Last news in Fakti

26 Ноември, 2005 11:42 1 436 0

Елвис е жив

  • stutz blackhawk-
  • blackhawk

За марката Stutz обикновено се говори в превъзходна степен. "Роудстърът Bearcat е най-обичаната спортна кола в ерата на джаза", пише Джон Рей в книгата си "Американският автомобил. Допълва го Ралф Стийн в своята "Великите автомобили": "Stutz, подобно на "Twentieth Century Fox", остава част от чисто американския фолклор". През 30-те прочутата луксозна марка от Индиана си съперничи с легенди като Duesenberg, Mormon и Pierce-Arrow за сърцата на богаташите и често печели битката. Предпочитат я светила като Гари Купър и "Великият Гетсби" Ф.Скот Фицджералд. Подобно на именитите си съвременници обаче, Stutz е погребана от Голямата депресия. Също както тях, от прахта я изтупва за първи път не по-малко легендарният дизайнер Върджил Екснър. Три десетилетия след залеза є американецът се захваща с проекта си "Revival Cars" с романтичната цел да върне към нов живот не само нея, а и останалите грандове на американското автомобилостроене от времената преди Ford, GM и Chrysler да останат единствените му представители.

За епопеята на Екснър и друг път е ставало дума. Съдбата на неговите Bugatti Type 101 (АВТО пазар, бр. 317), Duesenberg, Packard и Mercer Cobra не е никак светла. Едно от отрочетата на проекта обаче вижда бял свят. През 1968-а великият дизайнер все пак успява да привлече достатъчно капитали за серийното производство на последната му надежда от съзвездието марки, които копнее да възроди. С помощта на нюйоркския финансист Джеймс O''Донъл Екснър успява да задвижи проекта Stutz Blackhawk.

Провалът на останалите инициативи от програмата "Revival Cars", цената на капиталовложението и най-вече фиаското с идеята за възобновяване на производството на Duesenberg дълго време слагат прът в колелата на възродената марка. Основаването на новата Stutz Motor Car of America през август 1968 г. също не осигурява безоблачно бъдеще заради многобройните опити на наследници да претендират за авторски права пред съда.

След две години работа по първия прототип и изразходването на колосалните за края на 60-те $1 200 000 обаче Blackhawk дебютира като реален автомобил пред публика и моментално привлича интереса на тогавашния американски елит. По онова време ценовия праг от $20 000 за суперлуксозен автомобил могат да прескочат малцина, но още при показването на прототипа в нюйоркския хотел "Уолдорф Астория" на 20 януари 1970 г. започват да валят поръчки. Говори се, че между Елвис Пресли и Франк Синатра се разгаря недотам почтена битка, спечелена от Краля по простата причина, че моментално извадил парите в брой. Синатра не носел толкова със себе си и заради "унижението" така и не си купил Blackhawk. За сметка на това през следващите години Елвис поръчва общо пет униката за себе си и още два, които подарил на "специални" хора. Три Blackhawk-а и до днес се пазят в експозицията в имението му "Грейсланд".

Всъщност идеята на Екснър надали щяла да види бял свят, ако начело на Stutz Motor Car of America не застава лисицата Джеймс O''Донъл. Хитрият банкер веднага разбира, че разработката на изцяло нов автомобил трудно може да възвърне капиталовложението с продажбата на 600, пък било то и изключителни возила годишно. O''Донъл все пак осъзнава, че за да се внесе нужната доза колорит и екстравагантност, колата трябва да носи някаква уникалност. Затова възприема предложението на Екснър, купетата да се произвеждат в Италия - в малкото занаятчийско градче Кавалермаджоре, известно още от древността като доставчик на доспехи за най-видните римски воини.

Готовите керосерии се доставят в Щатите, където се сглобяват на ръка върху шасита от Pontiac Grand Prix. Без помощта на машини се изработва и всичко останало по Stutz Blackhawk - от скъпата кожена тапицерия до позлатената пробна пръчка за маслото в двигателя. Благородният метал се използва щедро и в интериора. Златни са пепелниците, комплектът ключове и какво ли още не. Рентабилността на проекта се гатарнира от проверената и лесна за поддръжка механика на GM, която може би е най-силният коз, позволил на Blackhawk да се задържи в производство до средата на 90-те години.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА