Last news in Fakti

14 Август, 2004 22:55 804 0

Инданахолик

  • kurtis 500-
  • kurtis 500m

От тази страна на Атлантика името Франк Къртис има съдържание за много малко познавачи. Едва ли има обаче човек, който поне малко да се вълнува от автомобили и да не е чувал за "500 мили на Индианаполис". Легендарното състезание е може би единственият моторен спорт "made in America", към който има интерес извън Щатите. Е, може би не би било пресилено да се твърди, че за "500-те мили" Франк Къртис е това, което са Колин Чапман и Енцо Ферари за Формула 1. В периода 1950-1955 г. автомобили, конструирани и подготвени от него печелят надпреварата по овалната писта в Индианаполис. Нещо повече - през 1951-ва коли на Къртис се класират на първите три места, през 1952-ра окупират челната единайсеторка (!), а през 1953-та сред първите 13 няма болиди на друг конструктор. Тези постижения са заслуга на един-единствен проект на наследствения конструктор. Серията Kurtis 500 евоюира постоянно през първата половина на 50-те и само интереса на Картис към други сфери на инженерното творчество отваря място за конкурентите му и им позволява да си поемат въздух.

Роденият през 1908 г. гений се захваща с автомобили още като дете, когато баща му, Франк Къртис старши отваря работилница в Пуебло, Колорадо. През 1922-ра семейството се мести в Лос Анджелис, където Франк успява да си намери работа в местния клон на Cadillac, след като лъже за възрастта си. Уменията и квалификацията му са оценени моментално и не след дълго Къртис вече развива собствен бизнес. Той преработва шасита от Ford T за състезателни нужди и създава първите хот род-машини в Калифорния. През 30-те славата му нараства и Франк се насочва към професионалната състезателна сцена. През 1939 г. негова кола за първи път участва в "500-те мили" и веднага е забелязана. Конструкторът е ангажиран от различни отбори да подобрява автомобилите им, но мечтата му е да създаде собствен болид. Реализира я през 1941 г., когато създава прочутия си днес Midget - малко смешна на външен вид, но дяволски бърза кола. Успехът обаче му се усмихва чак през 1949 г. когато Джони Парсънс печели старта с Kutris Kraft Special. От тогава насетне никой няма да успее да се противопостави на автомобилите, построени и подготвени от Къртис.

В началото на 50-те надпреварите стават все по-безинтересни за Франк и той се ориентира към странични проекти. Един от тях е митичният Muntz Jet (АВТО пазар, №315), с чието проектиране и изработка се захваща и чийто успех така и не идва. Успехът по състезателните писти окуражава Къртис да започне разработката на собствен цивилен автомобил на базата на непобедиманта серия 500.

Така се раждат 18 бройки от един от най-редките американски модели на всички времена. Всеки от тях е построен върху състезателно шаси от Indy 500 и използва специално подготвен двигател с неоповестени характеристики. Известна обаче e максималната скорост, която и досега са в състояние да постигнат повечето от запазените екземпляри. Неотдавна един от малцината собственици на Kurtis 500M бил глобен за превишаване на всички ограничения в Калифорния. На акта пишело 233 км/ч.През 60-те Къртис се захваща със свърхскоростни моторници. Негова лодка и до днес държи рекорда за най-бърз плавателен съд, задвижван от обикновено витло (367.54 км/ч). Геният му е оценен дори от американските военни, които го включват в програмата по разработването на най-бързия самолет в света Lockheed SR-71, известен повече като Blackbird.

Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА