Отидете към основна версия

17 031 9

УАЗ с двигател от самолет

  • уаз-
  • 37411-
  • ту-154-
  • ил-62-
  • ил-76-
  • самолетен двигател

Първото и най-очевидно предназначение на автомобил със самолетен двигател е поставянето на рекорд за скорост на солените езера край Боневил. Подобни возила обаче имат далеч по-рационално и практично приложение.



Необичайната "уазка" на снимките е оборудвана със съвсем истински газотурбинен двигател, какъвто се монтира на някои самолети. Целта на модифицирането обаче съвсем не са бесните скорости.



Двигателите на повечето съвременни самолети са разположени на крилата, но те не са единствените на борда. За да работят хидравличните системи, климатизацията и останалите системи на място би било крайно неефективно да се включват основните мотори, които харчат огромно количество гориво. Затова самолетите разполагат и със спомагателна силова установка (ССУ). Обикновено тя се намира в задната част на лайнера.



ССУ служи за захранването на всички системи на борда и за стартиране на основните двигатели. Затова почти всеки самолет има малък отвор в задния край на фюзелажа - това е соплото на спомагателната установка.

Заради огромната мощност, която се изисква за стартирането на основните двигатели, обикновени стартери с акумулатори не биха свършили работа. За целта трябва сгъстен въздух, който се произвежда от турбина. Освен за създаването му ССУ се грижи и за задвижването на генераторите, които произвеждат ток.



Всичко това обяснява предназначението на гофрираните маркучи, навити на платформата в предната част на газотурбинната "уазка". В случай, че ССУ се повреди, има нужда от електричество или самолетът трябва да се подгрее бързо след дълъг престой през зимата, бусчето винаги е на линия.



Противно на очакванията от впечатляващия двигател, който заема практически целия салон на странния УАЗ, максимално допустимата скорост на возилото е едва 30 км/ч. Причина за това ограничение са както съображенията за безопасност, така и теглото от почти 3 тона.



Подвижната ССУ може да работи при температури от -50 до +50 градуса. Газотурбинният компресорен двигател ТА-6А се използва също в самолетите Ту-154, Ил-62М, Ил-76 и Ту-22М, Ан-22А. Сумарната му мощност в режим на подаване на въздух е 32 кВА, а в генераторен режим - 45 кВА.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини