Смята се, че през лятото основната неприятност, която се крие под капака на автомобила, е прегряването на двигателя. Има много статии, които сме писали по тази тема. Има обаче и друг проблем, причинен от повишената температура на въздуха, който понякога се оказва твърде труден диагностициране, дори и от опитни майстори.
Става дума за внезапна повреда на напълно работещ двигател, която се случва по време на летните горещини. Ситуацията, като правило, се развива по следния сценарий. На улицата температурата е + 30º С. Колата е паркирана на слънце, изключва се двигателя и след 20-ина минути при опит да се запали мотора настъпва или тишина, или несигурен старт и нестабилни обороти на празен ход. И на таблото се появява икона "проверка на двигателя", което означава, че се е случил някакъв проблем с двигателя, който изисква намесата на специалист.
Това може да се случи, както на по-стари автомобили, така и на почти нови. А причината за такава аварийна ситуация се крие не в прегряването на самия двигател, а в електронния блок за управление на двигателя (ECU). Накратко, това е малък компютър, отговарящ за управление на процесите на двигателя . И като всеки компютър, той се състои от полупроводникови чипове. Това устройство анализира сигналите, идващи от всички видове сензори, и на тяхна база издава команди за управление на инжекционната система, запалването и други.
Повечето полупроводници работят нормално при сравнително ниски температури. Най-често те работят при т.нар. стайна температура и по-ниска. И при нагряване те престават да изпълняват функциите си, преставайки да пропускат електрически ток. Свойствата на чиповете, предназначени за ECU на колата, са подбрани по такъв начин, че да могат да работят дори при достатъчно високи температури, присъщи на двигателното отделение.
Но когато оставите кола със загрял двигател на парещо слънце, под капака става такава „баня“, че не всеки полупроводник може да издържи. Само си представете: работната температура на двигателя е около 100 º C. Когато автомобилът спре, въздухът, затоплен от блока на цилиндрите, се издига до капака, където обикновено се намира кутията на ECU.
Силното слънце пък загрява капака отгоре и всичко това драстично забавя скоростта на охлаждане на двигателния отсек. В резултат на това кутията с "мозъка" на двигателя е в тази сауна доста дълго време. През това време топлината успява да достигне до полупроводниците. Когато се опитате да стартирате двигателя, те започват да подават неадекватни сигнали и двигателят не стартира.
Подобен проблем се "лекува", като се отвори капака за по-дълго време докато ECU изстине. При някои автомобили „мозъкът“ на двигателя може да бъде съживен чрез „ударна терапия“ - чрез кратко изключване на щепсела с проводници, водещи към двигателя. Ако и това не помогне, ще трябва да търсите специализирана помощ.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Методи
Коментиран от #3, #12, #39
13:01 19.07.2021
2 комунистче
Коментиран от #11
13:03 19.07.2021
3 МаКаТа
До коментар #1 от "Методи":
И на мен ми се е случвало подобно нещо, мой приятел дойде на място и го излекува с изключване от тока. Но после три години с тази кола не съм имал проблеми с компютъра.13:03 19.07.2021
4 Ние
Коментиран от #6, #17, #37
13:05 19.07.2021
5 Механик
ЕКУ-то и ДВГ-то са различни неща, макар да работят съвместно.
13:08 19.07.2021
6 Механик
До коментар #4 от "Ние":
Точно товс си помислих и аз, четейки статията. Представяш ли си какво ще стане на кола бъкана с електронни модули, като тесла, когато я напече слънцето.Коментиран от #7, #10
13:12 19.07.2021
7 Нико
До коментар #6 от "Механик":
Теслата не я мисли! Тя е бъкана с електроника, но е мислено. Това се случва на немските кочини. Някое вагенче, дето ползват ДВГ разработка от преди 30 г. и само добавят 5 чипа на кръст, наричат ги "компютър" и като изгори ти искат 2000 лвКоментиран от #14, #16
13:16 19.07.2021
8 някой си
13:18 19.07.2021
9 Гост
Коментиран от #51
13:19 19.07.2021
10 Ами
До коментар #6 от "Механик":
то се случва.Пламват като факли!13:20 19.07.2021
11 Гост
До коментар #2 от "комунистче":
Градския транспорт е през час или два. Междуградския е пълен с избиратели на цигуларя.Коментиран от #15
13:21 19.07.2021
12 Гост
До коментар #1 от "Методи":
Потърси второ мнение.13:22 19.07.2021
13 jap
Коментиран от #27, #60
13:25 19.07.2021
14 Гост
До коментар #7 от "Нико":
На повечето немски автомобили ЕКУ се намира в купето под таблото или под седалката. Рядко са при двигателя за да прегрява толкова. Виж за японските и италиянските ко4ини не гарантирам.Коментиран от #58
13:26 19.07.2021
15 Гуньо
До коментар #11 от "Гост":
той е виолист!Коментиран от #18, #20
13:26 19.07.2021
16 Механик
До коментар #7 от "Нико":
Викаш, друг го си е на теслата да ти спускат ъпдейти всеки месец за по 3 хи. долара.Коментиран от #29
13:27 19.07.2021
17 Като гост
До коментар #4 от "Ние":
Защо намесваш твоята лада 1500s в колите. В жегите няма да имаш проблем с двигателя, но ще ти се изпържи мозъка поради липса на елементарни неща като климатик, серво на волана, удобна седалка, добро поведение на пътя, маневреност, динамика и много други присъщи за колите неща. Успех с ладичката, да си я караш до гроб пожелавам.Коментиран от #19
13:27 19.07.2021
18 Гост
До коментар #15 от "Гуньо":
Чист гъдулар си е.Коментиран от #21
13:27 19.07.2021
19 Гост
До коментар #17 от "Като гост":
Бащите ви как не се изпържиха като ги караха 30 години тези Лади, направо не ми го побира ума.Коментиран от #22, #23, #26
13:28 19.07.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Алеко
До коментар #18 от "Гост":
малко се помайтапих,не се обиждай!13:30 19.07.2021
22 Ессерем
До коментар #19 от "Гост":
Защото са били умни!С два кола и 10 ключа на бордюра пред блока основен ремонт правеха!Коментиран от #28
13:34 19.07.2021
23 Като гост
До коментар #19 от "Гост":
Ами пържеха се. На професионален шофьор му трябваше почивка 3-4 часа след "преход" от 500км до морето с лада. За тези с москвичите даже и почивки по пътя. Сега пристигам и веднага съм на плажа.Коментиран от #24
13:40 19.07.2021
24 Гост
До коментар #23 от "Като гост":
Преди ходех до морето за 3 часа, а сега за 4. От тази година с тези ограничения и патрули на всеки завой е невъзможно да се кара. Можеш да имаш кола 1000 коня и да вдига 200 за 5 секунди, но снима ли те триногата няма вече смисъл от такава кола. Много тегаво стана с тези огладнелите.Коментиран от #41, #42
13:44 19.07.2021
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Еколог
До коментар #19 от "Гост":
Климатът беше друг. Горите все още бяха големи и гъсти.Коментиран от #33
14:33 19.07.2021
27 перничанин
До коментар #13 от "jap":
Чак за пример не са. Управлението на повечето японки е на "минуса/масата", много често губи маса и изчезва или не работи коректно някой сензор. Говоря за Хонда.14:33 19.07.2021
28 перничанин
До коментар #22 от "Ессерем":
По тази логика да отречем кибрита и да палим огън с триене на клечки. Стига глупости.14:38 19.07.2021
29 Хахахаха
До коментар #16 от "Механик":
Ъпдейтите на Тесла са безплатни момче! И пак не тръгвай с мантрата, че са в цената!Коментиран от #34
14:44 19.07.2021
30 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
15:31 19.07.2021
31 авто
Коментиран от #35
15:42 19.07.2021
32 Съвсем оглупяха
Коментиран от #38
15:53 19.07.2021
33 Гост
До коментар #26 от "Еколог":
Горите бяха големи и гъсти, защото нямаше "наши хора" които да ги секат поголовно. Сега всяко село има агитка, настояваща за отстрелването на мечки, защото мечките станали агресивни и нападали хора, които се мотали край хралупите им с пушки. Като отстрелят мечките и гората вече не е защитена. Лесно преминава в друг параграф, където могат да я секат наволя.15:53 19.07.2021
34 Гост
До коментар #29 от "Хахахаха":
Ъпдейта безплатен, но золумите от него се плащат в сервиза.Коментиран от #36
15:54 19.07.2021
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Хахахаха
До коментар #34 от "Гост":
Що, имал ли си?Коментиран от #55
16:06 19.07.2021
37 Браво и браво
До коментар #4 от "Ние":
ВАЗ са коли, които ако познаваш детайлно и не си с две леви ръце никога няма да те оставят на пътя ! Проблемите в жегите са само намален дебит на бензиновата помпа и само ако е много стара и се разхерметизира от топлината. Заливаш с шише вода и напред.Новите коли безспорно са по добри !!! Все пак това са 40 години във времето. НО когато угасне такава кола на пътя и сами се справят "критиците" тук да дойдат да ги почерпя ! :))
Коментиран от #49
16:06 19.07.2021
38 Хихи
До коментар #32 от "Съвсем оглупяха":
Той пък тогава акумулатора ще замине! 😂Коментиран от #43
16:07 19.07.2021
39 хаха
До коментар #1 от "Методи":
След което днес седна и написа тази гениялна статията16:11 19.07.2021
40 Име
16:12 19.07.2021
41 Пич
До коментар #24 от "Гост":
Хаха, ще ви дойде акъла :) Те защо на запад карат Пежо 308 и Рено Клио, Поло ,а не А8 4.2. Само с глоби нещата щеш не щеш се подреждат културно и цивилизовано.Иначе приматите се правят на Фитипалди.16:16 19.07.2021
42 Маймуно
До коментар #24 от "Гост":
Ти джигит ли си? Харесва ти да караш бързо и да не спазваш закона ли?Коментиран от #56
16:25 19.07.2021
43 Съвсем оглупяха
До коментар #38 от "Хихи":
Не си заминава. До сега такъв проблем не съм имал, макар че понякога работи повече и от две три минути.-Сигурно се разрежда, но в рамките на нормалното. Той ако така си заминаваше акумулатора, представи си при системата "старт стоп", колко коли щяха да стоят угаснали по светофарите и не могат да потеглят.16:31 19.07.2021
44 Геле
16:39 19.07.2021
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 ВикиЛексъсОсло
17:42 19.07.2021
47 1122
Коментиран от #50
17:48 19.07.2021
48 Буха ха
Коментиран от #52
19:21 19.07.2021
49 Газ маз и ольо
До коментар #37 от "Браво и браво":
минус от мен ,трактористКоментиран от #57
20:17 19.07.2021
50 Поуката е
До коментар #47 от "1122":
За всяка кола си има шофьор ,за руските бракми има по един на двайсе котори20:18 19.07.2021
51 Моостафа Крдаиъ
До коментар #9 от "Гост":
Значи не си работил достатъчно със съвременни таратайки.Не е много често срещан проблем,но се среща не много рядко.20:42 19.07.2021
52 електрото
До коментар #48 от "Буха ха":
Колите в Дубай нямат нищо общо с тези, правени за Европа. Иначе прав е писалият по-горе за ВАГ - там са играли счетоводителите, не инженерите. Не ги мислете за толкова немчугите за толкова некадърни.Коментиран от #54
21:31 19.07.2021
53 деФакто
01:04 20.07.2021
54 Буха ха
До коментар #52 от "електрото":
Много умен коментар, браво, само да изясним какво значи Европа за теб, дали снеговете и ледовете на Северна Финландия или жарта на вътрешността на Испания, където през лятото не обявяват истинската температура за да не прогонят туристите?12:25 20.07.2021
55 Гост
До коментар #36 от "Хахахаха":
Западняшка електроника с проблеми от ъпдейти ли - да имал съм.14:56 20.07.2021
56 Гост
До коментар #42 от "Маймуно":
Мисли преди да пишеш, м@ймун0! Патрулите не дебнат за да се спазва закона, а за да се пълни хазната. Не вардят по скоростните участъци, където батките вдигат 240 с джиповете си, а са залегнали все по едни скътани местенца с ограничения 60 и 70, защото там е яката хранилка. Трябва да си много залупян за да си мислиш, че го правят в името на закона. Ама нищо, то и от б0д@ли има нужда.15:00 20.07.2021
57 Катран, матран Шарлан
До коментар #49 от "Газ маз и ольо":
Шест минуса от мен , -комбайнер прост и безвъзвратно ограничено заблуден.Аре бягай на пясъка да си събираш играчките там "разбирач " -или най точно казано полски свирач.
19:57 20.07.2021
58 пича с ланчията
До коментар #14 от "Гост":
Виж кво,професоре,точно на италианските коли компютъра е в купето,под жабката ,а на повечето немски кенефи,като опел зафира е при двигателя над изпускателния колектор(ако въобще си наясно какво означава) и се напича като печка и дефектира през 2 седмици!Един приятел се напати достатъчно и се отърва от немския трошляк!И запомни:По добре палава италианка,отколкото скучен немец!Коментиран от #59
21:57 20.07.2021
59 Гост
До коментар #58 от "пича с ланчията":
Казах, че не гарантирам как е при италиянските. Чете ли или направо реши да с.реш? Не давай Зафира за пример. И най-заклетите фенове на марката не я харесват. Това нещо е сбъркано от всякъде.12:02 21.07.2021
60 ти си луд
До коментар #13 от "jap":
И точно защото френските коли имат такива проблеми се карат в цяла Африка,където температурата целогодишно е около 40C,ай моля ти СА!!!17:08 27.07.2021
61 ALexi
09:52 06.04.2022