Отидете към основна версия

1 541 4

Защо "забравиха" децата в пандемията?

  • коронавирус-
  • пандемия-
  • деца-
  • училище

Експерти предполагат, че всеки четвърти ученик изостава с учебния материал и трябва да наваксва

Снимка: shutterstock

Ограниченията заради локдауна са спрели развитието на хиляди деца. Немалко имат и психически проблеми. Могат ли с пари да се "изкупят" грешките, допуснати от политиците?

Децата и младежите пострадаха най-много от локдауна заради коронавируса. Сега, с отслабването на силата на пандемията, все повече детски градини в Германия отварят отново, а за училищата има надежда скоро да бъде възстановен и нормалният учебен процес. На този фон всички заедно - семействата, образователната система, експертите и политиците - са изправени пред огромното предизвикателство да поправят щетите, нанесени на подрастващите.

"Време е да променим курса", казва по този повод президентът на Германското дружество за детска и младежка медицина DGKJ Йорг Дьоч пред вестник "Райнише пост". А от Синдиката на лекарите-педиатри BVKJ отправят остра критика към политиците заради това, че още от самото начало на пандемията подрастващите са били сред най-пренебрегнатите групи в обществото.

"Провяваме разбиране към това, че в първата фаза от пандемията училища и детски градини бяха затваряни. Но междувременно знаем, че децата в по-малка степен предават инфекцията и се разболяват значително по-рядко от възрастните", казва говорителят на организацията Якоб Маске. "Никога преди не е имало толкова много психиатрични заболявания. Детските и младежки психиатрии са пълни и в тях се извършва триаж. Който не е застрашен от самоубийство, или да речем има "само" депресия, изобщо не бива приеман", казва той.

Колко големи са нанесените щети?

По данни на организацията "Работна група за детска и младежка помощ", четири пети от младежите в Германия се чувстват психически обременени от пандемията. "Продължаващите вече повече от година ограничения спират развитието на нашите деца - както на физиката и моториката, така и в езиков план, предупреждава и президентът на Германския съюз за защита на децата Хайнц Хилгерс.

Експерти предполагат, че всеки четвърти ученик изостава с учебния материал и трябва да наваксва. Но най-засегнати от пандемията са по правило подрастващите, които идват от бедни семейства. И това е обяснимо: родителите с по-висок образователен ценз работят по-често в режим "домашен офис" от тези с по-ниска образователна степен, живеят в по-толеми жилища и могат да си позволят да осигурят на децата си лаптопи за дистанционните учебни занятия. В същото време заради пандемията бяха затворени и много извънучилищни форми за подпомагане на нуждаещи се от допълнителна помощ деца, които получаваха там и топъл обяд.

Особено тежко засегнати от създалата се ситуация са учениците, на които им предстои да завършат училище и да започнат професионално обучение. И тук важи същото: децата от семейства с по-високи доходи по-често стигат до полагането на зрелостни изпити, позволяващи им да следват. От "Работна група за детска и младежка помощ" посочват, че 100 хиляди млади хора от двата най-засегнати випуска ще излязат от училище без диплома за завършено образование и съответно ще бъдат значително по-ниско квалифицирани от другите.

Два милиарда за помощи и социални програми

Приетата наскоро от германското правителство програма на стойност два милиарда евро осигурява помощ в две посоки: с един милиард ще бъдат подпомогнати програмите за допълнителна помощ и насърчаване в отделните провинции, например за ученически летни лагери, за учебни курсове или за допълнитени уроци през учебната година. Другият един милиард е предназначен за разширяване на обема на различните социални програми за справяне с негативните социални и психически последици от кризата върху децата и младежите. Една от подготвяните мерки е изплащането на еднократна помощ от 100 евро на децата от социално слаби семейства с много ниски доходи.

В помощния пакет на правителството са предвидени и повече пари за детските градини в тъй наречените социални горещи точки, където много деца не посещават детски заведения. Ще бъдат разширени възможностите за социална дейност в училище, предложенията за свободното време и за евтини пътувания по време на ваканциите.

Има и идея семействата с ниски доходи да получават безплатни ваучери за почивка, както и за удължаване на ваканцията с още пет дни за всички ученици. Тези предложения обаче не са на германското правителство, а на "Работната група за детска и младежка помощ".

Поставете оценка:
Оценка 1 от 2 гласа.

Свързани новини