През ноември миналата година сдружението Xpeng получи 400 милиона долара от група инвеститори, водени от Xiaomi (с тази компания стартъпът ще разработва технологии за контрол на функциите на автомобила чрез смартфон). Други акционери са IDG Capital, Foxconn и Alibaba, а общият обем на привлечените инвестиции е около $ 2,2 млрд.
Следващата стъпка може да бъде поставянето на акции на американската фондова борса NASDAQ по примера на други два китайски производителя на електрически превозни средства - Nio и Li Auto. Първият успя да събере 1 млрд. долара като част от IPO през 2018 г., вторият подаде заявление в средата на юли, но очаква сума 10 пъти по-малка.
Ниска цена, аналогично качество
През април Xpeng започна да доставя втория си модел - спортния седан P7, който дебютира на автомобилното изложение в Шанхай година по-рано. Новият модел струва около 35 000 долара, което е една трета от цената на прекия конкурент Tesla Model S и около 80% от цената на по-малкия Tesla Model 3.
През май Xpeng получи дългоочаквания лиценз за производство на своя новопостроен завод в Джаоцин, западната китайска провинция Гуангдонг. До този момент компанията произвежда първия си модел, електрически кросоувър G3, в съоръженията на Haima Automobile, подразделение на държавната FAW Group.
До юли тази година общите продажби на компанията надхвърлиха 20 000 електромобили. Миналата година Xpeng беше замесен в скандал с Tesla. Китайската компания нае бивш американски служител, който уж е донесъл със себе си незаконно копирания изходен код на автопилота на Tesla. Xpeng проведе вътрешно разследване и не установи признаци на кражба на интелектуална собственост.
Служителят работи една година и напусна. Делът на Tesla на китайския пазар на електрически превозни средства вече е 23% (обемът на продажбите от началото на годината - повече от 50 000 превозни средства), а до края на годината, според Китайската асоциация за лек транспорт, трябва да нарасне до 30%.
Конкуренцията води до повишаване на качеството и снижаване на цените
В същото време, отбелязва The Washington Post, повече от 400 компании произвеждат електрически превозни средства в Китай. Xpeng понякога се нарича основен конкурент на Tesla, тъй като автомобилите на компанията са подобни на моделите на Tesla, като не отстъпват и по качество.
Данните за продажбите на леки електрически превозни средства по региони показват колко китайският пазар е изпреварил американския и европейския пазар. В края на 2019 г. според Международната агенция по енергетика (IEA) Китай разполага с 2,58 милиона чисти електрически превозни средства (BEV) и 0,77 милиона хибридни превозни средства (PHEV), докато в Европа тези цифри са 0,97 милиона и 0.78 милиона, а в САЩ - 0.88 милиона и 0.57 милиона, съответно.
В световен мащаб през 2019 г. са продадени 2,1 милиона електрически превозни средства (BEV и PHEV). Засега това е само 2,6% от общия обем на продажбите на леки автомобили и около 1% от общия брой автомобили в света. Но тази година, според прогнозите на IEA, електрическите превозни средства ще представляват 3% от глобалните продажби.
Докато търсенето на традиционни автомобили се очаква да намалее с 15% до края на годината, продажбите на електромобили ще останат на нивото на 2019. В бъдеще делът на електромобилите ще продължи да расте. Данните за инфраструктурата за презареждане на тези автомобили също говорят за сравнителното развитие на китайския пазар на електрически превозни средства.
Инфраструктурата също е на страната на Китай
На Китай се падат 37% от всички стандартни станции за зареждане в домашни условия, 52% от обществените станции за зареждане и 82% от всички станции за бързо зареждане на електрически превозни средства.
Имаше време, пише Forbes, когато американските и европейските автомобилни производители не виждат своите китайски колеги като конкуренти, изтъквайки проблемите с качеството. Но в сектора на електрическите автомобили разликата в технологията вече не е толкова очевидна, колкото разликата в цената (китайските електрически автомобили са по-евтини от американските, европейските или японските).
Китайските електромобили могат бързо да превземат световния пазар, както направиха евтините японски модели през 70-те и 80-те години. Не трябва да забравяме и за такива предимства на Китай като лидерство в производството на литий - около 51% от пазара (за сравнение: САЩ заемат само 2%) - и в производството на кобалт - 60% от пазара. Това са основните компоненти в производството на батерии за електрически превозни средства.
Основната причина американските и европейски пътища все още да не са наводнени с китайски електрически автомобили е политиката, отбелязва Forbes. Администрацията на президента Доналд Тръмп изведе отношенията с Китай до състояние на пълноценна търговска война, в която Европа също беше замесена. Въпреки задържането, този процес е необратим, а основен катализатор за него ще е предстоящия бум на евтините електромобили от Китай.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #4
12:04 14.08.2020
2 пилот на Ферари
Няма кой да се мери с тях по масово производство и ниски /достъпни/ цени !
Коментиран от #6
12:06 14.08.2020
3 Driving pleasure
Бе ДВГ - малоумието на някои полит и еко другаре ше сложи край на света!!
12:07 14.08.2020
4 vukadin
До коментар #1 от "Караиванов":
Съвсем не е такова бъдещето, а каквото си го направим. Никoй не може да ме накара да си купя китайски коптор и въобще електрическа кола. Ще си жугам с дизеларника и ще се смея на висок глас на баламурниците с електрически кочини.Коментиран от #8, #10, #24
12:07 14.08.2020
5 Peci kupona
12:08 14.08.2020
6 Driving pleasure
До коментар #2 от "пилот на Ферари":
По-лошо, слециално при електричките китайците държат и преобладаваща част от суровината...12:09 14.08.2020
7 Лешников
12:16 14.08.2020
8 Driving pleasure
До коментар #4 от "vukadin":
За съжаление еко-терористите пищят значително по-силно и се чуват техните безумия, докато обикновения човек си мълчи и трае докато малоумни политици му таковат това...Ще дойде момент в който няма да можеш да си караш дизеларката, кретените ще ти забранят или поне ще направят така, че да е кошмар.
Изписал съм тонове "против" това безумие в социалните медии на сякаква "отговорни" институции и какви ли не страници за обществено обсъждане и политики - в крайна сметка сме единици, които го пишем - основно еко-кретени се подвизават на такива места и се чува техния глас - ако не се нададе масов вой не само че дизеларката си няма да караш, а в недалечно бъдеще нищо няма да ти дават да караш
12:21 14.08.2020
9 омъскаряване
12:24 14.08.2020
10 321
До коментар #4 от "vukadin":
Абе, не че не си прав за някои работи, ама дали телефона и телевизора ти не са китайски, а? Или климатика, печката и хладилника. А компютъра, лед крушките, чая или чесъна? И тук не говорим за марки, а за това къде са произведени..12:31 14.08.2020
11 Behemoth
Коментиран от #13
12:42 14.08.2020
12 габровец от варна
13:31 14.08.2020
13 Ще ти се
До коментар #11 от "Behemoth":
Тесла модел 3 е най-качественият и най-продавания електромобил в Китай. Забележи в Китай, където се продават 90% от произведените в Китай електромобили, повечето от които са значително по-евтини от модел 3. Произведените в Европа автомобили на Тесла ще са още по-качествени, защото ще се произвеждат в Германия.Коментиран от #16
17:45 14.08.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Тошко
До коментар #13 от "Ще ти се":
Прочети пак статията.Тесла се продава добре, защото могат да произведат количествата - 50к. В китайския завод, построен от китайците, с китайски батерии. Конкурентите им за сега не могат да стигнат производствените количества -20к. Има много клипчета, с различните марки в Китай. На въпроса, няма ли да излизате от Китай? Не, не можем да смогнем тук.
В момента, в който дигнат капацитета, и ще излязат на други пазари.
--
За момента хаоса е пълен с новите батерии на CATL, чакат другия месец Мъск да каже какво са направили китайците, за да дигнат пробега на 800км на Тесла в Китай. Всички производители за в шах - LG, Самсунг, Панасоник...
22:50 14.08.2020
17 ела
23:29 14.08.2020
18 Жжжжжж
00:49 15.08.2020
19 гост
08:54 15.08.2020
20 Ха ха
Коментиран от #37
09:04 15.08.2020
21 задхж
11:28 15.08.2020
22 китай
13:05 15.08.2020
23 Цъцъ
Коментиран от #25
16:28 15.08.2020
24 Запознат
До коментар #4 от "vukadin":
Докато ти забранят да влизаш в градовете и ще жуугаш само на село.Е между селата.18:25 15.08.2020
25 Реститут
До коментар #23 от "Цъцъ":
За такива като теб с панелка изобщо няма да има кола.Ще стане,нямаш къде да зареждаш,няма и кола.За жалост така ще стане след известно време.Коментиран от #26
18:28 15.08.2020
26 Напротив
До коментар #25 от "Реститут":
Ще стане няма къде да паркираш, нямаш кола. Няма да може да се паркира по градинки, тротоари и други нерегламентирани места. Който паркира на паркомясто, няма да има проблеми със зареждането, защото на повечето паркоместа ще са монтирани зарядни станции.18:53 15.08.2020
27 Електрокарист
Коментиран от #28
06:56 16.08.2020
28 Защо
До коментар #27 от "Електрокарист":
С какво пречат електромобилите в градовете? Замърсяват ли? Шумни ли са? По-скоро след 10-20 години ще забранят ДВГ в градовете.09:25 16.08.2020
29 В е л и к и я
Коментиран от #30
10:49 16.08.2020
30 Така ли било
До коментар #29 от "В е л и к и я":
А защо точно в Китай Тесла има най-голям пазарен дял? 30% и расте. Само с кражби и копиране не става, очевидно е.13:21 16.08.2020
31 гост
14:07 16.08.2020
32 Баба Цола Сопола
14:45 16.08.2020
33 1944
15:13 16.08.2020
34 2107
Тъпанари са българите , тъпанари ,защото 30 години ИЗБИРАТ ТЪПАНАРИ ДА ГИ УПРАВЛЯВАТ !
16:45 16.08.2020
35 БКП ВОДИ НИ
17:02 16.08.2020
36 ПРАЗНОСЛОВИЕ
19:04 16.08.2020
37 Гост
До коментар #20 от "Ха ха":
Като само крадат китайците как стана така че произвеждат най-високотехнологичното 5G оборудване в цял свят - по думи на хора от европейската конкуренция. От кого точно са откраднали технология която европейските им конкуренти нямат?00:42 18.08.2020
38 Jon Tърнар
05:30 18.08.2020