В резултат на катастрофа в Керченския проток разлив на нефтени продукти заплашва екосистемите на Черно и Азовско море. Според официална информация двата танкера – "Волгонефт 212" и "Волгонефт 239" – са превозвали общо 9200 тона мазут. Първият танкер е с 4900 тона гориво, докато вторият, от който са изтекли 4300 тона, е основният източник на замърсяването, предава News.bg.
Обемът на реално разлятите нефтени продукти все още се уточнява, но въздействието вече се оценява като сериозно.
Прогнози и опасности за околната среда
Екологичната организация "Грийнпийс" предупреждава за значителни последствия:
Течения и ветрове: Замърсяването, задвижвано от североизточни течения, може да достигне бреговете, което ще усложни усилията за почистване. Въздействие върху бреговата линия: Ако мазутът достигне сушата, замърсяването на крайбрежието може да остане необратимо в продължение на години. Сравнение с минал инцидент: Напомня се за аварията край остров Тузла през 2007 г., когато разлив от 1200 тона мазут имаше дългосрочен негативен ефект върху морските екосистеми.Възможни трудности и реакция от руската страна
"Грийнпийс" изказва съмнения, че руските служби ще предприемат адекватни мерки за минимизиране на щетите. Причините за това включват милитаризацията на Черно море и ограничените усилия за опазване на околната среда, докато продължава войната в Украйна.
Отговорност за реакцията и оценката на последствията е поверена на "Росриболовство". Организацията заяви, че ще стартира мониторинг на ситуацията едва след нормализиране на метеорологичните условия.
Спасяването на екипажите и текущи операции
Операцията по евакуация на екипажите се осъществява в изключително трудни метеорологични условия:
13 души от танкера "Волгонефт 212" са били успешно спасени и настанени в болница в Анапа. Екипажът на "Волгонефт 239" засега е в безопасност, но евакуацията е прекъсната поради лошо време и тъмнина.В ликвидацията на разлива участват над 200 души, но процесът е усложнен заради бурните води и неблагоприятните климатични условия.
Разливът в Керченския проток подчертава потенциалните опасности от транспорт на нефтени продукти в райони с висока екологична уязвимост. Въпреки текущите усилия, прогнозите за последствията остават сериозни, а дългосрочните щети върху морските екосистеми може да се окажат значителни.