Зимните гуми няма да бъдат задължителни за периода от 15 ноември до 1 март, реши Парламентът с изменение в Закона за движение по пътищата (ЗДП) на второ четене днес. Вместо това шофьорите ще могат да карат с гуми, чийто протектор е дълбок най-малко 4 мм. Депутатите се спряха на този компромисен вариант, тъй като в някои части от страната зимата е мека и снеговалежите са все по-редки.
Идеята за отпадане на задължителното използване на зимни гуми в полза на грайфер с дълбочина минимум 4 мм дойде от народния представител от ГЕРБ Цветомир Михов и бе подкрепена от 76 негови колеги. С приемането на този вариант отпадна предложението на Транспортната комисия от ноември до март задължително да се кара със зимни гуми или вериги.
Дебатът доведе до спорове в парламентарната група на ГЕРБ. Според бившия министър на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев нямало изискване за задължително използване на зимни гуми от ЕС и такова само щяло да натовари допълнително бюджета на домакинствата. Колегата му Красимир Велчев възрази, че въпреки това трябва да има фиксиран период от 1 декември до 1 март. Подкрепи го и Кирил Добрев (БСП), според когото не била нужна европейска директива, за да се приеме разумно предложение.
Атанас Атанасов от ДСБ заподозря лобистки интереси на производителите на гуми зад идеята и изреди 10 държави от Европейския съюз, в които шофьорите нямат такова задължение. Според него подобно правило би могло да се използва и като повод за злоупотреби от катаджиите.
В крайна сметка народните представители се обединиха около предложението на Цветомир Михов, което допуска компромисен вариант за 4-милиметров грайфер независимо какъв вид е гумата. Дебатите не позволиха да бъдат разгледани останалите предлагани изменения в ЗДП, които ще бъдат обсъждани утре.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
P.S.
Българската държава е абдикирала от българските пътища!
ФАКТИ.bg настоява за истинска държавна власт, ред и контрол по пътищата. Прекалено много станаха автонаглеците и КАНЦЕРИТЕ* по българските улици!
*ФАКТИ.bg нарича КАНЦЕР всеки индивид, който подобно на ракова клетка, живее, пътува, размножава се, ползва обществени ресурси, но не се съобразява с останалите индивиди, не спазва законите, не образова себе си и децата си и егоистично паразитира върху обществения организъм.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 тет
Коментиран от #9
17:15 24.11.2016
2 цеко 27
17:29 24.11.2016
3 emmko
17:38 24.11.2016
4 1234
Коментиран от #18, #48, #49
17:40 24.11.2016
5 Све
http://offnews.bg/news/Obshtestvo_4/Zimnite-gumi-zadalzhitelni-gonkite-zabraneni-mladite-shofiori-sas-st_640696.html
17:46 24.11.2016
6 Све
извадено от друг новинарски сайт
17:48 24.11.2016
7 Васичка Атанасова
то няма зима тука
за какво са ни зимни гуми
и в други топли страни зимните гуми не са задължителни
17:48 24.11.2016
8 Жеку
17:51 24.11.2016
9 некойси
До коментар #1 от "тет":
Та те нали за това бяха там, за да ни пазят от лобистки интереси.18:05 24.11.2016
10 БАЙ ИВАН
18:27 24.11.2016
11 Уууууу
18:41 24.11.2016
12 ТИКВОЧА
18:55 24.11.2016
13 некойси
Коментиран от #50
19:21 24.11.2016
14 БАС
20:27 24.11.2016
15 Пар
20:58 24.11.2016
16 велислав
Явно от Силистра до София са 5000 км и климата е много различен.
Прости политици.
21:25 24.11.2016
17 Име на гост
21:43 24.11.2016
18 DBS
До коментар #4 от "1234":
Като чета коментарите и ми става ясно колко "големи " експерти сме във всичко.Хора,вие като си копувате гуми не гледате ли маркерите,които производителя е сложил...за зимни е 4мм за летни е на 1,6мм.До тук с "имам гуми с над 1,6 и под 4" Ако зимните са ти под 4 хвърляй.
Друг пък,видите ли имал едни с грайфер и едни без и си ги връткал.Вие явно не карате много,за да правите това .... и от какво точно се пести с тези врътки те гумите стареят макар и с "грайфер".Ами ако те завали снега някъде ....носиш две с повече "грайфер",за отпред..
Това за сликовете не е за коментар просто ...става въпрос за зимни гуми какви сликове.Пък слик е за писта по обществен път да се кара със слик при положение,че има прах,пясък,локви...не е сериозно.
Дано само като завали експертите да си стоят на топло,да наблегат на винце и пръжки,а не да са на пътя че е страшно,за хора които кръстосват родината за да изкарат по някои лев.
Как ще да е,само с акъл да се кара...
21:56 24.11.2016
19 Диди
22:11 24.11.2016
20 abv
Прочетох всички коментари.
Тъпо решение. Ето защо:
Зимната гума е със съвсем различна шарка от лятната което води до много по-добро изхвърляне на водатаи кишата от каналите между грайферите . Лятната гума дори и с 4 мм грайфер е с успоредни канали с изключение на тези които са "Rain type"., което води до липса на зацепване при потегляне. Дори и със 10 мм грайфер да сте със летни гуми сте обречени на заледен участък.
Заради това некомпетентно решение много хора ще загубят живота си , особено такива които нищо не разбират от гуми и гледат какво казва закона. А той казва карайте с летни гуми над 4 мм дълбочина на грайфера и се оправяйте на пътя.
Другия много галям проблем е твърдостта на каучука на лятната и зимната гума. Разликата е много голяма. Лятната гума при студено време е твърда като камък и сцеплението с пътя е много лошо, докато при зимната гума каучука запазва своите качества на сцепление и при минусови температури.
Дотук с теорията. Съвет: Ако не ви пука от глобите и нямате възможност да закупите нови зимни гуми с дълбочина на грайфера над 4 мм и трябва да карате при зимни условия, твърдо Ви съветвам да карате със зимни, дори и с грайфер под 4 мм вместо с летни които отговарят на закона. . Решението си е ваше.
Коментиран от #22, #34
22:23 24.11.2016
21 Лмл
22:43 24.11.2016
22 DBS
До коментар #20 от "abv":
Правилно...само с малко уточнение-зимната гума има по добро сцепление заради ламелите , те задържат снега така има повече сцепление,тъй като нищо няма по добро сцепление със снега от ...снега.Това при летните няма как да стане колкото и "грайфер " да имат.
Отделно и по-меките смески за ниски температури
22:48 24.11.2016
23 Ивайло
23:44 24.11.2016
24 Рамбо
Ма зимните гуми били много хубави ма каучук ,ма грайфер , ма смески абе овце не усещате ли че големите вносители на гуми хитро ви баламосват ?!?!?! Платиха на някой депутат и на някой честен журналист и надуха гайдата а вие сами се нахендрихте на хорото ! За зимните гуми трябва СНЯГ ! Тия скъпоплатени уроди ако ги изтърват и в Нигерия ще карат целогодишно със зимни гуми и то с 12 мм. грайфер !!! Ако някой чужденец слуша и не знае къде се намира България ще реши - някъде на около 50 км. от СЕВЕРНИЯ ПОЛЮС !
Все пак честито - поне по едно нещо ще изпреварим финландците !
23:46 24.11.2016
25 Рамбо
23:53 24.11.2016
26 Рамбо2
00:38 25.11.2016
27 Тошо
Това е разликата между човешки живот и един идиот!
00:43 25.11.2016
28 Лупи
01:10 25.11.2016
29 onq s konq
01:48 25.11.2016
30 Диди
02:02 25.11.2016
31
02:37 25.11.2016
32 Гост
Си копуваш зимни гуми специално.
Разберете гумите според сезона спасяват животи. Като нямат пари няма да карате коли и да застрашавате животана хората по пътищата. Като искате само летни гуми, бегайте в МиАми.
08:38 25.11.2016
33 специалист
09:18 25.11.2016
34 georgi-li
До коментар #20 от "abv":
До коментара на abv в 22:23 на 24.11.16. От приетото вчера гласуване излиза, че през този период от време 15 Ноември - 1 Март или караме със зимни гуми, или с незимни с грайфер поне 4 мм. Само, че никъде не казват, ако сме със зимни гуми колко трябва да е грайфера, дали 4 мм или повече, или по-малко. 4 мм е посочено за такива, които не са зимни. Следователно за зимните си остава минимума от 1.6 мм. Така, че ако полицай се заяде, че карате със зимни гуми с грайфер под 4 мм, глобата му спокойна може да се опровергае, че е над 1.6 мм и че е зимна, за която няма указан минимум. Пак ще отпадат яко актове за неизпипани закони. Само ми е интересно полицейските автомобили, които ще ни проверяват с какви гуми са и какъв им е грайфера. Най-неизправни и неизрядни са именно те. А депутатите за нищо не стават. Щом в една Швеция дават по-малък минимум на грайфер, която е на другия край на Европа, почти до северния полярен кръг, щом във Великобритания няма нито фарове (в кралството падат доста мъгли), нито някакви изисквания за гуми през определени месеци, нашите 240 шизофреника чии интереси защитават и от кого получават комисиони за продадени всякакви ел. консумативи, свързани със фарове и гуми. Правителството на ГЕРБ само се чуди от къде да краде. Никога повече власт да не видите. Нищо не става от вас. Спряха ли да се изтребват шофьорите като се вкараха фаровете целегодишно? Не, не спряха. Същото ще е и със зимните гуми - непочистени пътища, преспи и шофьорите ще саКоментиран от #35, #36
10:58 25.11.2016
35 Реалист
До коментар #34 от "georgi-li":
Недей рева българино! Включените фарове повишават пасивната безопасност. Но ако имаш идиот зад волана е все тая. Кога си чул англичанин да реве срещу закон в Англия или срещу кралицата. Когато станеш със същия манталитет, тогава ми ги давай за пример.Коментиран от #37
14:04 25.11.2016
36 123
До коментар #34 от "georgi-li":
Точно си разбрал. Зимните може и да са на 1,6 мм, защото грайферът няма никакво значение, а каучука.Великобритания изобщо не ги давай за пример. Преди няколко години като падна в Лондон 5 см. сняг имаше за два дена пълнен блокаж на транспорта, защото всички бяха с летни гуми и не могат да тръгнат. Но, там специално рядко пада под 5-6 градуса заради Гълфстрийм.
Трябва да се кара зимата със зимни гуми задължително. Тези, които нямат възможност да сменят гуми, просто ще карат със зимни целогодишно, както правя аз.
Зимната гума е малко по-мека лятото, но при нормални скорости до 150 км.ч. няма проблеми. Не съм забелязал да се изтрива повече от обичайно, а положителния ефект е, че колата спира много по-добре.
16:35 25.11.2016
37 georgi-li
До коментар #35 от "Реалист":
До "Реалист" - в Англия законите им не са абсурдни с цел да обслужват интересите на управници или вносители на всякакви автомобилни консумативи. Законите там са в полза на обществото. Кога за последно е бил гласуван закон в полза на обществото и във вреда на депутатите. А това с фаровете е повече от тъпо за южни страни като България! В Гърция карането на фарове през деня е абсолютно забранено. И у нас беше така през 90-те години на миналия век. На фарове караха само коли, возещи болен до бърза помощ. И точно по тези фарове се ориентираха водачите и даваха предимство на тези леки коли. А сега с непрекъснатите фарове върви да разбереш дали някой не води болен по спешност до болницата, вместо да чака бавна медицинска помощ. Да не говорим лятно време колко е гадно като ти светят фаровете на идващите срещу теб в комбинация със ярко слънце. 30-35 градусов пек и включени фарове - абсурд след абсурд. Какъв е манталитета на малоумниците, които гласуват тези щуротии?16:35 25.11.2016
38 maniak60
17:24 25.11.2016
39 Гост читател
19:30 25.11.2016
40 ккк
08:32 26.11.2016
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Налягането
Зимни гуми с високо налягане се държат като летни гуми.
През зимата гумите са с понижено налягане за да може
грайфера да захапва снега и после да го изхвърля.
И на асфалта петното на гума с понижено налягане е по-голямо от
гума с високо налягане.
15:06 26.11.2016
43 Драйвър
Коментиран от #44
02:02 27.11.2016
44 ккк
До коментар #43 от "Драйвър":
Драйвър не ми обеснявай колко коли е имало и какви гуми е имало.В нашия град малък около 7000 хил. имаше 10 снегорина опесачители и 14 трактора с гребла.Сега има 2 снегорина и един трактор които минават само по главните улици и пясък се хвърля само по крастовищаща чат пат.Гуми до сега съм купавал само чисто нови и знам какво е лятна и какво зимна.С каквито и да си зимата изисква малко по голямо внимание на пътя че много драйвари се навъдиха с 20 годишни таралясници и гуми втора употреба07:59 27.11.2016
45 Tomka
00:47 13.12.2016
46 bayki
15:36 05.05.2017
47 bayki
15:41 05.05.2017
48 Уча се !
До коментар #4 от "1234":
Като завали, всички са по гумаджийниците а те не могат да смогват !Не можеш, да сменяш гуми постоянно, това е смешно и без никаква логика, какво ще спестиш !?
От опит ще ти кажа,че с един чифт гуми се кара три зими, без никакъв проблем от ноември до април !
Това са 18 месеца !
За 18 месеца, колко километра ще завъртиш, че да износиш гумите !?
На четвъртата година, спокойно можеш да си купиш нови, това струва около 400 лева!
За 4 години, това изобщо не е голям разход !
Сто пъти по-важно е, да си спокоен зад волана и със стабилна кола през зимата !
Между другото, гумите освен грайфер, имат и други характеристики, като например еластичноста на каучука при ниски температури, която се губи с годините!
Още една причина, да не се правят смешни фокуси с постоянната смяна на гуми, с цел запазване за 5 и повече години !
Няма никакъв смисъл !
23:24 07.10.2018
49 Петков
До коментар #4 от "1234":
Няма значение какви гуми караш нищо че летните и с 6мм грайфер са опасни.Просто трябва да си купиш нови гуми това е.Аз какво да правя с зимните си гуми който имат 3.8мм грайфер да ги карам лятото ли?07:36 08.10.2018
50 ПЪРЗАЛКОВ
До коментар #13 от "некойси":
Да,задължителни са за през цялото лято.18:12 12.10.2018
51 ВБА
За фаровете, най правилното решение е да са включени денонощно месеците ноември - март включително, както при лошо време и сумрак.... Всичко добро на всички! Приятно кормуване, и пътуване на всички шофьори и пътници!....
16:36 18.10.2018
52 Дърттрако
17:37 18.10.2018