“Нашият епископ (Анадолският апостолически викарий епископ Паоло Бизети-б.а) ще присъства на службата, която ще отслужим в четвъртък вечерта (1 февруари-б.а) в нашия храм. Поканихме и други религиозни лидери и цялата общност. Нека се молим заедно и да славим Господа. Нека превърнем страха, който ни завладя, в благодарност за Божията милост. Сигурен съм, че цяла Турция се моли за нас, защото нападението порази всички ни - християни, мюсюлмани, евреи", заявява Антон Булаи пред турския новинарски сайт Т24. Той е свещеник на италианската католическа църква „Санта Мария“ в Истанбул, където в неделя по време на ръководеното от него богослужение бе извършено нападение от двама маскирани въоръжени души. При нападението бе убит турчинът Тунджер Мурат Джихан, 52-годишен, алевит, за когото се твърди, че е бил с лека умствена изостаналост.
Службата в четвъртък ще бъде първата след въоръжената атака, допълни свещеникът.
Нападението предизвика силен отзвук сред местното население в квартала Бююкдере, където се намира църквата.
“Аз съм трето поколение жител на Бююкдере. (…)Нито аз, нито по-възрастните помним досега да е имало нападение или каквото и да е произшествие в църквата. Познаваме и свещеника, и хората, които я посещават. Всички са много добри хора, с някои сме съседи. Уважаваме се взаимно. Господ да убие убийците, които отнеха живота на невинния човек“, каза Месут Йълмаз, пенсионер и жител кореняк на Бююкдере.
След нападението пред входа на църквата бе окачено турското национално знаме в знак на солидарност с католическата общност.
Въпреки че Истанбул се счита за център на православното християнство, в историята на мегаполиса се вписват и други християнски общности. Сред тях е и латинската католическа общност, която има многовековна история.
По данни на турското министерство на културата и туризма в страната са регистрирани 1388 църкви. Най-голям брой, 158 се намират в Истанбул, 92 - в Невшехир (Кападокия), 78 в Гюмюшхане и 69 в Мардин. Те са православни, католически, арменски, протестантски.
Немюсюлманските общности съставляват 0,05 процента от населението на Република Турция.
„Санта Мария“ в Бююкдере е една от трите италиански католически църкви в мегаполиса и съществува от 1866 г. По-стара от нея е църквата „Санта Мария Драперис“ на площад „Таксим“, която датира от 1769 г.
Намира се в един от най-живописните райони на Истанбул - на брега на Съръйер, където свършва Босфорът и започва Черно море. Тя е малка църква и малко хора знаят за нея за разлика от великолепната катедрала „Сент Антоан“ на булевард „Истиклял“, която е най-посещаваната католическа църква.
Атаката в църквата „Санта Мария“ върна лентата към 2006 г., когато свещеникът на италианската католическа църква Санта Мария в черноморския град Трабзон Андрея Санторо бе застрелян от упор от 16-годишен младеж турчин.
„Подобни неща не бяха се случвали от дълго време. Не сме очаквали такава атака”, заяви епископ Масимилиано Палинуро, апостолически викарий на Католическата църква в Истанбул пред турската редакция на Би Би Си.
В същото време той посочва, че църквата „Санта Мария“ няма нищо общо с Италия. “Да, основана е от италиански свещеници през XIX в., но днес се управлява от свещеници от Румъния“, казва той.
Групировката „Ислямска държава“ (ДАЕШ) пое отговорност за нападението. Следите отвеждат към разкрития на турската полиция в края на миналата година. Тогава бе разкрита група от 29 членове на „Ислямска държава“ в 9 окръга на страната, които планирали “самоубийствени бомбени атентати срещу консулства, църкви и синагоги”. Според обвинителния акт, който цитира сайтът „Артъ герчек“, ДАЕШ използва Турция като база за укрепване на т.нар. “Хорасански клон”, за който изпраща хора от Афганистан, от централноазиатските тюркски републики и от Руската федерация.
Нападението в църквата "Санта Мария" вдигна на крак турската полиция. 12 часа след атаката бяха задържани двамата нападатели в района Башакшехир в Истанбул - единият руски гражданин с инициали Д.Т., а другият - А.К. от Таджикистан.
В рамките на разследването, в което участват над 150 души, бяха задържани общо 51 лица, подозирани за връзки с ДАЕШ и с атаката.
„Газете Дувар“ съобщи, че е бил открит и автомобилът, с който нападателите отишли до църквата – той е с полски регистрационен номер и е бил внесен в Турция преди година. Експерт по сигурността Джеват Йонеш твърди пред Хабер10, че атаката е била планирана преди една година.
Нападателят, който стрелял в църквата – руският гражданин, преди това работел като сервитьор в ресторант в квартал Бахчелиевлер. Оръжието на другия нападател е засякло.
Дирекцията по сигурността в Истанбул разпространи в медиите снимките на двамата нападатели, заснети в полицията. Днес се предвижда 34 от задържаните, подозирани във връзка с атаката в църквата, да бъдат изправени пред съда в съдебната палата "Чаглаян" в Истанбул.
В същото време обаче експерти по сигурността смятат, че има неизяснени въпроси около нападението: Защо нападателите са избрали точно тази църква? По чие поръчение е извършено? Как е било възможно автомобилът да остане една година в Турция, като законният срок е шест месеца?
Смята се, че нападателите са имали помагачи.
Според експерта Мустафа Йенигюн нападението е част от плана за всяване на страх и несигурност сред немюсюлманските общности в Турция.
Атаката предизвика дискусия за възможни пропуски по отношение на сигурността на религиозните храмове. Според полицейските източници мерките за сигурност се прилагат както на входа, така и вътре в църквите. В дните на богослуженията има и дежурни служители. Тези правила важат и за църквата „Санта Мария“.
Адвокатът на католическата общност в интервю пред „Хабер10“ обаче каза, че в деня на нападението не е имало полицейски патрул пред църквата. По информация на вестник „Сьозджу“ се води разследване защо в деня на нападението не е имало полицейска охрана.
Според анализатора Абдюлкадир Селви нападението е провокация, целяща да отправи послание към християнския западен свят. “В противен случай двама професионални наемни убийци можеха да убият този човек не на влизане в църквата, не на място, където камерите ще заснемат кадрите на убийството по време на службата, а в усамотен ъгъл на улицата. Но това би било обикновено убийство. Целта нямаше да бъде реализирана”, посочи той.
Според друг експерт по сигурността, Исмаил Хаккъ Пекин, моментът е избран не случайно. ”Турция навлезе в атмосферата на местните избори. В такава обстановка провокациите могат да дойдат от различни страни за нажежаване на ситуацията”, казва той.
Нападението в църквата „Санта Мария“ предизвика и реакции сред политическите среди. Президентът Реджеп Тайип Ердоган поднесе съболезнования на католическата общност и разговаря по телефона с генералния консул на Полша Витолд Лесняк, който заедно със семейството си е присъствал на службата. Според полицейските източници консулът не е бил обект на атаката.
Директорът на Дирекцията по вероизповеданията (Диянет) проф. Али Ербаш посети храма. “Съжителството на хора с различни вярвания е много важен актив за нас. Като деца на такава култура и цивилизация ние ще се борим колективно срещу всякакъв вид зло, което ще навреди на нашето единство и солидарност”, заяви той пред медиите.
По информация на свещеника на църквата Антон Болаи трима министри са посетили църквата и са заявили солидарност с католическата общност.
“Факт е, че в Турция част от обществото иска повече свобода и плурализъм, но има и друга част, която е с фундаменталистка религиозна насоченост. Правителството се опитва да отговори на исканията с диалог, полага усилия за запазване на религиозната толерантност“, посочва анализаторът Фехим Мюслюм. В същото време той смята, че войната в Газа и прояви на нетолерантност срещу мюсюлманите на Запад провокират терористичните групировки и увеличават риска за сигурността на немюсюлманските религиозни общности на принципа ”насилието поражда насилие“.
“След атаката в църквата „Санта Мария“ неизбежно е да се увеличи тревогата сред немюсюлманските общности, които да се почувстват уязвими. Което, според мен, е истинската цел на нападателите и организаторите”, казва той.