Пукането на гума в движение е доста рядко явление дори по българските пътища. Повечето шофьори никога не са се сблъсквали с този проблем, но риск винаги има, а далеч не всички знаят как да реагират ако това се случи.
Съвременните безкамерни гуми губят налягане бавно и шофьорът може да забележи, че нещо не е наред още преди да седне в колата. Дори да няма полезния навик да поглежда винаги всяко от четирите колела преди да потегли, самото пътно поведение на автомобила издава проблема - той започва да губи стабилност и се отклонява в посока на страната, от която е спуканата гума.
Времето обикновено е достатъчно, за да се избере място за безопасно спиране и оглед. Съветът в такива случаи е да се избягват резки движения с волана и скачане върху спирачките. Всички действия на водача трябва да бъдат плавни, а кормилото трябва да се държи здраво.
Ако гумата е толкова зле увредена, че е спаднала моментално, развоят на събитията след това зависи до голяма степен как шофьорът е хванал волана в момента на спукването. Якият захват помага много да не се изгуби контрол върху управлението.
Спукана предна лява гума в най-лявото платно на път без мантинела може да се превърне в смъртоносен риск. Същото важи и за задното ляво колело, макар че колата запазва повече управляемост. Главното и в двата случая е да се предотврати на всяка цена навлизане в насрещното движение.
Рязкото натискане на спирачките не се препоръчва дори в съвременен автомобил с ESP и други електронни помощници. Ако пътната обстановка го позволява, намалете скоростта като отпуснете газта и гледайте да останете на асфалта. Настилката на банкета не допринася по никакъв начин за стабилността.
Днес леките автомобили и всъдеходи с вътрешни гуми са истинска екзотика. Някои шофьори обаче монтират такава, когато външната (обикновено резервна) е толкова износена, че не задържа налягане. Пукането на вътрешна гума може да бъде изключително опасно, защото тя издиша мигновено като балон, поведението на колата се променя рязко и водачът няма време да реагира. Риск от пръсване има и при безкамерните гуми - например при силно износване или остър предмет на пътя, но като цяло явлението е рядкост.
Основното, на което всеки автомобилист трябва да разчита в подобни ситуации, е да запази хладнокръвие. Колата все пак остава с три здрави гуми, които са достатъчни, за да удържат колата на пътя. В крайна сметка мотоциклетистите успяват да го постигнат дори на едно колело.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 сектант
Коментиран от #11, #20, #36
10:34 12.02.2020
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Българина
10:38 12.02.2020
5 ДДРОнег
И ако не си тренирал, в стреса едва ли ще може да реагираш правилно!
В България едва ли има някъде такива тренажори, в другите страни как стои този проблем ?!
Коментиран от #9, #12, #26
10:38 12.02.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Коmapak
10:44 12.02.2020
9 Живко Абрашев
До коментар #5 от "ДДРОнег":
Никъде в Европа /поне в страните в които съм бил/ няма такъв тренажор, защото всяка кола има различно поведение в такава ситуация. По малката и лека кола се овладява по лесно от голямата и тржка лимузина или СУВ. Особенно СУВ като знаем колко са стабилни по принцип и как хич нямат крен в завоите10:45 12.02.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 луд с винкел
До коментар #1 от "сектант":
Няма по-лесен начин да се завъртиш, от това да дръпнеш ръчна в тази ситуация. То при изправни гуми , ако я дръпнеш, на колата и олеква задницата, а при спукана гума си в приключение.Коментиран от #32
10:51 12.02.2020
12 Komapak
До коментар #5 от "ДДРОнег":
Карат с хубави гуми. Няма как да ти се спука качествена гума от нищото. На две на три ти казват какво да правиш, но повярвай ми трябва нещо изключително да стане за да се случи.Коментиран от #31, #33
10:55 12.02.2020
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Ракия
Коментиран от #41
11:52 12.02.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 МЕРЦЕДЕС БЕНЦ
Коментиран от #21, #25, #28, #42, #43
14:42 12.02.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 1234578
До коментар #1 от "сектант":
Някога опитвал ли си да спреш с ръба от 50 км. в час. Аз да, на практика е невъзможно да спреш с ръба. Колата забавя много слабо.Коментиран от #30
19:26 12.02.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ти си добре
До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":
Аз вкарвам дървена пръчка в дупката на подкалника и започвам лекичко да я суркам в джантата и така докато спре каруцата даже мисля да инсталирам такава система и на четирите подкалника и да я свържа със спирачката :))20:30 12.02.2020
26 Ха ха
До коментар #5 от "ДДРОнег":
Иначе тук всички са "майстори" на еолана21:03 12.02.2020
27 Чук
До коментар #13 от "Левски":
Той тоя е за лудия с винкела21:06 12.02.2020
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Ха ха
До коментар #20 от "1234578":
С ръба викаш21:11 12.02.2020
31 type-R
До коментар #12 от "Komapak":
А всичките наркомани които чупят бутилки по улиците, тях какво да ги правим?Коментиран от #35
22:03 12.02.2020
32 Jeep
До коментар #11 от "луд с винкел":
Той е c дъcтър, a тaм е рaзлично...ръчни cпирaчки, реверcи, зaдкрилки. Caмолет бе бaте 🤣🤣🤣🤣04:37 13.02.2020
33 САП
До коментар #12 от "Komapak":
Гума винаги може да се спука.Няма значение каква е и колко е качествена.
Имам гочрчив опит с почти нови гуми. Гумата беше семперит почти нова на няма и 5000 км парче от антена тръбичка се заби в нея спадна за няма и метър добре че бях почти спрял.
Коментиран от #34
05:19 13.02.2020
34 Коmapak
До коментар #33 от "САП":
С висока скорост на магистрала няма как да стане. Има си гуми, ако ще караш с над 200. Не са от цитираната от теб марка и са по 200 Евро парчето.11:40 13.02.2020
35 Коmapak
До коментар #31 от "type-R":
И да спукаш на улицата няма да е с 200. А на улицата с 60 да не видиш препятствие си за лекар.... 😊Коментиран от #46
11:42 13.02.2020
36 Cat
До коментар #1 от "сектант":
На лош път сгънах предната дясна метална джанта. Колата беше с предно предаване. Бавно спиране с двигателя - най после - тормоз. От 90 до 0 спрях без проблеми. Само яко трябва да държиш волана.15:36 13.02.2020
37 Каруцаръ
21:16 13.02.2020
38 Джанта
Коментиран от #40
22:42 13.02.2020
39 Мото Циклист
13:05 14.02.2020
40 Крик
До коментар #38 от "Джанта":
Ми заминаваме си и после и ние гледме отгоре13:06 14.02.2020
41 бай Шиле
До коментар #14 от "Ракия":
Колега,когато си писал това сигурно си бил на това дето ти е ника,но не на една.При 140 с предна спукана за да се справиш ти е нужен опит и късмет,а не Субару.16:42 14.02.2020
42 бай Шиле
До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":
И като се събуди:краката ти отвити?16:44 14.02.2020
43 ти да видиш
До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":
А спортните седалки имат ли имат ли вграден памперс и функция за подсушаване след изпускане? Сигурно и еърбеците леко се надуват ама не толкова, че да ти пречат на видмостта, мерцедес е все пак, не дачия ХАХАХА17:15 14.02.2020
44 незнайко
10:25 15.02.2020
45 Хахааахаа
12:38 15.02.2020
46 type-R
До коментар #35 от "Коmapak":
Да ти кажа, виждам ги, но са толкова много, че от "препятствия" не остава време да погледна нагоре да търся забитите в небето за самолетите знаци и пешеходците, за които фейсбук е по-важен от собствения им живот.....17:39 15.02.2020
47 Гумата е важна
00:58 16.02.2020