Европейската комисия има набор от временни мерки в областта на убежището и връщането, за да помогне на Латвия, Литва и Полша да се справят с извънредната ситуация на външната граница на ЕС с Беларус. Мерките ще позволят на тези държави членки да въведат бързи и организирани процедури, за да могат да управляват ситуацията, при пълно зачитане на основните права и международните задължения, включително принципа на забрана за връщане. Предложението е отговор на призива на Европейския съвет към Комисията да предложи всички необходими промени в правната рамка на ЕС, както и конкретни мерки, подсигурени с подходяща финансова подкрепа, за да се гарантира незабавен и подходящ отговор в съответствие с правото на ЕС и международните задължения, включително зачитането на основните права. Мерките, основани на член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз, ще влязат в сила след приемането им от Съвета. Ще бъдат проведени консултации с Европейския парламент. Мерките ще бъдат в сила за период от 6 месеца.
Заместник-председателят на Комисията Маргаритис Схинас, който отговаря за утвърждаването на европейския начин на живот, заяви: През последните седмици успяхме да дадем колективен отпор на хибридната атака, насочена срещу нашия Съюз. ЕС заяви ясно и единодушно, че опитите за подкопаване на Съюза ни само ще заздравят взаимната ни солидарност. Предложението е жив израз на тази солидарност: под формата на набор от временни и извънредни мерки, които ще предоставят на Латвия, Литва и Полша необходимите средства, за да реагират на тези изключителни обстоятелства по контролиран и бърз начин и да действат в условия на правна сигурност.
Комисарят по въпросите на вътрешните работи Илва Йохансон заяви: Интензивните усилия на ЕС доведоха до бързи резултати, но положението продължава да бъде деликатно. Днес, за да предпазим границите си и да защитим хората, ние осигуряваме гъвкавост и подкрепа на държавите членки, за да се справят с тази извънредна ситуация, но без компромиси с правата на човека. Това би трябвало да позволи на въпросните държави членки да приложат изцяло правото на убежище и да приведат законодателството си в съответствие с достиженията на правото на ЕС. Мерките са също така ограничени във времето и целенасочени. С оглед на това реакцията ни да бъде ефективна по отношение на хибридни заплахи в бъдеще, ние задействаме огромния дипломатически и правен капацитет на ЕС, за да налагаме санкции и да убедим третите държави да спрат да извършват полети. Скоро ще предложим реформа на шенгенските правила. Сега от съществено значение е постигането на напредък по Пакта за миграцията и убежището.
Предложени временни мерки
Включените в това предложение мерки са извънредни и изключителни по естеството си. Те ще важат за срок от 6 месеца, освен ако бъдат удължени или отменени, и ще се прилагат за граждани на държави извън ЕС, които са влезли незаконно в ЕС от Беларус и се намират в близост до границата, или за тези, които се представят на граничните контролно-пропускателни пунктове. Основните елементи на предложението са:
Извънредна процедура за управление на миграцията и убежището по външните граници:
- Трите държави членки ще имат възможност да удължат срока за регистрация на молбите за убежище до 4 седмици вместо сегашните 3 до 10 дни. Държавите членки могат също така да прилагат процедурата за предоставяне на убежище на границата, за да обработват всички молби за убежище, включително обжалването, в срок от най-много 16 седмици, освен когато не може да бъде предоставена подходяща подкрепа за кандидатите, които имат специфични здравни проблеми. При тези действия следва да се даде приоритет на основателните заявления и тези на семействата и децата.
- Материални условия на приемане: държавите членки съсредоточават условията на приемане до задоволяването на основни нужди, включително временен подслон, адаптиран за сезонните условия, храна, вода, облекло, подходящи медицински грижи и помощ за уязвими лица, при пълно зачитане на човешкото достойнство. Важно е държавите членки да осигурят тясно сътрудничество с ВКБООН и съответните партньорски организации, за да помогнат на хората в тази извънредна ситуация.
- Процедура за връщане: въпросните държави членки ще могат да прилагат опростени и по-бързи национални процедури, включително за връщане на лица, чиито молби за международна закрила са били отхвърлени в този контекст.
При извършването на всички свързани с това предложение процедури трябва да се зачитат основните права и специалните гаранции, предвидени в правото на ЕС, включително висшия интерес на детето, спешните здравни грижи и нуждите на уязвимите лица, използването на принудителни мерки и условията на задържане.
Практическа подкрепа и сътрудничество:
- Подкрепа от агенциите на ЕС: агенциите на ЕС са готови да помагат на държавите членки, ако се обърнат към тях. Европейската служба за подкрепа в областта на убежището (EASO) може да помогне за регистрирането и обработването на молбите, да осигури скрининг на уязвимите лица и да подпомогне управлението, проектирането и установяването на подходящи места за прием. Frontex може да предоставя допълнителна подкрепа за дейности по граничен контрол, включително скрининг и операции по връщане. Европол също е готов за осигуряването на разузнавателни данни, за да се даде отпор на контрабандата на хора.
- Постоянно сътрудничество: Комисията, държавите членки и агенциите на ЕС ще продължат сътрудничеството си, включително задължението държавите членки да продължат да докладват съответните статистически и други данни чрез мрежата на ЕС за подготвеност и управление на кризи в областта на миграцията.
Комисията редовно ще подлага на оценка ситуацията и може да предложи на Съвета да удължи или отмени тези временни мерки. В член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на ЕС се посочва, че след консултация с Европейския парламент Съветът може да приема временни мерки в полза на съответните държави членки. Това става чрез гласуване с квалифицирано мнозинство. След като бъде одобрено от Съвета, предвид спешността на ситуацията, това решение следва да влезе в сила в деня след публикуването му в Официален вестник на ЕС.
От лятото насам режимът на Лукашенко и неговите поддръжници започнаха хибридна атака срещу ЕС, по-специално Литва, Полша и Латвия, които са изправени пред коварна нова заплаха под формата на инструментализиране на отчаяни хора. През октомври 2021 г. Европейският съвет прикани Комисията да предложи всички необходими промени в правната рамка на ЕС в отговор на организираното на държавно равнище инструментализиране на хора по външната граница на ЕС с Беларус. В член 78, параграф 3 от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) се предвижда приемането на временни мерки при извънредни миграционни ситуации по външните граници на ЕС.
Предложението е последното от поредица координирани действия на ЕС, които включват: целеви мерки за транспортните оператори, които улесняват контрабандата или участват в нея; дипломатически и външни действия; засилване на хуманитарната помощ и подкрепа за управлението на границите и миграцията. Предложението е в съответствие с всеобхватния подход, заложен в Новия пакт за миграцията и убежището. То допълва Кодекса на шенгенските граници и предстоящата реформа на Шенген, в която Комисията възнамерява да предложи постоянна рамка за справяне с възможни ситуации на инструментализиране, с които Съюзът може да продължи да сблъсква и в бъдеще. Финансирането на това предложение ще бъде включено в бюджета на съществуващите инструменти на ЕС за финансиране за периодите 2014—2020 г. и 2021—2027 г. в областта на миграцията, убежището и управлението на границите. При необходимост и по изключение, ако ситуацията се влоши допълнително, биха могли да се използват механизмите за гъвкавост по многогодишната финансова рамка за периода 2021—2027 г.