24 Март, 2007 19:34 35 220 0

Hyundai Sonata

  • hyundai-
  • sonata-
  • hyundai sonata

В долния сегмент на средния клас няма много евтини и качествени модели. Обикновено едно от двете прилагателни пада в жертва на другото. Това създава вакуум, от който първи през 80-те се възползваха японците, а десетилетие по-късно го направиха и корейците. Без да се свенят да използват най-доброто от европейския дизайн и японските технологии, в Hyundai дръпнаха сериозно с материала и към края на 90-те вече разполагаха с широка и модерна гама от модели. Чудесен пример за корейския прогрес даде третото поколение на седана Sonata, лансирано през 1999 г. Без да разчита на революционни форми и съдържание, този симпатичен и качествено сглобен автомобил успя да се наложи в сегмента не само с достъпната си цена.

Високите продажби на Sonata се обясняват лесно с преимуществата на модела, оценени подобаващо от огромен брой таксиметрови шофьори у нас. Изненадващата на фона на цената надеждност на корееца и ниските експлоатационни разходи го превръщат в съвсем нелоша алтернатива на японските и европейските предложения на вторичния пазар. Допълнителен плюс в баланса на модела внася обстоятелството, че много голяма част от колите са закупени нови от България и историята им може да се проследи. Бюджетният имидж на марката също може да се смята за минало, с което примините да се пренебрегва Sonata намаляват чувствително.

Конструкторите на Hyundai са известни с активността си. Практически всеки модел на марката се обновява най-много на три години, заради което често възниква объркване дори сред специалистите. Най-новото издание на Sonata, например, фигурира на не едно и две места като "шесто" или дори "седмо" поколение. В действителност става дума за едва четвърта генерация, като в предишните случаи се касае само за дълбок фейслифт. На такъв бе подложен и моделът с фабричен индекс EF през 2001-ва. Тогава леко "опулената" физиономия бе сменена с двойни блок фарове, вдъхновени в немалка степен от предницата на Mercedes-Benz S-klasse, а задницата бе загладена. Както обаче може да се предположи, в механично отношение двете версии на модела не се различават особено.

Sonata III може да се похвали с грамотно конструирана и качествено сглобена

каросерия

с добра антикорозионна подготовка. Петънца ръжда избиват само на места с механични наранявания като предния капак или в резултат на некачествен ремонт след катастрофа.
Приятни впечатления предизвиква и

салонът

Цената на автомобила може да се познае лесно по използваните материали, не особено сполучливите имитации на дървени декорации и явния стремеж да се възпроизведе лукса в по-скъпите автомобили. Тези недостатъци обаче се компенсират от прецизната сглобка, благодарение на която в купето рядко възникват паразитни звуци. Висока оценка заслужава обезшумяването.

Недоволни от

моторната гама

на Hyundai Sonata ще останат само почитателите на дизела. Преди осем години корейците все още няма подходящ нафтов двигател и моделът се екипира само с бензинови агрегати с работен обем 2.0, 2.4 и 2.7 литра. Всички те са типични представители на азиатската школа от началото и средата на 90-те - леки, икономични, с два разпределителни вала и четири клапана на цилиндър. Лишени са от каквито и да било високотехнологични подобрения като управление на фазите на газоразпределението или впръсквателни колектори с изменяема дължина, което може да се смята за достойнство в български експлоятяционни условия. Всички мотори са се доказали в практиката и имат само два недостатъка. По-лекият от тях е свързан с оригиналните свещи с платинен електрод. Заради качеството на бензина у нас смяната им се налага доста по-често от 100-те хиляди километра пробег, споменат във фабричните спецификации. Ето защо използването на свещи с обикновени електроди е напълно оправдано, а както показва опитът - и съвсем допустимо. Вторият проблем е по-сериозен. Заявеният от Hyundai интервал между смените на ангренажния ремък от 80 000 км понякога подвежда. Случаи на скъсване след 60 000, а при двулитровия мотор и при по-малко, карат много механици да препоръчват съкращаването на пробега между смените. Те от своя страна задължително включват обтягащите възли и направляващите ролки.

Що се отнася до избора на модификация, въпросът опира до стил на шофиране. Базовият двулитров двигател със 131 или 136 к.с. предоставя достатъчно мощност за всякакви режими, харчи умерено и би задоволил нуждите на повечето водачи. Предимството му пред двата по-големи шестцилиндрови мотора се състои най-вече в евтината поддръжка. Със 160 и 173 к.с. съответно V-образните агрегати превръщат Sonata в доста по-сериозен магистрален бегач, при това също с умерен апетит. Обслужването им обаче излиза доста по-скъпо, а увеличеното натоварване върху предния мост води до по-бързото му износване.

Стриктното съблюдаване на правилата за експлоатация гарантира дълъг и безпроблемен живот на

трансмисиите

на Sonata. При това моделът се нуждае от грижи доста рядко. Сервизният интервал между смените на маслото в скоростната кутия, например, е 90 000 км, независимо дали става дума за механичния или автоматичния є вариант с пет и четири предавки съответно. Ако не го спазва, собственикът рискува да се запознае детайлно с устройството на синхронизаторите или зъбните колела на пета предавка, а при автомата - да се сблъска с пълен отказ на трансмисията.

Една от най-интересните особености на Sonata се крие в

окачването

За автомобил от този клас с такава цена моделът разполага с направо уникална ходова част. В нея няма и помен от традиционния МакФерсон, използван в азиатските бюджетни возила. Окачването е независимо и на двата моста. На всяко колело се опират два, а отзад - четири, носача със сталибизатор на напречната устойчивост. Схемата е копирана от известен японски производител и се оказва удивително надеждна дори в български условия. Издържа без да се обади по 40-50 хил. км, а резервните части са на съвсем прилични цени. Единствената му тъмна страна познават механиците. Дали заради качеството на използвания в болтовите съединения метал, или заради мръсотията по родните пътища, компонентите на ходовата част клеясват така неистово, че препатили майстори директно хващат оксижена при появата на Sonata в сервиза. Откровено слаб елемент от ходовата част продължават да бъдат лагерите на главините, които радко издържат повече от 50 хил. км.

Макар и достатъчно ефективни,

спирачките

имат малко неприятна особеност. Накладките задължително трябва да са оригинални, защото в противен случай предните дискове се топят буквално пред очите на собственика. Отзад корейците монтират барабани спирачки дори в най-луксозните и мощни модификации, което леко озадачава предвид класа на автомобила. Моделът обаче никога не е бил замислян като нещо различно от семейна кола и конструкторите вероятно не са предвиждали да го карат "Шумахеровци".

Надписът "Направено в Корея" много отдавна не се възприема като синоним на компромисно качество. Всички

електрически и електронни възли

в Sonata се отличават с надеждност и безпроблемност. С изключение на редки случаи на неизправности по климатика, сериозни проблеми по оборудването не могат да се посочат. Повредените модули на запалването не се броят, защото по правило се дължат на ненавременна смяна на свещите. Ерозията увеличава разстоянието между електродите, натоварването върху елементите на запалването нараства и в определен момент "гръмва" най-слабото звено във веригата.

Предубежденията никога не са носели полза, но в случая с Hyundai Sonata това важи с двойна сила. Корейският автомобил предлага много повече за цената си, отколкото много по-именити европейски конкуренти от същия сегмент. Който не вярва, да пита някой таксиметров шофьор.

Справка за модела
Hyundai Sonata (EF)
История
Февруари 1999 Hyundai представя третото поколение на Sonata с вътрешнозаводски индекс EF. Моделът се предлага с 2.0- и 2.5-литрови четири- и шестцилиндрови бензинови двигатели с мощност 136 и 160 к.с. съответно.
Септември 2001 Sonata претърпява дълбока модернизация. Изцяло променени са предната част на автомобила и задницата. Мощността на базовия двигател намалява на 131 к.с., а 2.5-литровият V6 отстъпва място на по-мощен 2.7-литров агрегат със 173 к.с.
Февруари 2005 Започва производството на четвъртата генерация на модела с фабричен индекс NF

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
3 875 EUR
Скоростна кутия (механична)
1 678 EUR
Динамо
363 EUR
Стартер
222 EUR
Водна помпа
52 EUR
Ауспух (без катализатор)
511 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
118 EUR
Накладки (предни дискови)
38 EUR
Фар (комплект)
138 EUR
Калник
158 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Hyundai Sonata 2.0i 16V GLS /136 к. с./, произведен 1999 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА HYUNDAI SONATA (EF)
Модел
Вр.
кВ/к.с.
Нов
2003
2002
2001
2000
1999
Hyundai Sonata 2.0i 16V GLS
4
96/131
20 050
10 200
8 850
7 450
-
-
Hyundai Sonata 2.0i 16V GLS
4
100/136
19 090
-
-
7 100
6 450
5 150
Hyundai Sonata 2.5i V6 Automatic GLS
4
118/160
22 690
-
-
8 400
7 600
6 150
Hyundai Sonata 2.7i V6 GLS
4
127/173
22 050
11 350
9 850
8 200
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Hyundai Sonata (EF)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Hyundai Sonata (EF)
Работен обем
1 997-2 656 куб. см
Мощност

131-173 к. с.

Максимална скорост
184-220 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.3-8.5 сек.
Kia Magentis (GD)
Работен обем
1 997-2 493 куб. см
Мощност

136-169 к. с.

Максимална скорост
195-214 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
10.6-8.5 сек.
Daewoo Leganza (KLAV)
Работен обем
1 796-2 198 куб. см
Мощност

95-136 к. с.

Максимална скорост
180-206 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
13.5-10.0 сек.
Opel Vectra (B)
Работен обем
1 598-2 597 куб. см
Мощност

75-195 к. с.

Максимална скорост
175-238 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
17.0-7.9 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА