Last news in Fakti

19 Август, 2020 12:49 32 106 51

Какво се случва с автомобила, ако смесите бензин с различни октанови числа

  • бензин-
  • октаново число

Друг въпрос е: Колата ще се движи ли по-добре, ако използваме бензин с по-висока октанова стойност?

Какво се случва с автомобила, ако смесите бензин с различни октанови числа  - 1

Темата за смесване на гориво с различни октанови числа в резервоара остава една от най-популярните на специализираните форуми. Някои шофьори са убедени, че подобни експерименти по никакъв начин не могат да доведат до катастрофални последици за двигателя и портфейла на собственика на автомобила, докато други се противопоставят, посочвайки възможни детонации и други ужасни процеси. Но как стоят нещата всъщност?

За да отговорите на този въпрос, трябва да запомните как се произвежда бензин. Преди време това се случваше чрез директна дестилация на суровини, но сега най-често се използва т.нар. каталитично или термично крекиране: нефтът, нагрят до високи температури, се разлага на прости въглеводородни съединения, а резултатът е гориво с октаново число от около 70-80 единици. 

Тези 70-80 единици обаче не са достатъчни за бензин, ориентиран към съвременните автомобили и затова горивото се довежда до установения стандарт чрез различни добавки. Преди време се използваше тетраетил и олово - решение, което и до ден-днеше е ефективно, но вредно. Днес се използват "по-нежни" съставки с алкили, етери или алкохоли. С тяхна помощ се получава бензин с познатото ни октаново число: 95, 98 или дори 100.

Или по-просто казано, „девет пет“ се различава от „девет осем“ само по това, че съдържа по-малко добавки - основата си е същата ... Следователно, нищо критично няма да се случи, ако смесите бензин с различно октаново число. Някои "диванни" специалисти обаче твърдят, че полученият коктейл е "стратифициран" поради различната плътност, но това е глупост.

Това не се случва със съвременното гориво. Друг въпрос, който също тревожи много шофьори - какво ще се случи, ако смесите бензин с различни октанови числа и дори на бензиностанции от различни мрежи? Отново нищо. Няма значение къде точно бензиностанциите купуват гориво. Да, производителите могат леко да коригират формулата, „играят“ с добавки, но у нас „горивото“ все още е стандартизирано, а разликите са минимални.

Лека липса на мощност ще усетят по-опитните шофьори, но така или иначе смесването не е опасно. Като цяло е най-добре е да следвате препоръките на производителя. Ако в ръководството е написано да се сипва "девет пет", това означава, че съотношението на сгъстяване е над 10,5.

Двигатели с по-малка от тази степен са сгъстяване могат да консумират и бензин с по-ниско октаново число. Но няма да можете да спестите по този начин, защото разходът на гориво ще нарасне, макар и незначително и ще трябва да спирате на бензиностанцията по-често.

Друг въпрос е: Колата ще се движи ли по-добре, ако използвам бензин с по-висока октанова стойност? Не, това също е заблуда: дизайнът на силовия агрегат и неговите настройки са отговорни за гъвкавостта му, но не и за горивото. Задачата на последния е просто да се противопостави на детонацията. Така че, ако желаете по-добра динамика, тогава сменете колата, а не пистолета на бензиностанцията.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 75 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Емил

    122 7 Отговор
    Че защо да ги смесвам в резервоара - те са ги смесили вече на бензиностанцията!
  • 2 Ракия

    51 29 Отговор
    Аз редовно доливам с ракия в Дъстъра направо яде асфалта

    Коментиран от #5, #8, #22

  • 3 Българин

    41 3 Отговор
    Нищо особено ако смесиш бензин със бензин--изгаря го кога с подхлъцване кога с кеф ако е с по високо октаново число. На бензинов мотор като сипеш нафта е по интересно зависи от "съотношението" може и да го изгори..Ако не точене промивка...Най големия номер е да си сипеш бензин на дизела повърви и...или към автоморгата или към автосервиза....

    Коментиран от #38

  • 4 Петър

    81 3 Отговор
    Нищо не се случва като се смеси бензин с различно октаново число,стига сте робували на тия бараки,има и по важни неща в живота.
  • 5 Емил

    17 7 Отговор

    До коментар #2 от "Ракия":

    А не повръща ли след ядене? Или само "дриска" през ауспуха?

    Коментиран от #13

  • 6 Христов

    25 6 Отговор
    Много полезна статия! А какво се случва ако сменим Водка с Тоник?

    Коментиран от #45

  • 7 МАРЕШКИ И ДЕГА

    19 2 Отговор
    СА С 90-ОКТАНА И НЯМА ОПАСНОСТ ОТ СМЕСВАНЕ, С 10ЛИТРА ,,А-95,,ИЗМИНАВАШ 80КИЛОМЕТРА
  • 8 Българин

    11 1 Отговор

    До коментар #2 от "Ракия":

    Секта нали го беше сменил бе???Мушморок или сменяш ника и газ на джапанките??
  • 9 пилот на Ферари

    56 4 Отговор
    Последната част не е вярна. При по високо октаново число / ако все пак отговаря на колонката на бензиностанцията / - двигателят работи по тихо , по равномерно , държи си оборотите на празен ход , намалява разхода на гориво. Може да не повишава мощността - но поне гарантира тая дадена му от производителя.

    Понеже горивата на много бензиностанции не са с добро качество и от там съответно няма я мощността , когато заредим бензин с по високо октаново число , имаме субективното усещане че мощността се вдига .

    Коментиран от #11, #20

  • 10 хахахах

    16 6 Отговор
    Некадърно преписана статия .
    "Публикувано във факти.бг: Преди време се използваше тетраетил и олово"
    Много се смях :D

    Коментиран от #37

  • 11 хахаха

    30 2 Отговор

    До коментар #9 от "пилот на Ферари":

    Е хубаво но обясни защо !
    Просто съвременните турбо бензинови двигатели са много по-чуствителни към детонации, като сипеш 95 ( което вероятно отговаря на под 90 ако го измери лаборатория ) ECU на колата "се усеща" че тоя бензин е скапан и за да не "счупи" буталата двигателя минава на друга "горивна карта" с по-малка мощност.

    Така че със 100 октанов бензин нямаш повече мощност ,а просто имаш фабричната , а с 95 просто колата ти работи под фабричната.

    Написаното важи предимно за турбо бензинови двигатели, за атомосферни няма толкова голямо значение.

    Коментиран от #16

  • 12 Тото

    11 6 Отговор
    На спънат куц кон каквото и да му сложиш да зоба си остава един куц кон. На шестака 100 остана му стоят добре. Няма време за сравнения. Как ги помирише и 90 литра ги няма.
  • 13 Дълбоко Виждащ

    6 1 Отговор

    До коментар #5 от "Емил":

    Силна ракия,е за консумация на Задволанното устройство,за колата има чист спирт или добавки за карбуратора!
  • 14 Мартин

    22 2 Отговор
    Над 92% от горивото в България идва от Лукойл, така че смесвайте на воля - макар и да няма логична причина да го правите.
  • 15 Бачо Киро

    5 3 Отговор
    Последният абзац е грешен. Да, колата ще се движи по-добре, ако ползвате бензин с по-високо октаново число. Но - само ако колата има knock sensor и може да различава бензина. Не знам за последните, но след 2000 имаше автомобили с knock sensor на двигателите и различаваха 95 от 98. ECU-то имаше 2 мапа и имаше файда да заредиш с 98, но 98 го премахнаха отдавна. Вероятно сега ако заредят 100, той реално ще е нейде там ... Имаше реално подобрение във вървенето, но чак пък да си заслужава постоянното каране на по-скъпо гориво - не мисля. Предполагам затова и разкараха 98, понеже не се продаваше кой знае колко ...
  • 16 пилот на Ферари

    7 2 Отговор

    До коментар #11 от "хахаха":

    Че нали и аз това казвам. Повечето бензиностанции горивата са около 92 октана. По старите автомобили / някои имат опция за обръщане 92 - 95 октана / не го усещат тоя нискооктанов бензин . Освен при разхода.
    При по новите се усеща даже и при тия които са без турбо.
  • 17 Айде бе

    5 1 Отговор
    Не е вярно, че с няколко октана повече колата не върви по-добре. Виж, за икономията не съм убеден.
  • 18 дедо Либен

    13 1 Отговор
    То днешния бензин, бензин ли е?

    Коментиран от #51

  • 19 перничанин

    4 1 Отговор
    Много добре написана статия. Основно дава отговор на тези "новобранци" които се притесняват от смесване на бензина. Аз сипвам 100 октана , когато се сетя, че тоя в резервоара е доста от отдавна (карам на газ) и карам ден два само на бензин.
  • 20 К.К.

    3 2 Отговор

    До коментар #9 от "пилот на Ферари":

    Не усещане, че мощността се вдига, аз имам чувството, че се качвам в друга кола като сменя най-евтиния 95.
  • 21 опит

    9 17 Отговор
    Здравейте искам да споделя една случка. Аз работя и живея в чужбина. Имам е класа 280 цди. Прибирам се в бг и разбира се трябва да заредя с нафта. Отивам на Omv бензиностанция да заредя сипвам си нафтата и колата спира да работи и върви както преди.След като свърши нафтата отидох до бензиностанция Shell заредих с v power diesel и колата веднага се оправи.

    Коментиран от #34

  • 22 Мечо Грух

    18 6 Отговор

    До коментар #2 от "Ракия":

    На Дачията единственото което харесвам е емблемата, само една дръжка и трябва, и става идеална отварачка 😂😂😂
  • 23 Bmw

    13 5 Отговор
    Нищо не става ,аз дори като източвам служебната кола (с 95 ) и си зареждам моето бмв , някой път си го глезя и слагам за да смеся за 20лв 100 октана и колата фърка вдигам 260км/чпо пътя за село.
  • 24 байчо

    8 1 Отговор
    Компютъра може да коригира сместа и предварението в доста големи граници , така че нищо не може да стане , освен ако не сложите някаква тотална "боза"
  • 25 сега, колкото по-високо октаново число,

    3 3 Отговор
    съответства по-висока консумация.
    има рейсинг бензини по 115 октана, да не говорим за етанол и метанол.
    деиствие- по-висока концентрация на гориво в гориво-въздушната смес. съответно, по-голям разход, но и чувствително по-голяма мощност..........но, само ако компютърът е със сменени карти, съответващи на горивото.
    Иначе, с по високо октаново число се постигат само по малко или никакви детонации, но по лошо представяне.
    Днешните компютри успяват да наваксат разликите, но в определени граници.
    Съвет, ако искате да върви повече, сменете горивото, но и горивните карти.
  • 26 още един съвет

    4 4 Отговор
    малко нафталин в резервоара и почва да се топа по асфалта, но ако прекалите, отива направо на боклука с разтопени клапани и бутала.
    Не повече от 5 таблетки на резервоар 100 октана
  • 27 Тайният химик

    3 7 Отговор
    Не е вярно,че колата няма да върви повече с висок октан гориво.
    Как да си направим качествен бензин:
    5 литра бензин,100мл.спирт от аптеката 95% рециново масло 1 малка бутилка и толуол-метилбензен 50мл.(продава се в химическите магазини по 1- 5 и повече литри.Литър струваше 10лв.по спомен.Всичко това се смесва в туба като рециновото масло се разтваря по бавно в бензина затова ще разклатите тубичката малко повече на няколко пъти.Можете да ползвате веднага и после ми се обадете да почерпите че колата или мотора върви повече с тази смес.За по-ефек оставете за една нощ и честито вече си имате страхотен бензин.Можете да го направите и директно но първо съставките и след това сипвате бензин.Можете да си карате редовно с тази смес,няма да навредите на автомобила с нищо даже още по-добре,но излиза дебело макар и да получите икономия на горивото около 10-15%.

    Коментиран от #33

  • 28 4л5к

    4 4 Отговор
    Абсолютни глупости са написани в тая статия. Скоро не бях чел, по-бездарно творение.
    Нямам представа, защо на хора без никакви познания се позволява да пишат подобни неща?!

    Коментиран от #31

  • 29 До тайния алхимик

    1 3 Отговор
    Тулола няма никакво предимство. А тетра метил тулола е спрян от 25 години.

    Коментиран от #40

  • 30 Сатаната

    0 0 Отговор
    Нищо.
  • 31 джими

    1 0 Отговор

    До коментар #28 от "4л5к":

    с какво не си съгласен не мога да се сетя...всичко е точно така.
  • 32 батко

    2 1 Отговор
    винаги гори по малко като налея тексако гепард ,и по пъргава става все едно е чипната
    с две думи не пишете глупости че нямало разлика, разлика балкан аз па да ви убадя
  • 33 батко

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Тайният химик":

    купувам си 1л.октан бустер за 12еврака за 1000л. и никакви балвочи не журкам като туриш по вечко може и някой клапан да изпищи аз спазвам дозата и 1,5л/100 по малко арчи и по пъргавка всичко 6
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Тошко моторетката

    6 5 Отговор
    Абе, категорично ви съветвам - не зареждайте от бензиностанциите на ма(ГА)решки!!!! Всичките ми приятели автомонтьори са категорични, че броят на ремонт на двигателите на коли, карани с неговите горива е нарастнал с поне 70-80%!!!!!
  • 36 злобар

    3 2 Отговор
    Ха ха ха хайде хайде тия да ги пишат на доверчиви хора . Има една много умна приказка : Не питай старило а патило ! По време на соца имах шанс да смеся половин резервоар на Ладата с бензин 100 октанов от самолет Ан-2 на селскостопанската авиация и мога да кажа че веднага се усеща мощноста и тягата .

    Коментиран от #44

  • 37 Алфа Чакал

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "хахахах":

    И кое ти е смешно.Обясни на мен .За олово е ясно ,че се слагаше явно другата съставка те разсмя.
  • 38 Иван

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "Българин":

    Имах Ауди ТДИ с ГНП, при ниски температури в книжката от производителя пишеше че може да сипеш до 15% бензин в нафтата, за по-лесно палене. Мощността малко падала.

    Коментиран от #43

  • 39 A98

    0 4 Отговор
    С какъвто и да заредиш изминаваш едни същи километри с дни същи пари- проверено многократно, и не се плаквайте от горивото в България, не сте карали с испанско гориво да видш каква е мъка
  • 40 Тайният химик

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "До тайния алхимик":

    Не се казва тулол а ТОУЛОЛ,ТОЛУЕНЪТ има още няколко имена.А ти как така реши,че няма никакво предимство?
    Методи за повишаване
    Бензинът, получаван при първичната преработка на нефт (на английски: straight run gasoline, straight run naphtha), има октаново число максимум 76, което още в средата на XX в. започва да става недостатъчно. Изследванията показват, че въглеводороди с ациклични „прави“ верижни молекули (напр. алкани) имат по-лоши антидетонационни свойства от тези с разклонени или циклични молекули. Съответно са разработени процеси на допълнителна („дълбочинна“) преработка на нефтопродуктите, получени при първичната преработка, с цел получаване на високооктанови компоненти на бензина: термичен (от 1913 г.) и каталитичен крекинг (от около 1930 г.); по-късно сярно-кисело алкилиране, полимеризация, каталитичен реформинг, изомеризация и др. Продуктите на тези процеси имат разклонена или циклична структура на молекулата (от последните особено значение имат бензенът и толуенът) и са с високо октаново число. Така при нефтопреработката рязко се покачват както рандеманът на бензина, така и неговото октаново число. Същевременно се появява нужда да се контролират емисиите на циклични (ароматни) въглеводороди във въздуха, тъй като те имат твърде вредно въздействие върху здравето (канцерогенност).ОТ ЛИКИПЕДИЯ.
  • 41 Тайният химик

    1 0 Отговор
    А сега от извора.Отивам да си купя ТОУЛОЛ за първи път и жената ме пита колко литра и аз и казвам един и тя ме гледа чудно,аз е питам защо,а тя ми отговаря аааа мислех че сте от някоя бензиностанция.Аз се направих,че не знам и е питам ми те за какво го взимат,и тя ми сипват го в бензина.Също така се използва за производството на ТРОТИЛ.
  • 42 Митко

    1 0 Отговор
    Друг е въпроса, че в България се продават горива от четири производителя. Шел, Лукойл ОМВ и Ромпетрол
    Така че...
  • 43 Българин

    2 0 Отговор

    До коментар #38 от "Иван":

    Не се връзвай! Това се правеше на времето основно заради парафина и по-лесен старт. Но..за да не прецакаш двигателя "дозата" е макс. 5 литра бензин на 60л резервоар. Р.Р колкото повече бензин сложиш толкова повече върви....Ама се сбогуваш с двигателя!!!!
  • 44 Не си

    3 0 Отговор

    До коментар #36 от "злобар":

    "злобар"....най обикновен...Тъпанар...115 октана е бензина!!Да знаеш...
  • 45 селянин без колело

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Христов":

    КОЛЕГА ОТ ВСИЧКИ КОМЕНТАРИ СИ НАЙ ПРАВ,САМО ЧЕ КАЖИ НА ТЕЗИ ХОРА ТОНИК ВЪВ ВОДКА ИЛИ ОБРАТНО
  • 46 Страничен

    0 0 Отговор
    Напълно излишна статия!
  • 47 Aaa

    0 0 Отговор
    Само веднъж по случайност заредих 95 (на малко по-спортен автомобил в сравнение с масовите, но не и нещо кой знае колко мощно или особено ) и резултатът беше, че започна да прекъсва. Веднага налях 98 и прекъсването изчезна. По принцип никога не наливам от по-евтините горива и от малки бензиностанции. Може да е било някаква временна случайност, не знам.
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Дедов

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "дедо Либен":

    Верно е бре - и в колата да го сипеш, и някое буталце в него да накиснеш, па и ръцете си с него да измиеш и да приседнеш на ракийца под асмата - 95, 98, 100, 1000-до...... цифри разни - преди време като сипвааме само 86 и кво? - па ни рипаше октано и мандръцахме булките със 100, а те ич се не оплакваха....... Ех спомениий...........