Забелязали ли сте, че прозорците на самолетите имат много специфична заоблена форма? Може да се каже, че са овални. В този случай възниква въпросът: защо илюминаторите на самолетите трябва да бъдат с тази форма, а не са квадратни или правоъгълни? В крайна сметка определено квадратът е най-простата фигура.
Когато авиационната индустрия започва своето развитие и в света се появяват първите пътнически самолети, прозорците (илюминаторите) в тях наистина са направени правоъгълни. Конструкторите основателно предполагат, че тази форма ще бъде оптимална, тъй като от техническа гледна точка най-лесно е да се направи правоъгълен отвор във фюзелажа. И наистина този метод работи, но докато самолетите са с витла...
През 1949 г. британският производител на самолети de Havilland започва да тества първия в света сериен търговски реактивен самолет, DH.106 Comet, а експлоатацията на самолета започва през 1952 г. За пазара на пътнически превози този самолет се превръща в истинска бомба! За съжаление във всякакъв смисъл. Още през първите 12 месеца на работа на Comet има три самолетни катастрофи. Британските инженери са в паника и се заемат с щателна проверка на собствената си машина.
В крайна сметка е установено, че и трите катастрофи са настъпили поради разрушаване на фюзелажа, причинено от умора на метала, който от своя страна се натрупва поради концентрацията на излишно напрежение около квадратните прозорци. По-нататъшната работа показа, че квадратният илюминатор има четири зони на напрежение, които са причина за разкъсване на фюзелажа, когато са изложени на силно външно натоварване и температурни промени.
Преди появата на реактивните самолети гражданските самолети не са изпитвали такива натоварвания или такива температурни колебания. След това откритие илюминаторите с прави ъгли веднага са изоставени от съображения за сигурност и започват да се заменят с овални. Овалният илюминатор е много по-способен да издържи на напрежението, пред което е изправен фюзелажа на самолета. Днес, в допълнение към заоблените прозорци в самолетната индустрия, се използват и специални извити стъкла, които още повече облекчават натоварването върху уязвимата зона на конструкцията.