Отидете към основна версия

32 233 51

Какво се случва с автомобила, ако смесите бензин с различни октанови числа

  • бензин-
  • октаново число

Друг въпрос е: Колата ще се движи ли по-добре, ако използваме бензин с по-висока октанова стойност?

Темата за смесване на гориво с различни октанови числа в резервоара остава една от най-популярните на специализираните форуми. Някои шофьори са убедени, че подобни експерименти по никакъв начин не могат да доведат до катастрофални последици за двигателя и портфейла на собственика на автомобила, докато други се противопоставят, посочвайки възможни детонации и други ужасни процеси. Но как стоят нещата всъщност?

За да отговорите на този въпрос, трябва да запомните как се произвежда бензин. Преди време това се случваше чрез директна дестилация на суровини, но сега най-често се използва т.нар. каталитично или термично крекиране: нефтът, нагрят до високи температури, се разлага на прости въглеводородни съединения, а резултатът е гориво с октаново число от около 70-80 единици. 

Тези 70-80 единици обаче не са достатъчни за бензин, ориентиран към съвременните автомобили и затова горивото се довежда до установения стандарт чрез различни добавки. Преди време се използваше тетраетил и олово - решение, което и до ден-днеше е ефективно, но вредно. Днес се използват "по-нежни" съставки с алкили, етери или алкохоли. С тяхна помощ се получава бензин с познатото ни октаново число: 95, 98 или дори 100.

Или по-просто казано, „девет пет“ се различава от „девет осем“ само по това, че съдържа по-малко добавки - основата си е същата ... Следователно, нищо критично няма да се случи, ако смесите бензин с различно октаново число. Някои "диванни" специалисти обаче твърдят, че полученият коктейл е "стратифициран" поради различната плътност, но това е глупост.

Това не се случва със съвременното гориво. Друг въпрос, който също тревожи много шофьори - какво ще се случи, ако смесите бензин с различни октанови числа и дори на бензиностанции от различни мрежи? Отново нищо. Няма значение къде точно бензиностанциите купуват гориво. Да, производителите могат леко да коригират формулата, „играят“ с добавки, но у нас „горивото“ все още е стандартизирано, а разликите са минимални.

Лека липса на мощност ще усетят по-опитните шофьори, но така или иначе смесването не е опасно. Като цяло е най-добре е да следвате препоръките на производителя. Ако в ръководството е написано да се сипва "девет пет", това означава, че съотношението на сгъстяване е над 10,5.

Двигатели с по-малка от тази степен са сгъстяване могат да консумират и бензин с по-ниско октаново число. Но няма да можете да спестите по този начин, защото разходът на гориво ще нарасне, макар и незначително и ще трябва да спирате на бензиностанцията по-често.

Друг въпрос е: Колата ще се движи ли по-добре, ако използвам бензин с по-висока октанова стойност? Не, това също е заблуда: дизайнът на силовия агрегат и неговите настройки са отговорни за гъвкавостта му, но не и за горивото. Задачата на последния е просто да се противопостави на детонацията. Така че, ако желаете по-добра динамика, тогава сменете колата, а не пистолета на бензиностанцията.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 75 гласа.

Свързани новини