За полетите на цената на пътуване с такси неизбежно ще трябва да забравим - времената, в които това беше възможно, остават в миналото. По данни на Федералната статистическа служба за една година средните цени на международните полети са се повишили с 33,4 процента.
Голямо търсене, ограничено предлагане
Авиационният експерт Корд Шеленберг посочва пред ДВ, че не само обикновените потребители, а и авиокомпаниите, летищата и фирмите за поддръжка на самолетите са изправени пред огромното увеличение на разходите, предизвикано от високите цени на горивата и енергията. Същевременно предлаганият капацитет на полетите все още не е достигнал нивата си отпреди пандемията. "Така че сериозното търсене се натъква на оскъдно предлагане." По данни на Германската асоциация за въздушен транспорт миналата година въздушният трафик в Германия е възлизал на 70 процента от показателите преди 2019-а година. "Това означава, че възстановяването в Германия е по-бавно, отколкото в другите европейски държави. В Европа предложенията на авиокомпаниите през 2022-а година са възлизали на 84 на сто от пакетите през 2019-а година", сочи доклад на асоциацията.
Летните полети - с 20 процента по-скъпи
В момента цените отново се повишават значително. Онлайн порталът "Идеало" наскоро съобщи за увеличение в цените на билетите за летните полети с над 20 на сто на годишна база. Според Корд Шеленберг пътниците са готови да платят по-високите цени, но пък експертът по въздушния трафик Кристоф Брюцел очаква цените да тръгнат надолу. "Следващата година те по-скоро ще намалеят", смята той. Основен фактор за това ще е най-вече капацитетът на авиокомпаниите, който ще бъде увеличен постепенно. Същевременно на много места ожесточената конкуренция ще продължи да води до свръхпредлагане.
Край на билетите по десет евро
Съществуват обаче и много основания да се смята, че връщане към често изключително евтините цени отпреди 2019-а година няма да има. Главният изпълнителен директор на "Райънеър" Майкъл О'Лиъри наскоро призна, че дните на билетите по десет евро са приключили. Средните цени на билетите на авиопревозвача ще нараснат от 40 на 50 евро през следващите няколко години, заяви той. Основна причина за това са увеличените цени на керосина, но не са само те - авиационният бизнес попада под все по-голям натиск да компенсира щетите, които нанася на климата. "Екологичните разходи за полетите трябва да бъдат отразени в много по-голяма степен в цените на билетите", коментира на свой ред Вернер Ре от екологичната организация BUND. "Един тон въглероден двуокис причинява климатични вреди на стойност 180 евро", посочва той.
Влиянието на устойчивите горива
Увеличеното използване на устойчиви горива също ще доведе до ръст в разходите на авиокомпаниите през следващите години. Пакетът с мерки на ЕС например, който поставя за цел намаляването на емисиите парникови газове с 55 процента до 2030-а година, предвижда задължителен устойчив компонент в авиационните горива. За самолетните компании това ще означава по-високи разходи с до 16 процента на тон в сравнение с керосина, се посочва в изследване на одиторската фирма "ПрайсуотърхаусКупърс". "Тези, които искат да летят по-устойчиво в бъдеще, ще трябва да плащат повече за това", коментира Ян Виле, един от авторите на проучването. По изчисления на Института за икономически изследвания в Амстердам пакетът с мерки на ЕС ще увеличи цената на един 3000-километров двупосочен полет в рамките на Европа с 45 евро до 2030-а година и с 65 евро до 2035-а година.
Автор: Йонас Мартини