Еуфория е завладяла целия бранш: "Очакваме най-големия инвестиционен цикъл в историята", заяви преди няколко дни Марсио де Лима Лейте, председател на Съюза на автомобилните производители в Бразилия (Anfavea). Данните сочат, че автомобилната индустрия в най-голямата южноамериканска държава очаква инвестиции на обща стойност 100 милиарда реала (около 20 млрд. долара) до 2029 година. Почти не минава седмица без нови съобщения в тази посока от компании като Фолксваген или от новия голям играч на пазара - китайския BYD.
Икономистът Фелипе Родригес от Университета във Флуминенсе очаква Китай да доминира на пазара през следващите пет до седем години. Първият китайски производител вече изгражда в Бразилия свой завод, казва той за ДВ.
Символично начало в Гояс
Автомобилната индустрия обаче е само част от едно цяло десетилетие на индустриализация, което Бразилия преживява в момента. Преди няколко дни започна строителството на първия завод на китайската WeiChai Group, един от най-големите производители на двигатели и селскостопанска техника в света. Проектът се реализира съвместно с местната компания Stemac, която досега внасяше двигателите на китайската компания.
Очакванията са огромни. Губернаторът на щата Гояс Роналдо Каядо е убеден, че инвестицията в 100-хилядния бразилски град Итумбиара, където ще се произвеждат двигателите за пазара в Бразилия и други държави, ще създаде много нови работни места и ще промени целия район. Поне такива обещания дават участниците в проекта.
Врата към цяла Латинска Америка
Тази нова фабрика ще бъде входна врата за продуктите на WeiChai в Латинска Америка. Той ще снабдява важни сегменти като минното дело, селското стопанство, производството на плавателни съдове и машини", добавя министърът на промишлеността и търговията Жоел Сант'Анна Брага Фильо. Регионалното правителство очевидно държи много на тази инвестиция: "Губернаторът ни представи атрактивна данъчна политика и ние решихме да стъпим на бразилска земя", е цитиран от местни медии да казва вицепрезидентът на китайската компания Гуо Шан Ган.
Една от причините, поради които Бразилия става все по-привлекателна за инвестиции в промишлеността, е ролята, която страната се очаква да играе в производството на водород. Още миналата година председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обеща на бразилския президент Лула да Силва финансиране в размер на два милиарда евро. Парите са предназначени за проекти, свързани с водорода. По правило промишлеността също се разполага там, където енергийните доставки са осигурени. Силата на Бразилия във възобновяемите енергийни източници очевидно играе важна роля в случая.
"Бразилия е суперсила в тази област. 87% от електроенергията, която се произвежда в страната, идва от възобновяеми енергийни източници – половината от общото потребление на енергия. Това е наистина впечатляващо и ние можем да научим много от тях", каза фон дер Лайен по време на посещение си в Бразилия миналата година.
Държавата изостава
Но всички нови и големи инвестиции в Бразилия са почти изцяло в частния сектор. За разлика от тях инвестициите в инфраструктурата изостават значително - пристанища, летища, пътища. Министърът на финансите Фернандо Хадад представи бюджет, който за първи път от две години насам предвижда дефицит. Той хвърли вината за това върху предишното правителство на Жаир Болсонаро. Но в две последователни години то успя да реализира дори излишъци.
Броят на разкриваните нови работни места също не е в унисон с добрите новини, свързани с инвестициите. През миналата година са били създадени 1,5 млн. нови работни места, което е с половин милион по-малко, отколкото през 2022 г., и почти два пъти по-малко, отколкото през 2021 година. Експертите дори очакват по-нататъшно забавяне през настоящата 2024 година. Засега инвестиционните обещания все още не водят до забележим подем на пазара на труда.
Автор: Тобиас Койфер