Last news in Fakti

9 Февруари, 2024 15:35 4 935 17

Знаехте ли, че през 90-те Citroen прави серийно електрическо Saxo?

  • citroen-
  • saxo-
  • peugeot-
  • 106

Колата на снимките се продава срещу 4850 евро

Знаехте ли, че през 90-те Citroen прави серийно електрическо Saxo? - 1

Компактните електрически автомобили може да се превръщат в основна тенденция в автомобилната индустрия, но идеята не е съвсем нова. В края на 90-те години на миналия век Citroen Saxo Electrique е един от първите представители на електрическата технология, а в момента в eBay се продава добре запазен модел, който е привлекателен както за любителите на електромобили, така и за колекционерите.

Малко известен е фактът, че както Citroen Saxo, така и неговият аналог Peugeot 106 са се предлагали с опция за електрическо задвижване. Тези модели "Electrique" не са били толкова разпространени, колкото традиционните им аналози с двигател с вътрешно горене (ДВГ), поради което днес е трудно да се намерят добре поддържани примери, но знаем, че в София от време на време може да бъде видян именно екземпляр от френския „лъв“.

Представеният Citroen Saxo Electrique е закупен чисто нов през 1999 г. и оттогава е притежание на един-единствен собственик. Въпреки че според сведенията е използван като ежедневен автомобил, според километража са изминати само 72 721 км, което показва минимални признаци на износване предвид възрастта му. Сегашният собственик отбелязва, че електрическият пробег сега е приблизително 60 км, което е по-малко от първоначално обявения пробег от 90 км, което е типично ниво на деградация за почти 25-годишния никел-кадмиев акумулатор. Въпреки това е препоръчително да се извърши цялостна проверка на батерията.

Макар че пробегът не може да съответства на този на съвременните електрически суперминита, той е сравним с този на новия Citroen Ami. Освен това Saxo Electrique може да се похвали с по-висока максимална скорост от 90 км/ч, благодарение на електрическия си двигател с въздушно охлаждане, който развива до 27 к.с.. Въпреки допълнителното тегло на батериите, електрическият автомобил остава сравнително лек, с тегло от 1095 кг.

Външно Saxo Electrique много прилича на своя събрат с ДВГ, с изключение на порта за зареждане, монтиран на предните калници. Вътре разликите са минимални, като се ограничават до специален индикатор за следене на нивото на батерията на мястото на оборотомера и липсата на скоростен лост.

В миналото съвременните батерии не са били в състояние да захранват всички подсистеми на автомобила. Вследствие на това Citroen Saxo Electrique е оборудван с бензинов спомагателен отоплител от Webasto, който черпи гориво от 12-литров резервоар. Това нетрадиционно решение запазва енергията на батерията за шофиране, като същевременно гарантира, че отоплението и климатикът ще продължат да функционират. Както се очаква от малък хечбек от тази епоха, нивото на оборудване е сравнително базово, включващо сервоусилвател на волана, електрически прозорци, дистанционно заключване и въздушна възглавница за водача.

В момента моделът е обявен за продажба в eBay за 4850 евро, което е значително повече от който и да е Saxo с ДВГ от същата епоха. Обявата, направена от Sky Automotive, описва Saxo Electrique като "колекционерски автомобил с висок потенциал за увеличаване на стойността".

Що се отнася до програмата "Electrique", произведени са общо 5500 бройки от Citroen Saxo Electrique, като някои от тях са участвали в пилотни програми за електрически автомобили във Франция. Въпреки предшественика си, AX Electrique, програмата e прекратена поради липса на рентабилност и бавни продажби, без да има наследник.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 и сегашните са кофти дето са на ток

    9 13 Отговор
    то на ток освен няква мизерия подобие на кола друго няма да видите
  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    38 1 Отговор
    А знаехте ли кога Ситроен правеше "следящи фсрове" и "хидравлично окачване", които сега са екстри❓❔❓

    Коментиран от #3, #5

  • 3 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    12 1 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    "СЛЕДЯЩИ ФАРОВЕ"
    /изв. моя гр./
  • 4 нашия

    20 1 Отговор
    А знаете ли ,че в България 70-те имаше сериен такъв /електрически автомобил/...........
  • 5 Цикличност

    21 1 Отговор

    До коментар #2 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Е, то всички 20 годишни си мислят, че човешката цивилизация започва с тях и редовно преоткриват топлата вода.
  • 6 Стига бе

    22 2 Отговор
    А знаете ли, че още през 1952 е произведен първият български електрокар, и след тва
    платформени електрокари за товари с тегло от 1000 до 3000 кг.
  • 7 Кво да кажа...

    7 0 Отговор
    Ги ева и тях....
  • 8 ако сте забравили

    14 0 Отговор
    А знаете ли , че преди изобретяването на ДВГ т.н автомобили са били електрически
  • 9 Миналия век

    8 0 Отговор
    А знаете ли че през 1890 г е пълно с електрически превезни средства.
  • 10 Таксита

    7 0 Отговор
    А знаете ли че в края на 19 век всички таксита в Лонон са електриччески?

    Коментиран от #17

  • 11 Статистика

    7 0 Отговор
    А знаете ли че в САЩ между 1900 и 1910 има регистрирани над 34 000 електриччески автомобила
  • 12 Мъско поклоници

    8 0 Отговор
    Четете бе невежи , електрокарите бяха ежедневие , по гарите вървяха навсякъде , всеки голям завод бяха основно вътрешно превозно средство .
    Мъск ви е открил топлата вода , за 25г. Е загубил само 33% от капацитета си и то при стара технология .
  • 13 Този

    10 1 Отговор
    Всяко ново нещо , е добре забравено старо .
  • 14 Като му дойде времето

    6 1 Отговор
    Всяко нещо е когато му дойде времето.Не сравнявайте електрокарите с автомобилите..
  • 15 Мдааа

    4 1 Отговор
    А България до 90-та е център на електромерите.
  • 16 Жмуц

    0 0 Отговор
    Тогава либерастията не беше развила скорост и електричките бяха за т..шак, какъвто са си.
  • 17 Ват

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "Таксита":

    И в Ню Йорк