клуба в министерството на спорта на БФАС, 4 от тях са в закононарушение. Реално имат 8 клуба, 3 години не извършваха никаква дейност. АФБ има издадени 690 пилотски лиценза и 49 клубни от различни дисциплини, но поради неправомерно отнети права, АФБ няма право да осъществява дейност.
Калоян Станчев отправи недвусмислена покана: „Отново се обръщам към колегите от БФАС да заровим томахавката. Това е мой основен приоритет до следващата година. Да седнем на една маса и да стигнем до решение, което е приемливо и за двете страни. Не сме спирали никой да се състезава, нито да организира състезания.Няма ползи от още повече скандали, затова апелирам за пореден път да седнат и да кажат какво искат и с какво не са съгласни. Ако има момент, в който може да се случи обединение, е този. Историята е в пилотите, федерацията администрира спорта. И понеже говорят за обединение само когато им изнася, без да предлагат нищо конкретно, бих искал да дам едно ясно предложение: На 26.11.2022 г. предстои извънредно изборно събрание на АФБ. Каня клубовете, които в действителност желаят обединение и единно ръководство на автомобилния спорт, да предприемат стъпки за участие в това събрание на АФБ. Искам да вярвам, че общата ни страст и любовта към автомобилния спорт е по-голяма от нечие его."