Отидете към основна версия

5 871 17

Знаехте ли, че през 90-те Citroen прави серийно електрическо Saxo?

  • citroen-
  • saxo-
  • peugeot-
  • 106

Колата на снимките се продава срещу 4850 евро

Компактните електрически автомобили може да се превръщат в основна тенденция в автомобилната индустрия, но идеята не е съвсем нова. В края на 90-те години на миналия век Citroen Saxo Electrique е един от първите представители на електрическата технология, а в момента в eBay се продава добре запазен модел, който е привлекателен както за любителите на електромобили, така и за колекционерите.

Малко известен е фактът, че както Citroen Saxo, така и неговият аналог Peugeot 106 са се предлагали с опция за електрическо задвижване. Тези модели "Electrique" не са били толкова разпространени, колкото традиционните им аналози с двигател с вътрешно горене (ДВГ), поради което днес е трудно да се намерят добре поддържани примери, но знаем, че в София от време на време може да бъде видян именно екземпляр от френския „лъв“.

Представеният Citroen Saxo Electrique е закупен чисто нов през 1999 г. и оттогава е притежание на един-единствен собственик. Въпреки че според сведенията е използван като ежедневен автомобил, според километража са изминати само 72 721 км, което показва минимални признаци на износване предвид възрастта му. Сегашният собственик отбелязва, че електрическият пробег сега е приблизително 60 км, което е по-малко от първоначално обявения пробег от 90 км, което е типично ниво на деградация за почти 25-годишния никел-кадмиев акумулатор. Въпреки това е препоръчително да се извърши цялостна проверка на батерията.

Макар че пробегът не може да съответства на този на съвременните електрически суперминита, той е сравним с този на новия Citroen Ami. Освен това Saxo Electrique може да се похвали с по-висока максимална скорост от 90 км/ч, благодарение на електрическия си двигател с въздушно охлаждане, който развива до 27 к.с.. Въпреки допълнителното тегло на батериите, електрическият автомобил остава сравнително лек, с тегло от 1095 кг.

Външно Saxo Electrique много прилича на своя събрат с ДВГ, с изключение на порта за зареждане, монтиран на предните калници. Вътре разликите са минимални, като се ограничават до специален индикатор за следене на нивото на батерията на мястото на оборотомера и липсата на скоростен лост.

В миналото съвременните батерии не са били в състояние да захранват всички подсистеми на автомобила. Вследствие на това Citroen Saxo Electrique е оборудван с бензинов спомагателен отоплител от Webasto, който черпи гориво от 12-литров резервоар. Това нетрадиционно решение запазва енергията на батерията за шофиране, като същевременно гарантира, че отоплението и климатикът ще продължат да функционират. Както се очаква от малък хечбек от тази епоха, нивото на оборудване е сравнително базово, включващо сервоусилвател на волана, електрически прозорци, дистанционно заключване и въздушна възглавница за водача.

В момента моделът е обявен за продажба в eBay за 4850 евро, което е значително повече от който и да е Saxo с ДВГ от същата епоха. Обявата, направена от Sky Automotive, описва Saxo Electrique като "колекционерски автомобил с висок потенциал за увеличаване на стойността".

Що се отнася до програмата "Electrique", произведени са общо 5500 бройки от Citroen Saxo Electrique, като някои от тях са участвали в пилотни програми за електрически автомобили във Франция. Въпреки предшественика си, AX Electrique, програмата e прекратена поради липса на рентабилност и бавни продажби, без да има наследник.

Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 12 гласа.

Свързани новини