Last news in Fakti

14 Август, 2020 11:59 37 330 38

Идва бум на евтините електромобили от Китай

  • електромобили-
  • китай-
  • бъдеще-
  • автомобилостроене

Основният китайски конкурент на Tesla вече е събрал повече от 2 милиарда долара

Идва бум на евтините електромобили от Китай - 1

През ноември миналата година сдружението Xpeng получи 400 милиона долара от група инвеститори, водени от Xiaomi (с тази компания стартъпът ще разработва технологии за контрол на функциите на автомобила чрез смартфон). Други акционери са IDG Capital, Foxconn и Alibaba, а общият обем на привлечените инвестиции е около $ 2,2 млрд.

Следващата стъпка може да бъде поставянето на акции на американската фондова борса NASDAQ по примера на други два китайски производителя на електрически превозни средства - Nio и Li Auto. Първият успя да събере 1 млрд. долара като част от IPO през 2018 г., вторият подаде заявление в средата на юли, но очаква сума 10 пъти по-малка.

Ниска цена, аналогично качество

През април Xpeng започна да доставя втория си модел - спортния седан P7, който дебютира на автомобилното изложение в Шанхай година по-рано. Новият модел струва около 35 000 долара, което е една трета от цената на прекия конкурент Tesla Model S и около 80% от цената на по-малкия Tesla Model 3.

През май Xpeng получи дългоочаквания лиценз за производство на своя новопостроен завод в Джаоцин, западната китайска провинция Гуангдонг. До този момент компанията произвежда първия си модел, електрически кросоувър G3, в съоръженията на Haima Automobile, подразделение на държавната FAW Group.

До юли тази година общите продажби на компанията надхвърлиха 20 000 електромобили. Миналата година Xpeng беше замесен в скандал с Tesla. Китайската компания нае бивш американски служител, който уж е донесъл със себе си незаконно копирания изходен код на автопилота на Tesla. Xpeng проведе вътрешно разследване и не установи признаци на кражба на интелектуална собственост.

Служителят работи една година и напусна. Делът на Tesla на китайския пазар на електрически превозни средства вече е 23% (обемът на продажбите от началото на годината - повече от 50 000 превозни средства), а до края на годината, според Китайската асоциация за лек транспорт, трябва да нарасне до 30%.

Конкуренцията води до повишаване на качеството и снижаване на цените

В същото време, отбелязва The Washington Post, повече от 400 компании произвеждат електрически превозни средства в Китай. Xpeng понякога се нарича основен конкурент на Tesla, тъй като автомобилите на компанията са подобни на моделите на Tesla, като не отстъпват и по качество.

Данните за продажбите на леки електрически превозни средства по региони показват колко китайският пазар е изпреварил американския и европейския пазар. В края на 2019 г. според Международната агенция по енергетика (IEA) Китай разполага с 2,58 милиона чисти електрически превозни средства (BEV) и 0,77 милиона хибридни превозни средства (PHEV), докато в Европа тези цифри са 0,97 милиона и 0.78 милиона, а в САЩ - 0.88 милиона и 0.57 милиона, съответно.

В световен мащаб през 2019 г. са продадени 2,1 милиона електрически превозни средства (BEV и PHEV). Засега това е само 2,6% от общия обем на продажбите на леки автомобили и около 1% от общия брой автомобили в света. Но тази година, според прогнозите на IEA, електрическите превозни средства ще представляват 3% от глобалните продажби.

Докато търсенето на традиционни автомобили се очаква да намалее с 15% до края на годината, продажбите на електромобили ще останат на нивото на 2019. В бъдеще делът на електромобилите ще продължи да расте. Данните за инфраструктурата за презареждане на тези автомобили също говорят за сравнителното развитие на китайския пазар на електрически превозни средства.

Инфраструктурата също е на страната на Китай

На Китай се падат 37% от всички стандартни станции за зареждане в домашни условия, 52% от обществените станции за зареждане и 82% от всички станции за бързо зареждане на електрически превозни средства. 

Имаше време, пише Forbes, когато американските и европейските автомобилни производители не виждат своите китайски колеги като конкуренти, изтъквайки проблемите с качеството. Но в сектора на електрическите автомобили разликата в технологията вече не е толкова очевидна, колкото разликата в цената (китайските електрически автомобили са по-евтини от американските, европейските или японските).

Китайските електромобили могат бързо да превземат световния пазар, както направиха евтините японски модели през 70-те и 80-те години. Не трябва да забравяме и за такива предимства на Китай като лидерство в производството на литий - около 51% от пазара (за сравнение: САЩ заемат само 2%) - и в производството на кобалт - 60% от пазара. Това са основните компоненти в производството на батерии за електрически превозни средства.

Основната причина американските и европейски пътища все още да не са наводнени с китайски електрически автомобили е политиката, отбелязва Forbes. Администрацията на президента Доналд Тръмп изведе отношенията с Китай до състояние на пълноценна търговска война, в която Европа също беше замесена. Въпреки задържането, този процес е необратим, а основен катализатор за него ще е предстоящия бум на евтините електромобили от Китай.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 42 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    91 5 Отговор
    Много интересен анализ, не ми се иска да става така, но явно това е бъдещето - на китайски електрички.

    Коментиран от #4

  • 2 пилот на Ферари

    119 4 Отговор
    Китайците рано или късно ще наводнят пазарите . Също като при телевизорите , компютрите , телефоните и т.н.
    Няма кой да се мери с тях по масово производство и ниски /достъпни/ цени !

    Коментиран от #6

  • 3 Driving pleasure

    53 14 Отговор
    Аре довиждане на другара Мъск! И честито на евреогейците от Брюкселския катун за успешното самоубиство.
    Бе ДВГ - малоумието на някои полит и еко другаре ше сложи край на света!!
  • 4 vukadin

    20 102 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Съвсем не е такова бъдещето, а каквото си го направим. Никoй не може да ме накара да си купя китайски коптор и въобще електрическа кола. Ще си жугам с дизеларника и ще се смея на висок глас на баламурниците с електрически кочини.

    Коментиран от #8, #10, #24

  • 5 Peci kupona

    54 36 Отговор
    До 5г. пазара на автомобили ще се напълни с електрически кочини! До 15г Земята ще се напълни с батерии от електрически кочини и ще се чудим къде да ги закопаваме, но няма да има връщане назад!
  • 6 Driving pleasure

    47 4 Отговор

    До коментар #2 от "пилот на Ферари":

    По-лошо, слециално при електричките китайците държат и преобладаваща част от суровината...
  • 7 Лешников

    28 4 Отговор
    Нямам нищо против да карам оризова ел кола от Китай.Нека си замърсяват там и без това мръсното място.Но да ми отговаря на критериите за безопасност за Европа.
  • 8 Driving pleasure

    37 19 Отговор

    До коментар #4 от "vukadin":

    За съжаление еко-терористите пищят значително по-силно и се чуват техните безумия, докато обикновения човек си мълчи и трае докато малоумни политици му таковат това...
    Ще дойде момент в който няма да можеш да си караш дизеларката, кретените ще ти забранят или поне ще направят така, че да е кошмар.
    Изписал съм тонове "против" това безумие в социалните медии на сякаква "отговорни" институции и какви ли не страници за обществено обсъждане и политики - в крайна сметка сме единици, които го пишем - основно еко-кретени се подвизават на такива места и се чува техния глас - ако не се нададе масов вой не само че дизеларката си няма да караш, а в недалечно бъдеще нищо няма да ти дават да караш
  • 9 омъскаряване

    26 6 Отговор
    Казах ви, мача сега започва, седитЕ и гледате? Още ли бихте закожили пари на тесла ? ;)
  • 10 321

    50 0 Отговор

    До коментар #4 от "vukadin":

    Абе, не че не си прав за някои работи, ама дали телефона и телевизора ти не са китайски, а? Или климатика, печката и хладилника. А компютъра, лед крушките, чая или чесъна? И тук не говорим за марки, а за това къде са произведени..
  • 11 Behemoth

    38 3 Отговор
    Ми така ще бъде евтините масови Ел автомобили китайски ...а скъпите европейски...а акциите на Тесла в кошчето....колкото и гениален мениджър да е Мъск реалността е такава ...Тесла нямат европейското качество на производство и са скъпи...

    Коментиран от #13

  • 12 габровец от варна

    27 3 Отговор
    Неотдавна го писах това...Само и единствено е въпрос на време китайците да го завземат тоя сегмент.
  • 13 Ще ти се

    12 25 Отговор

    До коментар #11 от "Behemoth":

    Тесла модел 3 е най-качественият и най-продавания електромобил в Китай. Забележи в Китай, където се продават 90% от произведените в Китай електромобили, повечето от които са значително по-евтини от модел 3. Произведените в Европа автомобили на Тесла ще са още по-качествени, защото ще се произвеждат в Германия.

    Коментиран от #16

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Тошко

    5 9 Отговор

    До коментар #13 от "Ще ти се":

    Прочети пак статията.
    Тесла се продава добре, защото могат да произведат количествата - 50к. В китайския завод, построен от китайците, с китайски батерии. Конкурентите им за сега не могат да стигнат производствените количества -20к. Има много клипчета, с различните марки в Китай. На въпроса, няма ли да излизате от Китай? Не, не можем да смогнем тук.
    В момента, в който дигнат капацитета, и ще излязат на други пазари.
    --
    За момента хаоса е пълен с новите батерии на CATL, чакат другия месец Мъск да каже какво са направили китайците, за да дигнат пробега на 800км на Тесла в Китай. Всички производители за в шах - LG, Самсунг, Панасоник...
  • 17 ела

    24 4 Отговор
    Европа е като "Стара мома хем й сърби хем се бои ,че ще й боли "Но това остана в миналото само те можеха да произвеждат високотехнологични качествени продукции и по-вече от 70 години бяха лидери в много области. вярваха това ще продължи така още много години като си изнесоха прозводството в Китай а разработките оставиха за себе си и мислиха ,че Китай никога не можe да произведе високотехнологична продукция тъй като няма собствени високи технологии. Алчност за по-вече печалба беспорно ще докара и край им.Пример в Китай произведена батерия за ел. автомобили е 70-90 долара на кват/час При Тесла около 130 долара на - ВМВ е около 257 долара кват/час. Гаранционния и експлoтоциония им срок приблизително еднакво.При ел.автомобили един от най-важните изискания е качествени евтини батерии.
  • 18 Жжжжжж

    17 1 Отговор
    Не само Китай. Като оставим настрана батериите, в един елмобили няма нищо което да не може да се произведе от една що годе оборудвана работилница. Така че елмобили ще се произвеждат навсякъде. А рано или късно ще има пробив и при батериите.
  • 19 гост

    2 21 Отговор
    Ние в Норвегия харесваме само Тесла и никога няма да купуваме тези евтини китайски миксери
  • 20 Ха ха

    15 8 Отговор
    Китайците са известни с това че крадат технологии и дизайн, дори и за децата беше ясно че примамиха Илон да направи фабрика в Китай за да разберат и копират всичко за Модел 3, за Илон е важно да се надуе балона с акциите, да си кешира милиардите, а като се спука балона, малоумници като Норвежеца ще рИват.

    Коментиран от #37

  • 21 задхж

    10 1 Отговор
    60 000 лева за един страхотен автомобил. Качеството е на ТОП ниво. Ако имах парите бих си взел един. P7 определено много ми харесва.
  • 22 китай

    12 3 Отговор
    Китай е номер едно в света.
  • 23 Цъцъ

    6 2 Отговор
    Къде ще се зареждат тия всички електрокари паркирани по тротоари и зелени площи пред панелките ?

    Коментиран от #25

  • 24 Запознат

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "vukadin":

    Докато ти забранят да влизаш в градовете и ще жуугаш само на село.Е между селата.
  • 25 Реститут

    6 1 Отговор

    До коментар #23 от "Цъцъ":

    За такива като теб с панелка изобщо няма да има кола.Ще стане,нямаш къде да зареждаш,няма и кола.За жалост така ще стане след известно време.

    Коментиран от #26

  • 26 Напротив

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "Реститут":

    Ще стане няма къде да паркираш, нямаш кола. Няма да може да се паркира по градинки, тротоари и други нерегламентирани места. Който паркира на паркомясто, няма да има проблеми със зареждането, защото на повечето паркоместа ще са монтирани зарядни станции.
  • 27 Електрокарист

    2 2 Отговор
    Ще стане в населените Места само с Ел скутери триколки колела и тем по добни а елколите за извън населените места

    Коментиран от #28

  • 28 Защо

    7 1 Отговор

    До коментар #27 от "Електрокарист":

    С какво пречат електромобилите в градовете? Замърсяват ли? Шумни ли са? По-скоро след 10-20 години ще забранят ДВГ в градовете.
  • 29 В е л и к и я

    5 0 Отговор
    Китайците вече като са си откраднали техннологиите почти за всичко аре иди ги стигни ... !

    Коментиран от #30

  • 30 Така ли било

    1 2 Отговор

    До коментар #29 от "В е л и к и я":

    А защо точно в Китай Тесла има най-голям пазарен дял? 30% и расте. Само с кражби и копиране не става, очевидно е.
  • 31 гост

    6 1 Отговор
    Това беше ясно още преди 20г. когато европейските производители започнаха масово да изнасят производственните си мощности в Китай в преследването на по-висок процент печалба. Има само един независим автопроизводител в Китай, и това е Тесла, които произвеждат по 10х.коли месечно в Китай и разширяват производството, кооперираха с местен производител на батерии без кобалт, които дават малко по-нисък пробег, но са с много по-ниски емисии за производство и по-ниска цена. Затова там един модел 3 струва 35х.долара средна заплата от 15х.долара. Все едно у нас електричка като модел 3 да струва 22х.лв, дали няма да се купуват като топъл хляб? У нас за толкова пари да си купиш само допотопна дачия, а модел 3 се внася и се предлага на цена от 90х.лв. Кеф.
  • 32 Баба Цола Сопола

    3 6 Отговор
    Китай ще залее пазара, да. Китай има всички ресурси да го направи. Защо Китай не заля пазара не смарт телефони, електромобили и телевизори преди 20 години? Ресурсите си бяха там, какво се промени. Защо Китай не заля пазара с втини маратонки и дрехи преди 50 години? Какво им липсваше. Докато дойде време Китай да залее пазара с каквото и да било, в народна република Калифорния ще измислят нещо ново. Така е в световния комунистически ред - САЩ изобретяват, Китай сглобяват, Русия и близкия изток дават ресурси, в Латинска Америка правят кафе и футболисти. За българина остава да се моли Путин да произведе ваксина без попитаме и безаналогови ракети, и Китай да краде технологии от Запада. Горд съм с вас мили сънародници. Вие не уважавате тези, които са първи в изобретяването на нещо. От край време за вас номер едно са плагиатите, тарикатите и измамниците. ГЕН!
  • 33 1944

    2 0 Отговор
    не вярвайте на комунистите. те лъжат за всичко - произведени коли , продадени коли , параметри. освен това не отговарят на никакви изисквания за безопасност. човешкия живот за комунетата е нищо.
  • 34 2107

    9 2 Отговор
    Те ,електричките-евтините от Китай ще дойдат, ама дано пратят и ток, че като затворим и двата блока на "Козлодуй" ,май ще духаме платната и ще ни е по-изгодно да търкаляме старите бараки , че токът ще е ..."ЗЛАТЕН " ...
    Тъпанари са българите , тъпанари ,защото 30 години ИЗБИРАТ ТЪПАНАРИ ДА ГИ УПРАВЛЯВАТ !
  • 35 БКП ВОДИ НИ

    2 1 Отговор
    УСПОКОИТЕЛНОТО Е ЧЕ И СЪРБИТЕ НЯМАТ ЕЛЕКТРОМОБИЛ , АКО ЧЕ ТЕСЛА Е ТЕХЕН ЧОВЕК -- БОЧЕТО ОБАЧЕ НИ ВОДИ КЪМ СВЕТЛОТО КОМУНИСТИЧЕСКО БЪДЕЩЕ ЧРЕЗ КОНСТИТУЦИОННИ ПРОМЕНИ , АКО Е ТЪП ТА ЧАК ВДЛЪБНАТ !
  • 36 ПРАЗНОСЛОВИЕ

    0 0 Отговор
    КЪДЕ " ЗАГУБИХТЕ" ЦЕНАТА . ? ?
  • 37 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #20 от "Ха ха":

    Като само крадат китайците как стана така че произвеждат най-високотехнологичното 5G оборудване в цял свят - по думи на хора от европейската конкуренция. От кого точно са откраднали технология която европейските им конкуренти нямат?
  • 38 Jon Tърнар

    0 0 Отговор
    УВАЖАЕМИ НЯМА ДА МОЖЕТЕ ДА ВЪРНЕТЕ КОЛЕЛОТО НА ИСТОРИЯТА НАЗАД!!!