Кросоувърите и автомобилите често са оборудвани с едни и същи задвижващи агрегати. В същото време ресурсът им, когато са монтирани на SUV-та, често е много по-малък, отколкото, когато са инсталирани на леки коли. Защо се случва това, ви разказваме сега.
Днес е практика едни и същи двигатели да се слагат на доста различни автомобили. Например, мотор с обем 1.6 литра се монтира, както на Dacia Duster, така и на Logan, а разликата в теглото е очевадна, но това съвсем не е основната причина за по-малкия ресур на един и същ двигател при кросоувъри и при леки коли.
Кросоувърът има по-лоша аеродинамика, която допълнително се влошава и от високия просвет. И колкото по-голямо е съпротивлението на движение, толкова повече енергия трябва да изразходвате, за да ускорите до определена скорост. Точно поради тази причина натоварването при кросоувъра е по-голямо, а следователно износването на уреда също се увеличава.
Но и това не е всичко. Кросоувърите често се "потапят" в кал, минават през леки до средни пресечени местности, каквото допълнително предназначение всъщност имат. Но това налага допълнително натоварване както на двигателя, така и на скоростната кутия. Съответно, по време на "разходка" извън пътя, въздушният поток към силовия агрегат се влошава, а натоварването му се увеличава. И това води до намаляване на ресурса на двигателя и трансмисията.
Да не забравяме и за т.нар. офроуд гуми, които собствениците на SUV-та често обичат да слагат на техните псевдо всъдеходи. Проблемът тук е, че неправилно подбраните гуми добавят напрежение и към двигателя, и към скоростната кутия. Не са малко и собствениците на SUV-та и кросоувъри, къито инсталират допълнителна защита на двигателното отделение отдолу, като по този начин нарушават топлоотдаването. От това маслото в двигателя се износва по-бързо, което също се отразява на живота на двигателя.
И накрая, двигателят, който е монтиран на кросоувър, трябва да върти доста сложна трансмисия. Да речем, на SUV със задвижване на всички колела, трябва да завъртите задвижващия вал, конусната предавка, зъбното колело на задната ос, съединителя на задните колела и задвижванията с т.нар. CV шарнири. Такова допълнително натоварване също се отразява на ресурса и се усеща с течение на времето.