Last news in Fakti

23 Февруари, 2015 11:16 23 594 61

Автомобили от СССР за износ в Европа

  • ссср-
  • автомобили-
  • износ

Бившият Съветски съюз винаги е произвеждал голямо количество автомобили, но както е добре известно, продукцията не се славеше с кой знае какви иновации и качество. Съветските коли бяха предназначени предимно за вътрешния пазар и за "братските" соц. държави. Знаете ли обаче, че СССР е изнасял коли и за Западна Европа?

Гърбавата ЗАЗ-ка е била известна зад граница с романтичното има Ялта. Експортната версия на Запорожец-а разполага с екстри като пепелник, външно странично огледало за обратно виждане, както и с подобрена шумоизолация в салона. Финландците дооборудват ЗАЗ-ката и с радиоприемник.

Малко известен факт е, че е имало времена, в които култовите Москвич-и са били произвеждани повече за износ, отколкото за вътрешния пазар. Най-големият експортен пик е в края на 70-те години, когато близо 70% от продукцията на АЗЛК е била предназначена за външни пазари.

В Германия ВАЗ-2105 е известен като Lada Nova, но за да впечатли германците, местният дистрибутор дооборудвал автомобилите. На място в Германия "петиците" са били снабдявани с шибедах, спойлери, както и с по-големи лети джанти. Много от колите са били пребоядисвани заради лошото качество на лаковото покритие.

Комбито на Лада, познато като "четворка" или ВАЗ-2104, се е продавало с голям успех на Острова. Англичаните са купували този автомобил под името Lada Riva, като в най-добрите времена СССР е изнасял за Великобритания по 20 000 "четворки" годишно.

Във Франция пък високопроходимата Нива добива популярност най-рано. Това става благодарение на един французин, любител на съветските коли. Той се казва Жан Жак Пок и за да наложи Нива във Франция, подготвя специален автомобил, който да участва на култовото състезание Париж - Дакар.

Най-луксозните масови автомобили на бившия СССР ГАЗ-24 също са били експортирани. Слабото място на Волга-та обаче е нейния мотор и именно поради тази причина колите, предназначени за износ, са били преоборудвани с дизелови агрегати от компанията Indenor, която спада към групата на Peugeot.

Най-високопроходимите съветски автомобили - УАЗ-ките - също са били харесвани от западноевропейците. Едно от най-големите им почитатели са братя Марторели, които внасят в Италия култовите всъдеходи. Те обаче също прибягват до преоборудване, включващо по-удобни седалки, серво на волана, разширени колесни арки и пластмасов твърд таван.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мартин

    1 2 Отговор
    Еха, германските петици къртят. Искам една такава.
  • 2 афаеете

    5 6 Отговор
    ако сравните по години лада, жигула, москвич със западните марки ще видите че не са нещо по зле
    не мога да повярвам до къде сига вече антируската пропаганда тва ли намериха ся д апубликуват хахаха

    Коментиран от #3, #9, #17

  • 3 Митко

    7 0 Отговор

    До коментар #2 от "афаеете":

    Този пък, каква пропаганда те гони бе? Статийката е супер интересна и човек научава нещо ново, а на такива като мен навява и приятни спомени за миналото на автомобилите в България
  • 4 афаеете

    3 0 Отговор
    че ти тез неща ако ги научаваш сега значи си проспал миналото з акоето уж се сещаш

    Коментиран от #12

  • 5 мото

    3 2 Отговор
    хората на запад купуваха тези чудеса невиждани за атракция и шоу
  • 6 Хараламби

    4 0 Отговор
    Хамериканците са виновни...
  • 7 Vasik Atanasova

    6 4 Отговор
    КАК НИ РАДВАХА ТЕЗИ КОЛИ
    В КОМУНИЗМА
    А ЛАДИТЕ НА СЪСТЕЗАНИЯ СА ДОСТА АТРАКТИВНИ
    СЕДНАЛИ СМЕ НИЕ ДА СЕ ПОДИГРАВАМЕ НА ТЯХ
    КОИТО НЕ ПРОИЗВЕЖДАМЕ НИЩО
  • 8 само селяните карат хонда

    3 1 Отговор
    смешно са и далеч от истината русия имат учени,но в авто строенето са кръгла нула
  • 9 любител

    5 1 Отговор

    До коментар #2 от "афаеете":

    Еми бъркаш се, доста назад са от западните, докато Форд, Опел,, Алфа и т.н. (без да слагаме големите марки), са правили коли който да имат добро управление, комфорт, ускороение и прочие, руснаците са копирали разни модели, който дори не са подобрени.

    И пак прочети статията, на всеки му се е наложило да прави подоброние.
    Германците даже ги пребоядисвали :), колко да са готини според теб?

    Тук въобще не коментираме японците
  • 10 -_-

    6 2 Отговор
    Всъщност са много по-зле, докато западните компании предлагаха 2-литрови и 3-литрови двигатели с по 4 клапана на цилиндър, ел. стъкла и климатици в колите си от Жигула, Лада, Москвич и ГАЗ предлагаха малки и спънати двигатели с технологии от 50-те, които биха били ефективни само ако се сложат в косачка .
  • 11 Ghost

    6 3 Отговор
    В момента и те са така от има няма 20 години !
    Не произвеждат нищо ! Само се разходи по руските дороги и ще ти се изясни.

    А “Хараламби“ е прав Хамериканците са виновни за всичко...глобалното затопляне,кризата,за изгрева и залеза,за гладът по света,както и за чумата,спин хив и абе всичко бе само те са.
    Влизаш в една съвременна Россия в някои магазин и гледаш на стената рафтове а там хранителни продукти НЕ .! ВОДКА ! на земята една щаига и там хлябът. Как да не ги заобичаш братушките,те го отдали на алкохолизъм на макс.и пак Хамериканците са виновни !
  • 12 MaKaTa

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "афаеете":

    Ти да не би да знаеше, че братя Марторели са внасяли Уазки в Италия, например? Статията е хем информативна, хем ни връща в миналото. Браво!!!
  • 13 незнайко

    5 0 Отговор
    Защо никой не се сеща за лафа- за толкова пари толкова. Никой не мисли за разликата в цената. Ако руските коли бяха конкурентно способни нямаха да се продават на такава цена. Доработка- алуминиеви джанти, нова боя, спойлери, седалки интериор. Стова са били по добри другите коли. А цената им троино по висока.
  • 14 Бай Хой

    2 4 Отговор
    Я некой да ме светне, защо на Волгите да са зле двигателите, че нещо не разбрах!? Аз имам Волга като тази на снимката само дето не е комби от 86 г. и проблеми освен със ключа на запалването не съм имал почти 30 г.

    Коментиран от #16

  • 15 незнайко

    3 1 Отговор
    Навремето нямаше газ. Двигателя иначе е корав, но много харчи-затова.
  • 16 СССР

    4 1 Отговор

    До коментар #14 от "Бай Хой":

    Ако не го изгасиш на бензиностанцията, не можеш да го напълниш. Това е стра лаф за Волгите. Иначе двигателите са пълен боклук. Не случайно, както пише в статията, експортните ги заменяха с дизели от Пежо
  • 17 кара Лада

    1 1 Отговор

    До коментар #2 от "афаеете":

    Точно си е така!
  • 18 незнайко

    4 1 Отговор
    Много се радвам, че все още има хора които уважават СЪВАТСКИТЕ автомобили.
  • 19 незнайко

    1 1 Отговор
    СЪВЕТСКИТЕ- грешка в бързината.
  • 20

    3 0 Отговор
    Петичките изглеждат доста симпатично, доста бягаха навремето, бяха по безшумни от жигулито. Всеки шьофор в България с такава Лада едно време се чувстваше като царя на пътя.
  • 21 Владислав Димитров

    3 1 Отговор
    Това петтиците (2105) са най големите боклуци произвеждани някога, от цялото ладово семейство на днешно време и една петтица за чеп не можеш да срещнеш по улиците на руските градове, всичките се изпотрошиха и изгниха. Най здрави излязоха "Копейката"-2101(Жигула) и тройката-2103 (Лада 1500) които все още доста се карат и има екземпляри в много добро състояние. Старите Волги (ГАЗ-21) също се карат, но бая поскъпнаха, станаха раритет, а по новите ГАЗ-24 и 2410 изчезнаха безследно. Москвичите и старите зазки, може да се срещнат, но много рядко.
  • 22 Батето

    4 3 Отговор
    Британците монтираха на задните стъкла нагреватели. Като ги попитали защо?, те отговорили - Да не ни мръзнат ръцете сутрин като бутаме да запали.

    Коментиран от #24

  • 23 Кибик

    3 1 Отговор
    Интересно защо точно държавите които изпращат толкова ракети в космоса не могат да правят коли...

    Коментиран от #25

  • 24 БУМЕР КАМОР

    0 1 Отговор

    До коментар #22 от "Батето":

    lada e kolata. ruskite koli sa nai zdravi ama ti niama ot kade da znaesh zashtoto vremeto kato se karaha takica koli ti si bil s vlaka na moreto na palatka
  • 25 незнайко

    2 3 Отговор

    До коментар #23 от "Кибик":

    Могат но не са им приоритет. Защо никой не казва че Германия има по добри оръжия-защото няма а произвежда коли.

    Коментиран от #28, #41, #51

  • 26 ПЛАТИКАТА

    1 1 Отговор
    АБСОЛЮТНИ САИВАНТИ ПРИ 500км ПРОХОД ОТИВАШ НА ЕКСТЕНЗИЯ
  • 27 гост

    2 0 Отговор
    САЙВАНТИ ПРЕХОД
  • 28 Владислав Димитров

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "незнайко":

    Защо, толкова ли им е трудно да направят така, че да им е приоритет?

    Коментиран от #29, #40

  • 29 незнайко

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "Владислав Димитров":

    Не знам - трябва да ги питаме.
  • 30 6666

    4 1 Отговор
    Първата ми кола ЖГУЛИ 2101 на 7000 км.смених къси накрайници на кор. щанги.От страх през година смяна на долни шарнири,предните колела падаха без значение на пътя.По наклонен повече от 155 км. ч.не качи.Следващият ВАЗ 2105 на вторият месец протече вод. помпа -късмет.На четвъртата година изби ръжда на предните калници.Вози върви по добре от ВАЗ 2101.ВАЗ 2106 купих на старо ,тя е с най добър интериор ,бързо ускорява , но след 160 км.ч вдига голям шум в купето.Имаш чуството че излитъш.След 89г. случайно се качих на АУДИ 100 СС и сложих кръст на руските автомобили.
  • 31 лада

    4 2 Отговор
    Но марката ЛАДА е на 2-ро място в света по-производство и продаваемост..
  • 32 шефа

    3 1 Отговор
    аз карах ваз 2101 24 години и му навъртях 300 000 км без ремонт добре че счупи бутало благодарение на мен че го карах с обикновен бензин направих му основен ремонт карах го малко и до де н днешен върви още защото го продадох и попадна в добри ръце младеж го направи като ново но бр аво че има такива хора
  • 33 Христофор

    3 1 Отговор
    ЗАЗ-ката от от първата снимкатае позната с прозвището „Отмъщението на Хрусчов„ известна е с това ,че вратите и се от варят отпред назад което и позволява ,ако отвориш вратите и минеш през селото да събереш патките и кокошките на пътя.
  • 34 ленин братчед му

    5 2 Отговор
    абе за промитите болшевишки мозъци москвича е по добър и от мерцедеса важното е да е сделан в ссср ако ще и количка с едно колело да е
  • 35 Буран

    2 4 Отговор
    ЛАДА 2104! Уникален Автомобил! Имахме точно такъв какъвто е на снимката! Небесно синя! Ладите са патент на ФИАТ! Я ми кажете да не би италиански Фиат от 1989г. да е по здрав от ЛАДА - 1989г.! Такъв Боклук като италианският Фиат НЕМА! Ладата е пъти по добра!
    Първите най- скапани коли в света са Британските! Дори не им знаете марките защото са били толкова калпави че е било истинска смелост да трагнеш с такава на път! Не случайно СССР пращат по 20000 хил. броики на година за велика АНГЛИЯ! Италианските коли са не по малки боклуци както и Американските от 80- те години и оттдавна са изгнили! Не ми сравняваите лада от 85г със западни коли 2015г. Да не би Опел кадет от 87г. да е по добър от Лада от същата година! Имах ги и двете :)! Единствените които са по добри безапелационно са БМВ, Мерцедес и Ауди които са по доби от всички останали!

    Коментиран от #50, #53, #54

  • 36 роман ценов

    3 2 Отговор
    все пак лада, уаз не са толкова лоши всеки българин е имал руска кола на един fiat punto 2002 всеки месец се скапва а ладата даяни 5-6 години лада ми по- харесва от такъв фиат
  • 37 4444

    0 1 Отговор
    заз измисли макферсона но за жалост не го патентова
  • 38 Колю

    2 0 Отговор
    Здравейте.Прочетох много внимателно доста пъти писаното за волгата ,аз ли нещо нещо не разбирам или нейния мотор бил слаб.Същия този слабия дето го има на латвия - УАЗ и в 3-ри модела волга .На времето имах честа да карам служебно слабия бензинов и мощният дизелов както казват.Малко лични впечатления. Бензиновия - от нов до 150 хилки никви ядове ,много върви и много гори ако бързаш. Дизела- от нов до молба за на за напущане 900 км , недай си ако си карал бензиновия преди и тръгнеш да изпреварваш тир движещ се с 80 км ако не успееш да се прибереш край ,трябва ти минимум 1 километър,на тихи обороти вибрациите са брутални ,при температура под 0-та при палене сутрин може да изтръпниш ,след 5-тото татау-татау-татау като причука сиреч пали звукът първите 10 секунди е все едно клапани и бутала се срещнаха ,ако няма вятър трябва да тръгнеш веднага докато не те е глътнал облака който си направил щото после бая ще почакаш.За мен това на времето беше кола за някой екскурзовод пата кюта може а за сравнение с бензиновия слабия дума да не става .

    Коментиран от #55

  • 39 Маурчи IV

    3 2 Отговор
    Ща падна!
    Сериозно ли паткарника са го изнасяли у чужбинско?
    Ква шумоизолация? Туй чудо кат се движеше по пътищата се чуваше поне 5 минути преди да се види, че идва.
    Космич-а, ех космича. Колко съм лежал под него, с масло чак по челото. Лагери съм сменял точно на входа на Карлово. Основен ремонт, в двора под ореха. Палене с манивелата... Абе.... Какво ли не му се счупи на това чудо. Засвидетелства си името "Ах Защо Ли Те Купих"(АЗЛК). Накрая го продадох на едни цигани за 300лв. И се почуствах щастлив. Та чак почерпих комшиите. :)
  • 40 Vasik Atanasova

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "Владислав Димитров":

    http://marussia-live.ru/stati/marussia-b1-harakteristiki-stoimost-foto.html

    Коментиран от #57, #58

  • 41 Кибик

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "незнайко":

    Интересно, американците правят много удобни и здрави матраци и дюшеци. По тази логика космическите кораби и матраците са приоритет, а автомобилите - не.
  • 42 Shmeker

    1 1 Отговор
    Култовата уазка. Страшна машина. В казармата карах такава. Е със състезателно темпо имаше някакъв проблем с гумите - някак си се топаше по пътя. Оказа се, че трябваше да се карат по-меки от колкото заводски й бяха предписали. Поне мойта беше така.
  • 43 Vasik Atanasova

    4 3 Отговор
    http://vbox7.com/play:m07321de33
    МНОГО СА НАПРЕД РАЗБЕРЕТЕ
    ПАРИТЕ ИМ ОТИВАТ ЗА ПРОИЗВОДСТВОТО НА ОРЪЖИЯ
    ПОДВОДНИЦИ САМОЛЕТИ ПСИХОТРОПНО ОРЪЖИЕ ЛАЗЕРИ
    И КОЙ ГИ ЗНАЕ ОЩЕ КАКВИ
    ВСЯВАТ РЕСПЕКТ
    АКО НЕ БЯХА ТЕ АМЕРИКА ЩЯХА ДА ВЛАДЕЯТ СВЕТА

    Коментиран от #45, #49

  • 44 кщжгсдв

    3 0 Отговор
    Шефе,да ме прощаваш ,ще може ли да ми дадеш номера на младежа ,ако случайно продава жигулито и аз да покарам поне 20год. или поне още 300х.км.Нета не е само за пубери .Като пишете мислете бе хора.
  • 45 Д.Димов

    2 1 Отговор

    До коментар #43 от "Vasik Atanasova":

    Абе що пишеш винаги и само с главни букви?Караш ли ни се нещо....
  • 46 Панционеро

    4 1 Отговор
    Ех какви времена бяха! Чистачките се слагаха само когато си на път, иначе оставаш без тях, а нямаше от къде да се купят други.
    Имаше период, когато всяка вечер целия блок излизахме дружно да претакаме бензина в туби и на сутринта обратно в резервоара. Иначе през нощта се "изпаряваше" и на сутринта нямаше една капка. Резервоара НИКОГА не се заключваше, иначе оставаш с дупка от пирон в него и трябваше да го сменяш целия...

    Коментиран от #47

  • 47 Христофор

    2 3 Отговор

    До коментар #46 от "Панционеро":

    Коѝ сега ще ти се занимава с дребни кражби,сега се краде с милиони и с милиарди,и не с чистачки и бензин,а направо цялата кола.
  • 48 република

    3 1 Отговор
    Пише с палеца на левия крак, за това! С ръцете маха на пристигащи руски мурзилки....
  • 49 Дошo

    2 3 Отговор

    До коментар #43 от "Vasik Atanasova":

    И ако САЩ владееха света какво?Лошо ли щеше да е?Или е по-добре СССР да владееше света и навсякъде да е глад и мизерия като в Русия?
  • 50 Дошo

    2 1 Отговор

    До коментар #35 от "Буран":

    Не случайно СССР пращат по 20000 хил. броики на година за велика АНГЛИЯ
    Защо великия СССР не праща по повече в многомилионен пазар ами само по 20000броя? Дали не е защото хората там са достатъчно богати за да не карат съветски боклуци?Тия 20000 сигурно са ги купували пропадняците на социални помощи.

    Да не би Опел кадет от 87г. да е по добър от Лада от същата година!

    Ами много ясно, че е по-добър.Хайде да не ни ги пробутваш тия а?Защо се напълни с Кадети тук след 91-ва година?Сигурно защото Ладата е по-хубава от доста надеждните немски автомобили навремето?Абе къде си тръгнал ти бе?
  • 51 Дошo

    3 1 Отговор

    До коментар #25 от "незнайко":

    Ти да не мислиш, че Германия няма по-добри оръжия?Стига с тия руски оръжия и простотии.Тия смешници нямат болтова карабина за снайперисите.Още се влачат с Драгуновеца.Искаха да поръчват болтови карабини от Щаер ама не знам какво стана.Французите им правят корабите ама и тях няма да видят заради санкциите.За спецчастите си купиха Глок и H&K MP5!Какви оръжия какви руснаци?
  • 52 Кобрата

    2 1 Отговор
    Чудни машинки са Ладичките, евтини, икономични и практични
  • 53 ГОГО

    2 1 Отговор

    До коментар #35 от "Буран":

    Буран карай Лада и емигрирай в Русия, там всичко е чудно!
  • 54 Кобрата

    2 0 Отговор

    До коментар #35 от "Буран":

    Само заради последните 2 реда от коментара ти, си заслужава да ти сложа един + на коментара. Аз съм на същото мнение по въпроса. И Ладите също ги уважавам.
  • 55 Кобрата

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "Колю":

    Хахах как добре описваш нещата, все едно ги виждам с очите си, не все едно чета коментар.
  • 56 selenin ot obelia

    1 3 Отговор
    "" култовите Москвич-и са били произвеждани повече за износ, отколкото за вътрешния пазар. Най-големият експортен пик е в края на 70-те години, ". Четете внимателно колеги за онези времена са били добри и много евтини коли но са си останали на нивото на 70-те
  • 57 Владислав Димитров

    1 1 Отговор

    До коментар #40 от "Vasik Atanasova":

    Е какво ми показваш Маруся ве Васик ? Това ли е на руснаците приоритета ? Компаниято която я разработваше отдавна фалира и отиде твоята Марушка на кино от 6 до 5, а и от Формулата излязоха...
  • 58 Владислав Димитров

    1 1 Отговор

    До коментар #40 от "Vasik Atanasova":

    Намерил си с кво да ми козиш, твоята карта е бита...
    http://www.autostat.ru/news/view/18794/
    http://news.liga.net/news/politics/3962896-komanda_f_1_marusya_obankrotilas_i_uvolila_personal.htm
  • 59 Рокендрол

    2 0 Отговор
    А комунистическия тунинг включваше ключе тип "шау бау" на таблото!
  • 60 binjiri

    0 0 Отговор
    Принципно човек помни най-силно до около 30-тата година.После основно разказва.В този ред на мисли всеки който е живял през времето в което е имало такива автомобили няма как да не е съпричастен към тази ера.От личното ми наблюдение върху много коли минали през сервиза,мога да кажа че това не е автомобилостроене,това е агония.Това обаче не е случайно,по този начин угнетът върху комунистическото пародийно общество се поддържа на високо ниво.Същото е и с панелките,икарусите,КОП-овете и всички други инструменти за упражняване на тотална хегемония над робите.Въпреки всичко измежду руските коли има някой попадения като: Москвич 408 кабрио,Уаз 469,и още една две.Ако обаче се замислим ще видим,че за най голямата по площ и ресурси държава на тази планета това не е нещо особено.Да съпоставим площта на Япония с това което е дала на света.Успех на всички привърженици на тоталитарните режими в тяхната мизерия в която ги остави техния идеал!
  • 61 Сократис

    0 0 Отговор
    ВАЗ-овете не са по патент на фиат. ВАЗ 2101 първият автамабил произведен във завода на Тольятти е разработка на Фиат на база на 124, но се различава много от него. Италианците построиха завода и пуснаха първите автомобили ВАЗ в производство.