Отидете към основна версия

37 411 38

Идва бум на евтините електромобили от Китай

  • електромобили-
  • китай-
  • бъдеще-
  • автомобилостроене

Основният китайски конкурент на Tesla вече е събрал повече от 2 милиарда долара

През ноември миналата година сдружението Xpeng получи 400 милиона долара от група инвеститори, водени от Xiaomi (с тази компания стартъпът ще разработва технологии за контрол на функциите на автомобила чрез смартфон). Други акционери са IDG Capital, Foxconn и Alibaba, а общият обем на привлечените инвестиции е около $ 2,2 млрд.

Следващата стъпка може да бъде поставянето на акции на американската фондова борса NASDAQ по примера на други два китайски производителя на електрически превозни средства - Nio и Li Auto. Първият успя да събере 1 млрд. долара като част от IPO през 2018 г., вторият подаде заявление в средата на юли, но очаква сума 10 пъти по-малка.

Ниска цена, аналогично качество

През април Xpeng започна да доставя втория си модел - спортния седан P7, който дебютира на автомобилното изложение в Шанхай година по-рано. Новият модел струва около 35 000 долара, което е една трета от цената на прекия конкурент Tesla Model S и около 80% от цената на по-малкия Tesla Model 3.

През май Xpeng получи дългоочаквания лиценз за производство на своя новопостроен завод в Джаоцин, западната китайска провинция Гуангдонг. До този момент компанията произвежда първия си модел, електрически кросоувър G3, в съоръженията на Haima Automobile, подразделение на държавната FAW Group.

До юли тази година общите продажби на компанията надхвърлиха 20 000 електромобили. Миналата година Xpeng беше замесен в скандал с Tesla. Китайската компания нае бивш американски служител, който уж е донесъл със себе си незаконно копирания изходен код на автопилота на Tesla. Xpeng проведе вътрешно разследване и не установи признаци на кражба на интелектуална собственост.

Служителят работи една година и напусна. Делът на Tesla на китайския пазар на електрически превозни средства вече е 23% (обемът на продажбите от началото на годината - повече от 50 000 превозни средства), а до края на годината, според Китайската асоциация за лек транспорт, трябва да нарасне до 30%.

Конкуренцията води до повишаване на качеството и снижаване на цените

В същото време, отбелязва The Washington Post, повече от 400 компании произвеждат електрически превозни средства в Китай. Xpeng понякога се нарича основен конкурент на Tesla, тъй като автомобилите на компанията са подобни на моделите на Tesla, като не отстъпват и по качество.

Данните за продажбите на леки електрически превозни средства по региони показват колко китайският пазар е изпреварил американския и европейския пазар. В края на 2019 г. според Международната агенция по енергетика (IEA) Китай разполага с 2,58 милиона чисти електрически превозни средства (BEV) и 0,77 милиона хибридни превозни средства (PHEV), докато в Европа тези цифри са 0,97 милиона и 0.78 милиона, а в САЩ - 0.88 милиона и 0.57 милиона, съответно.

В световен мащаб през 2019 г. са продадени 2,1 милиона електрически превозни средства (BEV и PHEV). Засега това е само 2,6% от общия обем на продажбите на леки автомобили и около 1% от общия брой автомобили в света. Но тази година, според прогнозите на IEA, електрическите превозни средства ще представляват 3% от глобалните продажби.

Докато търсенето на традиционни автомобили се очаква да намалее с 15% до края на годината, продажбите на електромобили ще останат на нивото на 2019. В бъдеще делът на електромобилите ще продължи да расте. Данните за инфраструктурата за презареждане на тези автомобили също говорят за сравнителното развитие на китайския пазар на електрически превозни средства.

Инфраструктурата също е на страната на Китай

На Китай се падат 37% от всички стандартни станции за зареждане в домашни условия, 52% от обществените станции за зареждане и 82% от всички станции за бързо зареждане на електрически превозни средства. 

Имаше време, пише Forbes, когато американските и европейските автомобилни производители не виждат своите китайски колеги като конкуренти, изтъквайки проблемите с качеството. Но в сектора на електрическите автомобили разликата в технологията вече не е толкова очевидна, колкото разликата в цената (китайските електрически автомобили са по-евтини от американските, европейските или японските).

Китайските електромобили могат бързо да превземат световния пазар, както направиха евтините японски модели през 70-те и 80-те години. Не трябва да забравяме и за такива предимства на Китай като лидерство в производството на литий - около 51% от пазара (за сравнение: САЩ заемат само 2%) - и в производството на кобалт - 60% от пазара. Това са основните компоненти в производството на батерии за електрически превозни средства.

Основната причина американските и европейски пътища все още да не са наводнени с китайски електрически автомобили е политиката, отбелязва Forbes. Администрацията на президента Доналд Тръмп изведе отношенията с Китай до състояние на пълноценна търговска война, в която Европа също беше замесена. Въпреки задържането, този процес е необратим, а основен катализатор за него ще е предстоящия бум на евтините електромобили от Китай.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 42 гласа.

Свързани новини