Едно скорошно изследване показа, че в световен мащаб произвежданите автомобили са в пъти повече с автоматична трансмисия, отколкото с механична. Въпреки това у нас не са малко почитателите на "ръчката", а за тези, които се двоумят ще изтъкнем пет причини в полза на механичната скоростна кутия. Вече класическият хидромеханичен автоматик е най-разпространената трансмисия поради своята универсалност. Но с всичките му предимства той има и недостатъци, които могат да се превърнат в основателна причина за отказ да закупите автомобил с такава кутия.
"Двупедалните" автомобили са удобни за града, особено там, където има интензивен трафик. Не е необходимо постоянно да натискате съединителя, за да превключвате скоростите. А самата трансмисия е доста издръжлива. Тя е в състояние не само да предава голям въртящ момент от двигателя към колелата, но и да издържа на сериозни натоварвания свързани със стила на шофиране. Какви обаче са недостатъците на класическите автоматици.
По-малка надеждност
Днес се произвеждат автоматични кутии, които имат различен брой предавки. Започвайки от класическата четиристепенна автоматична трансмисия и завършвайки с най-новата 10-степенна. В същото време самите инженери се опитват да направят устройството по-компактно и по-леко. А това неизбежно води до загуба на надеждност на агрегата. Затова при най-новите автоматици забравете за пробег от 500 000 км. Съвременните многостепенни автоматични трансмисии имат много по-нисък запас от безпроблемни километри.
Не са подходящи за динамична езда
Тук започваме с уговорката, че говорим за класическите автоматични трансмисии с четири и пет предавки. Конструктивните характеристики на тези устройства са такива, че по време на превключването се появяват характерни забавяния с различна продължителност. Ако шофьорът обича да шофира динамично, това ще го дразни. Ако все пак искате "автомат", по-добре е да изберете роботизирана трансмисия с два съединителя. В много случаи тази кутия превключва предавките по-бързо и от механична
По-висок разход на гориво
Отново, поради дизайнерските характеристики на автоматичната трансмисия, двигателят не е в състояние да предаде цялата мощност на колелата и определена част от нея се губи. Оттук идва и по-ниската ефективност на агрегата, което пък от своя страна води до увеличения разход на гориво. Това важи особено за автомобили с четиристепенни автоматици.
По-скъпо обслужване
При правилна работа автоматикът може да измине повече от 300 000 километра без основен ремонт. Но това е при положение, че маслото и филтрирате се сменят редовно и не се налага често шофиране извън пътя. Така че ако сте фен на офроуда и искате всъдеход с автоматик, то помислете добре преди да го купите.
Проблеми с тегленето
Не всички автомобили с автоматична скоростна кутия могат да се теглят с въже, при положение, че са "закъсали" на пътя. Ако пренебрегнете инструкциите на производителя, устройството може да бъде унищожено. Ето защо, преди да прибегнете до "теглене", не забравяйте да прочетете инструкциите. Най-вероятно, в случай на повреда на автомобил с автоматична трансмисия, ще трябва да се повика пътна помощ, а това не е толкова евтино.