ФАКТИ.БГ

Как да спрем безопасно ако спукаме гума с висока скорост

Публикувана: 12 Февруари, 2020 10:31
47 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 15047
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.8 от 20 гласа.

Пукането на гума в движение е доста рядко явление дори по българските пътища. Повечето шофьори никога не са се сблъсквали с този проблем, но риск винаги има, а далеч не всички знаят как да реагират ако това се случи.

Съвременните безкамерни гуми губят налягане бавно и шофьорът може да забележи, че нещо не е наред още преди да седне в колата. Дори да няма полезния навик да поглежда винаги всяко от четирите колела преди да потегли, самото пътно поведение на автомобила издава проблема - той започва да губи стабилност и се отклонява в посока на страната, от която е спуканата гума.

Времето обикновено е достатъчно, за да се избере място за безопасно спиране и оглед. Съветът в такива случаи е да се избягват резки движения с волана и скачане върху спирачките. Всички действия на водача трябва да бъдат плавни, а кормилото трябва да се държи здраво.

Ако гумата е толкова зле увредена, че е спаднала моментално, развоят на събитията след това зависи до голяма степен как шофьорът е хванал волана в момента на спукването. Якият захват помага много да не се изгуби контрол върху управлението.

Спукана предна лява гума в най-лявото платно на път без мантинела може да се превърне в смъртоносен риск. Същото важи и за задното ляво колело, макар че колата запазва повече управляемост. Главното и в двата случая е да се предотврати на всяка цена навлизане в насрещното движение.

Рязкото натискане на спирачките не се препоръчва дори в съвременен автомобил с ESP и други електронни помощници. Ако пътната обстановка го позволява, намалете скоростта като отпуснете газта и гледайте да останете на асфалта. Настилката на банкета не допринася по никакъв начин за стабилността.

Днес леките автомобили и всъдеходи с вътрешни гуми са истинска екзотика. Някои шофьори обаче монтират такава, когато външната (обикновено резервна) е толкова износена, че не задържа налягане. Пукането на вътрешна гума може да бъде изключително опасно, защото тя издиша мигновено като балон, поведението на колата се променя рязко и водачът няма време да реагира. Риск от пръсване има и при безкамерните гуми - например при силно износване или остър предмет на пътя, но като цяло явлението е рядкост.

Основното, на което всеки автомобилист трябва да разчита в подобни ситуации, е да запази хладнокръвие. Колата все пак остава с три здрави гуми, които са достатъчни, за да удържат колата на пътя. В крайна сметка мотоциклетистите успяват да го постигнат дори на едно колело.

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.8 от 20 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
сектант
1 Отговор
без резки движения намалява се по възможност само с мотора като сваляме предавките и рязко дърпаме крака от съединителя за да намали колата. ако е със спирачка по добре да е много внимателно и плавно без резки завои. много добра идея е ако има кола пред теб да използваш и ръчната спирачка

Коментиран от #11, #20, #36


Оценка:
-12 +11

2
Този коментар е премахнат от модератор
3
Този коментар е премахнат от модератор
Българина
4 Отговор
НЕ ПИПАЙТЕ СПИРАЧКИТЕ, и дръжте здраво волана.Останалото е Божа работа.

Оценка:
-2 +45

ДДРОнег
5 Отговор
Да, решения при аварийни ситуации има, но във всички случаи реакцията ти трябва да е моментална или бърза !
И ако не си тренирал, в стреса едва ли ще може да реагираш правилно!
В България едва ли има някъде такива тренажори, в другите страни как стои този проблем ?!

Коментиран от #9, #12, #26


Оценка:
-3 +11

6
Този коментар е премахнат от модератор
7
Този коментар е премахнат от модератор
Коmapak
8 Отговор
Преди години спуках задна дясна гума на магистрала Тракия. Не е толкова силно дърпането в посока на спуканата гума... Гумата ме изпревари. Все едно някой я отхапа. Причината беше счупен лагер, но нямаше никакви предварителни признаци. Моят съвет е внимавайте накъде дърпа и контрирайте в обратна.

Оценка:
-2 +17

Живко Абрашев
9 Отговор

До коментар #5 от "ДДРОнег":


Никъде в Европа /поне в страните в които съм бил/ няма такъв тренажор, защото всяка кола има различно поведение в такава ситуация. По малката и лека кола се овладява по лесно от голямата и тржка лимузина или СУВ. Особенно СУВ като знаем колко са стабилни по принцип и как хич нямат крен в завоите

Оценка:
-1 +14

10
Този коментар е премахнат от модератор
луд с винкел
11 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


Няма по-лесен начин да се завъртиш, от това да дръпнеш ръчна в тази ситуация. То при изправни гуми , ако я дръпнеш, на колата и олеква задницата, а при спукана гума си в приключение.

Коментиран от #32


Оценка:
-4 +16

Komapak
12 Отговор

До коментар #5 от "ДДРОнег":


Карат с хубави гуми. Няма как да ти се спука качествена гума от нищото. На две на три ти казват какво да правиш, но повярвай ми трябва нещо изключително да стане за да се случи.

Коментиран от #31, #33


Оценка:
-3 +6

13
Този коментар е премахнат от модератор
Ракия
14 Отговор
Зависи от марката автомобил. С 140км/час съм пукал по една предна и задна гума със Субару и колата не помръдна. Много сигурна 4х4 система

Коментиран от #41


Оценка:
-3 +7

15
Този коментар е премахнат от модератор
МЕРЦЕДЕС БЕНЦ
16 Отговор
Аз нямам този проблем ! Моят мерцедес бенц е с нископрофилни гуми 285/30/21 и при рязко спадане на налягането впоследствие от спукана или пръсната гума натоварването се поема от 21 цолова титаниева джанта , което ми позволява да спра безпроблемно запазвайки контрол над превозното средство .Отделно когато датчиците регистрират рязък спад на налягането в дадена гума воланът автоматично се втвърдява недопускайки рязко завиване , стяга се страничната опора на спортните седалки , коланите автоматично се донатягат и обират , стъклата се вдигат .

Коментиран от #21, #25, #28, #42, #43


Оценка:
-13 +3

17
Този коментар е премахнат от модератор
18
Този коментар е премахнат от модератор
19
Този коментар е премахнат от модератор
1234578
20 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


Някога опитвал ли си да спреш с ръба от 50 км. в час. Аз да, на практика е невъзможно да спреш с ръба. Колата забавя много слабо.

Коментиран от #30


Оценка:
-0 +4

21
Този коментар е премахнат от модератор
22
Този коментар е премахнат от модератор
23
Този коментар е премахнат от модератор
24
Този коментар е премахнат от модератор
Ти си добре
25 Отговор

До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":


Аз вкарвам дървена пръчка в дупката на подкалника и започвам лекичко да я суркам в джантата и така докато спре каруцата даже мисля да инсталирам такава система и на четирите подкалника и да я свържа със спирачката :))

Оценка:
-0 +12

Ха ха
26 Отговор

До коментар #5 от "ДДРОнег":


Иначе тук всички са "майстори" на еолана

Оценка:
-0 +4

Чук
27 Отговор

До коментар #13 от "Левски":


Той тоя е за лудия с винкела

Оценка:
-2 +2

28
Този коментар е премахнат от модератор
29
Този коментар е премахнат от модератор
Ха ха
30 Отговор

До коментар #20 от "1234578":


С ръба викаш

Оценка:
-0 +2

type-R
31 Отговор

До коментар #12 от "Komapak":


А всичките наркомани които чупят бутилки по улиците, тях какво да ги правим?

Коментиран от #35


Оценка:
-1 +2

Jeep
32 Отговор

До коментар #11 от "луд с винкел":


Той е c дъcтър, a тaм е рaзлично...ръчни cпирaчки, реверcи, зaдкрилки. Caмолет бе бaте 🤣🤣🤣🤣

Оценка:
-0 +5

САП
33 Отговор

До коментар #12 от "Komapak":


Гума винаги може да се спука.
Няма значение каква е и колко е качествена.
Имам гочрчив опит с почти нови гуми. Гумата беше семперит почти нова на няма и 5000 км парче от антена тръбичка се заби в нея спадна за няма и метър добре че бях почти спрял.

Коментиран от #34


Оценка:
-1 +2

Коmapak
34 Отговор

До коментар #33 от "САП":


С висока скорост на магистрала няма как да стане. Има си гуми, ако ще караш с над 200. Не са от цитираната от теб марка и са по 200 Евро парчето.

Оценка:
-3 +1

Коmapak
35 Отговор

До коментар #31 от "type-R":


И да спукаш на улицата няма да е с 200. А на улицата с 60 да не видиш препятствие си за лекар.... 😊

Коментиран от #46


Оценка:
-2 +1

Cat
36 Отговор

До коментар #1 от "сектант":


На лош път сгънах предната дясна метална джанта. Колата беше с предно предаване. Бавно спиране с двигателя - най после - тормоз. От 90 до 0 спрях без проблеми. Само яко трябва да държиш волана.

Оценка:
-0 +3

Каруцаръ
37 Отговор
Сяяяя, да се уточним-спаднала, спукана и гръмнала гума са различни неща. Абсолютно еднакво се проявява и при безкамерни, и при вътрешни гуми. Спира се със спирачка. разбира се, но усилието трябва да е супер прецизно-постепенно усилване, без да блокират колелата. Ако е предна-само Господ решава.

Оценка:
-1 +4

Джанта
38 Отговор
Ако счупим джанта в движение, какво правим?

Коментиран от #40


Оценка:
-1 +0

Мото Циклист
39 Отговор
Така, така. Гледам ви отгоре!

Оценка:
-0 +1

Крик
40 Отговор

До коментар #38 от "Джанта":


Ми заминаваме си и после и ние гледме отгоре

Оценка:
-0 +2

бай Шиле
41 Отговор

До коментар #14 от "Ракия":


Колега,когато си писал това сигурно си бил на това дето ти е ника,но не на една.При 140 с предна спукана за да се справиш ти е нужен опит и късмет,а не Субару.

Оценка:
-0 +1

бай Шиле
42 Отговор

До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":


И като се събуди:краката ти отвити?

Оценка:
-0 +3

ти да видиш
43 Отговор

До коментар #16 от "МЕРЦЕДЕС БЕНЦ":


А спортните седалки имат ли имат ли вграден памперс и функция за подсушаване след изпускане? Сигурно и еърбеците леко се надуват ама не толкова, че да ти пречат на видмостта, мерцедес е все пак, не дачия ХАХАХА

Оценка:
-0 +4

незнайко
44 Отговор
Ако се пръсне и разпилее предна гума с висока скорост, НЯМА безопасно спиране !!!

Оценка:
-0 +1

Хахааахаа
45 Отговор
Статията е добра, но коментарите са уникални!Винаги ме развеселяват....по забавни са от всичко....и по ентересни!

Оценка:
-0 +4

type-R
46 Отговор

До коментар #35 от "Коmapak":


Да ти кажа, виждам ги, но са толкова много, че от "препятствия" не остава време да погледна нагоре да търся забитите в небето за самолетите знаци и пешеходците, за които фейсбук е по-важен от собствения им живот.....

Оценка:
-0 +0

Гумата е важна
47 Отговор
Гърмял съм задна дясна(зимна гума, в летните жеги) с около 120 км/ч!Абе не е "най-приятното" усещане, но овладява се колата и се спира. не с екстремни спирачки.Да ти спада бавно гума на магистралата и то предна , ще я усетиш, но да гръмне (не дай си боже) предна със 160,само като си помисля и се прекръствам!Може би run flat гуми, само те биха помогнали в такава ситуация!Затова добре си оглеждайте гумите от време на време,получават се (рядко ама се случва) балони, леки кривини,скъсани телове вътрешно(имал съм такава, на страничния борд прави една вдлъбната линия).Ако си "бързак", не е лошо да хвърляш по едно око на гумите си по-честичко!

Оценка:
-0 +2

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Бойко Борисов
Премиерът коментира срещата си с турския президент Реджеп Тайип Ердоган:
Ние можем да решим проблема още днес само за България, но аз не искам да е за сметка на Гърция или други европейски страни."

Още бисери