След като редица международни компании се изтеглиха от Русия заради военната агресия срещу Украйна, президентът на федерацията Владимир Путин открито заговори за изземането на техните активи. Какво обаче ще се случи с едни от най-скъпите активи – гражданските самолети?
По данни на консултанската фирма IBA към момента в Русия има 523 самолета, наети от руски авиопревозвачи от компании извън страната. От тях 142 са на лизинговата авиокомпания AerCap със седалище Дъблин. Финансовите последици от задържането на самолетите в Русия могат да бъдат мащабни, пише „Ню Йорк Таймс”.
Конфискуването на самолетите може да осигури на Русия само краткосрочни печалби. В крайна сметка тези самолети ще се нуждаят от резервни части и руските превозвачи няма да могат да ги купуват от компании като Boeing и Airbus, които отказват да правят бизнес в страната. Така че на руските превозвачи може да се наложи да започнат да „канибализират” машините, които имат под ръка, обезценявайки по този начин тези самолети. Според американския вестник шансът западните компании да си върнат тези машини е много малък.
Стотици самолети останаха на руска територия, след като страните от Европа затвориха въздушното си пространство за руските авиопревозвачи. На 24 февруари Русия започна мълномащабна война срещу Украйна, което накара стотици западни компании мигновено да преустановят дейността си в Русия. Смята се, че стойността на гореспоменатите самолети се равнява на 12 милиарда долара. AerCap посочи, че има 142 самолета, наети в Русия. Това се равнява на близо 5% от авиофлота на компанията. Компанията има срок от 28 дни да прекрати договорите си с руските авиокомпании и да си върне самолетите. Според експерти обаче това е „нереалистичен срок” за извеждането на стотици самолети от Руската федерация.