Отидете към основна версия

33 021 27

Adblue – ядрото на Дизелгейт

  • adblue-
  • германия-
  • дизел

Най-важните въпроси и отговори относно причината за дизеловия скандал

Къде точно са сбъркали автопроизводителите при картелните си договорки?

Както стана ясно от доклада на информационното издание „Шпигел“, германските автоконцерни са съгласували помежду си всички възможни аспекти на производството – включително и размера на Adblue-резервоарите, които трябва да са вградени в дизеловите им превозни средства. По този начин обаче те са се забили в техническа задънена улица, което впоследствие е довело до сериозни проблеми, коментира седмичното списание.

Какво точно представлява Adblue-резервоарът?

AdBlue е 32.5% нетоксичен и незапалим уреен разтвор. Разработен е специално за дизелови двигатели, чиято изпускателна тръба е снабдена със селективна каталитична редукция (система SCR). Впръсква се в отработените газове в каталитичния конвертор на дизеловия двигател за намаляване на вредните емисии на азотни оксиди. С помощта на получения от впръскването амоняк, който реагира с азотните оксиди, от ауспуха излизат безвреден азот и водна пара. Понеже урея (карбамид) не е особено атрактивно име, е въведен терминът Adblue, с който се пълни така нареченият Adblue-резервоар.

Защо малките Adblue-резервоари са проблем?

В какъв размер ще бъдат редуцирани азотните оксиди зависи директно от количеството впръскан Adblue (воден разтвор на карбамида). Респективно от големината на Adblue-резервоара се определя и разстоянието, което превозното средство може да измине с намалени вредни емисии: При реален разход от 7 литра/100 км един 8-литров Adblue-резервоар би бил празен след 2 300 километра.

Това означава, че при всяко четвърто зареждане на гориво трябва да се зарежда и Adblue-резервоарът. Това е един неприятен процес, защото отнема повече време и изисква по-дълъг престой на бензиностанцията особено при товарните автомобили.

Избора на автопроизводителите: Повече вредни емисии, по-малко дискомфорт за клиентите им?

За да намалят разхода на уреен разтвор и нуждата от зареждането му, германските автоконцерни са решили да намалят и отстраняването на азотните оксиди. При първоначалните тестове автомобилите отговарят на всички критерии, но при движението им в реални условия надхвърлят до десет пъти граничните стойности за вредни емисии. Някои автопроизводители се оправдават с твърдението, че с цел предпазване на двигателя, системите им за отстраняване на вредни емисии работят само в така наречения „термопрозорец“ - температурния диапазон, в който азотните оксиди се филтрират най-ефикасно. В резултат на това „улесняване“ на собствениците на дизелови превозни средства градовете са в пъти по замърсени от позволеното и се обмислят радикални мерки като забрана за движението автомобилите им.

Защо автопроизводителите не са вградили по-големи Adblue-резервоари?

В случай, че някой автопроизводител вгради по-голям Adblue-резервоар, ще събуди много съмнения при контролните органи за отделянето на вредни емисии. В крайна сметка, според обвинението на информационното издание „Шпигел“, тази тема е била съгласувана между германските автоконцерни, които са решили, че спестеното място от по-голям резервоар може да се използва например за инсталиране на по-скъпа аудио уредба. С оглед на последните събития тази „грешка“ ще излезе скъпо на автопроизводителите.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 2 гласа.

Свързани новини