Отидете към основна версия

25 089 47

Как да спрем безопасно ако спукаме гума с висока скорост

  • автомобилна гума-
  • гума

Пукането на гума в движение е доста рядко явление дори по българските пътища. Повечето шофьори никога не са се сблъсквали с този проблем, но риск винаги има, а далеч не всички знаят как да реагират ако това се случи.

Съвременните безкамерни гуми губят налягане бавно и шофьорът може да забележи, че нещо не е наред още преди да седне в колата. Дори да няма полезния навик да поглежда винаги всяко от четирите колела преди да потегли, самото пътно поведение на автомобила издава проблема - той започва да губи стабилност и се отклонява в посока на страната, от която е спуканата гума.

Времето обикновено е достатъчно, за да се избере място за безопасно спиране и оглед. Съветът в такива случаи е да се избягват резки движения с волана и скачане върху спирачките. Всички действия на водача трябва да бъдат плавни, а кормилото трябва да се държи здраво.

Ако гумата е толкова зле увредена, че е спаднала моментално, развоят на събитията след това зависи до голяма степен как шофьорът е хванал волана в момента на спукването. Якият захват помага много да не се изгуби контрол върху управлението.

Спукана предна лява гума в най-лявото платно на път без мантинела може да се превърне в смъртоносен риск. Същото важи и за задното ляво колело, макар че колата запазва повече управляемост. Главното и в двата случая е да се предотврати на всяка цена навлизане в насрещното движение.

Рязкото натискане на спирачките не се препоръчва дори в съвременен автомобил с ESP и други електронни помощници. Ако пътната обстановка го позволява, намалете скоростта като отпуснете газта и гледайте да останете на асфалта. Настилката на банкета не допринася по никакъв начин за стабилността.

Днес леките автомобили и всъдеходи с вътрешни гуми са истинска екзотика. Някои шофьори обаче монтират такава, когато външната (обикновено резервна) е толкова износена, че не задържа налягане. Пукането на вътрешна гума може да бъде изключително опасно, защото тя издиша мигновено като балон, поведението на колата се променя рязко и водачът няма време да реагира. Риск от пръсване има и при безкамерните гуми - например при силно износване или остър предмет на пътя, но като цяло явлението е рядкост.

Основното, на което всеки автомобилист трябва да разчита в подобни ситуации, е да запази хладнокръвие. Колата все пак остава с три здрави гуми, които са достатъчни, за да удържат колата на пътя. В крайна сметка мотоциклетистите успяват да го постигнат дори на едно колело.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 20 гласа.

Свързани новини