4 Юли, 2022 14:11 17 711 19

Знаете ли защо прозорците на самолетите са овални, а не квадратни или правоъгълни?

  • самолети-
  • илюминатори

Когато авиационната индустрия започва своето развитие и в света се появяват първите пътнически самолети, илюминаторите в тях са правоъгълни.

Знаете ли защо прозорците на самолетите са овални, а не квадратни или правоъгълни? - 1

Забелязали ли сте, че прозорците на самолетите имат много специфична заоблена форма? Може да се каже, че са овални. В този случай възниква въпросът: защо илюминаторите на самолетите трябва да бъдат с тази форма, а не са квадратни или правоъгълни? В крайна сметка определено квадратът е най-простата фигура.

Когато авиационната индустрия започва своето развитие и в света се появяват първите пътнически самолети, прозорците (илюминаторите) в тях наистина са направени правоъгълни. Конструкторите основателно предполагат, че тази форма ще бъде оптимална, тъй като от техническа гледна точка най-лесно е да се направи правоъгълен отвор във фюзелажа. И наистина този метод работи, но докато самолетите са с витла...

Знаете ли защо прозорците на самолетите са овални, а не квадратни или правоъгълни?

През 1949 г. британският производител на самолети de Havilland започва да тества първия в света сериен търговски реактивен самолет, DH.106 Comet, а експлоатацията на самолета започва през 1952 г. За пазара на пътнически превози този самолет се превръща в истинска бомба! За съжаление във всякакъв смисъл. Още през първите 12 месеца на работа на Comet има три самолетни катастрофи. Британските инженери са в паника и се заемат с щателна проверка на собствената си машина.

В крайна сметка е установено, че и трите катастрофи са настъпили поради разрушаване на фюзелажа, причинено от умора на метала, който от своя страна се натрупва поради концентрацията на излишно напрежение около квадратните прозорци. По-нататъшната работа показа, че квадратният илюминатор има четири зони на напрежение, които са причина за разкъсване на фюзелажа, когато са изложени на силно външно натоварване и температурни промени.

Знаете ли защо прозорците на самолетите са овални, а не квадратни или правоъгълни?

Преди появата на реактивните самолети гражданските самолети не са изпитвали такива натоварвания или такива температурни колебания. След това откритие илюминаторите с прави ъгли веднага са изоставени от съображения за сигурност и започват да се заменят с овални. Овалният илюминатор е много по-способен да издържи на напрежението, пред което е изправен фюзелажа на самолета. Днес, в допълнение към заоблените прозорци в самолетната индустрия, се използват и специални извити стъкла, които още повече облекчават натоварването върху уязвимата зона на конструкцията.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 61 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Минувач

    52 2 Отговор
    Всеки човек с бегли технически познания би отговорил на този въпрос на момента. Повече от ясно е, че всеки ръб, всеки ъгъл е място на концентрация на напрежение и се явява слаба точка. Прост пример е примерно да прекъснеш една пукнатина, като разпробиеш кръгъл отвор в края и. Или пък, че най-яката и устойчива форма в природата е сферата (кълбото).

    Коментиран от #4, #6

  • 2 Русофилски прокариот обяснява:

    20 20 Отговор
    Таман си помислих че нашите съветски братя са го измислили, а тя ква стана...
  • 3 плюс минус

    25 0 Отговор
    И на много кораби - пътнически и товарни, прозорците също не са с правоъгълна форма, а с овална.
  • 4 ВЕРНО БЕ,☝КАТО НЯМА ТЕХНИЧЕСКИ ПОЗНАНИЯ

    25 3 Отговор

    До коментар #1 от "Минувач":

    ЗАТОВА ИМА КАСКИ ШЛЕМОВЕ И ПРОЧИЕ...ТО В ПРИРОДАТА НАЙ СЛАБА СФЕРА Е ГЛАВАТА 👍😡
  • 5 фиш ай

    8 4 Отговор
    Сферични са за да изкривяват равния хоризонт пред наблюдателя ...
  • 6 Механик

    28 0 Отговор

    До коментар #1 от "Минувач":

    Дори не бих казал "технически", а изобщо ПОЗНАНИЯ.
    Разбира се в днешно време, повече познания имаме относно фермата, брадъра, фикито и дрифтенето. Та от тая гледна точка, статията би била полезно-познавателна. Само дето се иска и да можеш да разбереш, защо всеки остър ъгъл/ръб е концентратор на напрежение, де.

    Коментиран от #7

  • 7 Добър коментар

    14 0 Отговор

    До коментар #6 от "Механик":

    Но за съжаление тези, които си изброил въобще няма да отворят статията, защото още от заглавието ще решат, че не ги интересува.

    А от друга страна, тези които се интересуват, вече знаят отговора. Лично за мен беше интересно да науча, че все пак в началото някой въобще е решил, че ще прави квадратни прозорци на самолет. От друга страна разбирам защо децата вече се раждат научени и дори не се замислят за неща, които ние сме научили по трудния начин.

    Което и дете да накараш да нарисува самолет, ще го нарисува с кръгли прозорци без да се замисли, точно както си инсталира игра на телефона и започва да я играе без никой да му обяснява и да я е виждало преди.
  • 8 Разбирач

    2 21 Отговор
    Много тъп въпрос. Много ясно че са овални защото са ги направили да са овални. Ако ги бяха направили да са квадратни щяха да са какави ? Ами много явно щяха да са квадратни.

    Коментиран от #10

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Аладин

    7 2 Отговор

    До коментар #8 от "Разбирач":

    Личи си, че разбирачите не четат, но щедро дават компетентно мнение.

    Коментиран от #11

  • 11 Разбирач

    0 9 Отговор

    До коментар #10 от "Аладин":

    Кой ти каза, че не чета. Що книги съм изчел. Верно, че тези статии не ги чета до край, ама и заглавието стига. Завършил съм техником

    Коментиран от #12

  • 12 Аладин

    11 1 Отговор

    До коментар #11 от "Разбирач":

    Щом си с техникОм извинявай. Или е СПТУ

    Коментиран от #13

  • 13 Разбирач

    0 8 Отговор

    До коментар #12 от "Аладин":

    То е все същото само дето в техникома си губиш времето 1 година повече.

    Коментиран от #14

  • 14 Аладин

    9 1 Отговор

    До коментар #13 от "Разбирач":

    Прочети цялата статия бе разбирачо!!!
  • 15 Разбирач

    1 1 Отговор
    Прочел съм статията, но ако беше много умно на космическите кораби извънземните щяха да слагат овални прозорци, а до колкото знам космическите кораби нямат овални прозорци. А защо нямат овални прозорци ? Ами много ясно защото прозорците им не са толкова прости като нашите овалните. А защо не са толкова прости? Ами защото така са ги направили. Ползвайте ги малко тези мозъци.

    Коментиран от #16

  • 16 Аладин

    4 0 Отговор

    До коментар #15 от "Разбирач":

    А Ти къде видя истински кораб на истински извънземни? Май си първият човек в света видял такова нещо.

    Коментиран от #17, #19

  • 17 Бен Газара

    3 0 Отговор

    До коментар #16 от "Аладин":

    Как така къде са виждани космически кораби- всеки ден дават филми по ТиВи-то с тях- ако нямаше космически кораби и извънземни, завършили техникоми (да не се бъркат с техникумите), как щяха да дават такива филми?!

    Коментиран от #18

  • 18 Аладин

    2 0 Отговор

    До коментар #17 от "Бен Газара":

    Прав си. Сега май трябва да се извиня на разбирачи и да завърша някой вечерен техникОм, за да си засиля общата култура
  • 19 Разбирач

    1 2 Отговор

    До коментар #16 от "Аладин":

    Забравих, че не всеки като мен работи за NASA и има достъп до класифицирана информация последно ниво.