Last news in Fakti

19 Януари, 2022 16:47 15 030 28

Знаете ли защо двигателите на SUV-та имат по-малък ресурс от същите на леки коли?

  • двигател-
  • ресурс-
  • лека кола-
  • кросоувъри-
  • suv

Днес е практика едни и същи агрегати да се монтират на доста различни автомобили

Знаете ли защо двигателите на SUV-та имат по-малък ресурс от същите на леки коли? - 1

Кросоувърите и автомобилите често са оборудвани с едни и същи задвижващи агрегати. В същото време ресурсът им, когато са монтирани на SUV-та, често е много по-малък, отколкото, когато са инсталирани на леки коли. Защо се случва това, ви разказваме сега.

Днес е практика едни и същи двигатели да се слагат на доста различни автомобили. Например, мотор с обем 1.6 литра се монтира, както на Dacia Duster, така и на Logan, а разликата в теглото е очевадна, но това съвсем не е основната причина за по-малкия ресур на един и същ двигател при кросоувъри и при леки коли.

Кросоувърът има по-лоша аеродинамика, която допълнително се влошава и от високия просвет. И колкото по-голямо е съпротивлението на движение, толкова повече енергия трябва да изразходвате, за да ускорите до определена скорост. Точно поради тази причина натоварването при кросоувъра е по-голямо, а следователно износването на уреда също се увеличава.

Но и това не е всичко. Кросоувърите често се "потапят" в кал, минават през леки до средни пресечени местности, каквото допълнително предназначение всъщност имат. Но това налага допълнително натоварване както на двигателя, така и на скоростната кутия. Съответно, по време на "разходка" извън пътя, въздушният поток към силовия агрегат се влошава, а натоварването му се увеличава. И това води до намаляване на ресурса на двигателя и трансмисията.

Да не забравяме и за т.нар. офроуд гуми, които собствениците на SUV-та често обичат да слагат на техните псевдо всъдеходи. Проблемът тук е, че неправилно подбраните гуми добавят напрежение и към двигателя, и към скоростната кутия. Не са малко и собствениците на SUV-та и кросоувъри, къито инсталират допълнителна защита на двигателното отделение отдолу, като по този начин нарушават топлоотдаването. От това маслото в двигателя се износва по-бързо, което също се отразява на живота на двигателя.

И накрая, двигателят, който е монтиран на кросоувър, трябва да върти доста сложна трансмисия. Да речем, на SUV със задвижване на всички колела, трябва да завъртите задвижващия вал, конусната предавка, зъбното колело на задната ос, съединителя на задните колела и задвижванията с т.нар. CV шарнири. Такова допълнително натоварване също се отразява на ресурса и се усеща с течение на времето.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 58 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 неуДачия

    37 14 Отговор
    Че какво ми давате за пример неуДачия? Нормално е 1.2 двигател да изкара по-малко от един голям атмосферен двигател. Малките двигатели са с по-малък ресурс, тези с турбо - също.

    Коментиран от #6

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 9999

    20 15 Отговор

    До коментар #3 от "неуДачия":

    Да си кажа, честно. Дачиите от снимката не изглеждат никак зле. Бих си взел, стига да не е с някакво малко двигателче.

    Коментиран от #9, #21

  • 7 Jeep

    5 17 Отговор
    Не знaех, че непрaвилно подбрaните гуми добaвят нaпрежение.
  • 8 Хе хе

    12 5 Отговор
    Аз пък имам опит с 1.6 двигател 90к.с. на няколко обикновени мегана и на мегани сценик. Със сигурност мога да кажа, че сцениците вървяха много по-добре от меганите, двигателите категорично бяха по-мощни. Нямам обяснение. Не е, че сцениците бяха с по-запазени двигатели, не знам.

    Коментиран от #10, #28

  • 9 Иво

    23 0 Отговор

    До коментар #6 от "9999":

    То големите двигатели при този модел са 1.5дизел и 1.6бензин така,че избора ти ще бъде между тях.

    Коментиран от #20

  • 10 Вероятно

    38 0 Отговор

    До коментар #8 от "Хе хе":

    разликата е била в предавателните числа на трансмисиите.
  • 11 Киро

    43 1 Отговор
    По родните пътища всяка кола е кросоувър.
  • 12 Джери

    19 0 Отговор
    Кой ще изкара по-дълго: едно малко магаре като тегли гоуема каруца или един катър?

    Коментиран от #26

  • 13 Не ви ли?...

    41 3 Отговор
    Омръзнаха простотиите?А знаете ли защо дясната чистачка е по къса от лявата?А знаете ли защо дясното м@до е по голямо от лявото?.....и подобни....
  • 14 Тост

    22 13 Отговор
    Моя кросоувър е тон и осемстотин с 3.6 бензин 287 коня и никак не се мъчи.Ама тук явно става въпрос за Дачия.Аз мислех, че ще прочета нещо смислено...
  • 15 Факт

    29 2 Отговор
    Има инженерно обяснение. Най-добре е голям мотор с малко коне гаранция за голям ресурс. Например Туран 1.4 150к.с. бензин на 300к км е мъртвец а 2.0 тди 140 к.с. ако е поддържан може да изкара и 800к км.

    Коментиран от #18

  • 16 Опел

    20 0 Отговор
    Жго обясня за прости , като сложиш C20XE от Вектра в Корса и започваш да виждаш колко по-малко се мъчи мотора и колко леко върви. Пък за разход да не говорим .. Спада доста
  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Плашимир

    7 0 Отговор

    До коментар #15 от "Факт":

    Истина. Ровер SD1 3.5. 8v . Нискооборотен осмак 125 коня. А руснаците го слагаха на ГАЗ 53 и по маломощен.
  • 19 Padara_psihopat

    6 3 Отговор
    Точно този двигател, 1.6 дизел, поставен в кросовър дава разход 5.8 комбинирано. Дали се мъчи според вас. Иначе да, всичко надолу и турбинирано е със скъсен ресурс. Трудно се постига златната среда в това да се спазват ограниченията на еконормите и същевременно да се постигне прилична мощност.
  • 20 Само

    12 0 Отговор

    До коментар #9 от "Иво":

    че 1.6 го няма отдавна, от бензина остана само 1.0 :)
  • 21 4321

    17 4 Отговор

    До коментар #6 от "9999":

    Те дачиите не изглеждат никак зле, ама карал ли си такова нещо? Давам ти жокер - покарай ако можеш някоя на 40-50 000км и тогава преценяй дали ти харесва, защото разликата от нова и такава на 3г е по-голяма, отколкото очакваш :)
  • 22 Тема за размисъл

    1 12 Отговор
    Тесла дава 180 хиляди километра гаранция за двигателя на Тесла модел 3, която тежи 1,7 тона.

    Дава и гаранция 1 милион километра и първо обслужване на 1 милион мили на камионът си, с максимално тегло 40 тона, който ползва същите двигатели като на Тесла модел 3.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 Статист

    6 1 Отговор
    Тази статия е пълна фантастика. Даже и не издържах да я изчета цялата. Някой виждал ли е Дъстър с офроуд(рошави) гуми? Няма и да видите - именно това е и разликата между СУВ , офроудър и кросоувър. Автора на статията обаче малко бърка понятията и предназначенията на различните МПСта. Дъстъра и Сандеро Степуей са кросоувъри - предназначени са за шофиране в градски условия. Даже рядко ще видите и т.нар. сувове(паркетници) някъде в кал или гора.Аз не съм виждал някой да ходи на лов примерно с Х7, Q7, GLE, Range или нещо от сорта. За офроуд си има патрол, паджеро, джимни, нива, уазка и т.н.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Какви са тези щуротии?

    0 0 Отговор
    SUV е с различна скоростна кутия. За една и съща отдадена от двигателя мощност SUV се движи по-бавно. Никой не си кара Дъстъра със 140, защото не може да се задържи на пътя.
  • 28 Сметай

    0 0 Отговор

    До коментар #8 от "Хе хе":

    Раздели килограмите на конските сили и ще се сетиш.