По-възрастните водачи на моторни превозни средства помнят времената, когато почти всички караха своите коли с едни и същи гуми целогодишно. През последните години все повече хора започнаха да "преобуват" своите автомобили, но не са малко и тези, които смятат това за неправилно. Сега ще се опитаме да ги убедим в обратното.
Развитието на технологиите е от решаващо значение.
Първите зимни гуми са се появили много преди раждането на нашите баби и дядовци. И още тогава те са разработвани, за да подобрят поведението на колите при студ и сняг. Тогава обаче разликите са били незначителни. Десетилетия наред тази специфична промишленост се развива все повече и повече, като това води и до значителни разлики между летните и зимните гуми. Така в наши дни ако търсим максимална безопасност за нас и за хората, които превозваме в автомобила си, задължително трябва да сменяме гумите според сезоните.
Кога се сменят зимните гуми с летни?
Оптималната работа на зимните гуми е при температури под 7 градуса по Целзий. Когато асфалтът изсъхне и температурите започнат да се покачват, зимните гуми не се превръщат в желе и даже привидно работят нормално, но те стават доста по-меки, отколкото е необходимо за оптималното сцепление. При по-дълга езда те прегряват, което води до влошаване както на спирачния път, така и на управлението на автомобила. Най-големият проблем обаче е, че спирачният път при екстремно спиране се увеличава значително.
С колко се увеличава спирачният път?
Един експеримент, направен с гуми Pirelli (той е валиден за всички марки и модели), ни дава представа за това с колко се увеличава спирачният път. При температура от 15 градуса по Целзий, което е в долните граници на температурите през летния сезон, един VW Tiguan е изкаран на писта, където ускорява и спира последователно с чисто нови зимни и летни гуми. Първоначално колата е "обута" с летни гуми и при скорост от 100 км/ч водачът натиска рязко спирачките. За привеждане на автомобила в покой са нужни 38.4 метра.
За да стане експериментът възможно най-нагледен, от конусите, където водачът натиска спирачките, са измерени 38.4 метра и е построена стена. Естествено тя не е бетонна, а от кашони, след което на Tiguan-а се монтират зимни гуми. Следва същото ускорение до 100 км/ч и същото рязко натискане на спирачките. Резултатът не никак добър - автомобилът спира с три метра по-напред. И това при положение, че температурата е 15 градуса по Целзий. Според експертите колкото повече нараства температурата, толкова се увеличава спирачният път на автомобил със зимни гуми.
Сигурни сме, че има много скептици, които ще извадят "от сто кладенеца вода", за да опровергаят нуждата от сезонна смяна на гумите, но замислете се, че така може да бъде спасен човешки живот - вашият, на ваш близък или пък на съвсем непознат. Тогава едва ли ще има някой, който да твърди, че инвестицията, която за нашите стандарти не е никак малка, е неоправдана.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
10:35 26.05.2017
2 onq s konq
Коментиран от #5
10:50 26.05.2017
3 ГоУст
Все още не са измислени гуми(или поне на мен не са ми известни), които да работят еднакво добре при температури от -20 до +60 - това са 80 градуса разлика!!
Бих казал "всеки сам да си преценя" - ама от това "самостоятелно преценяване" зимата се образуват задръствания щото някой не може да потегли дори наравно....(пък и общината не е хванала снежинките във въздуха)!
Зимните гуми са направени за сняг и ниски температури....летните за жеги.
Ако живеете в Испания или Гърция няма да ви трябват вероятно зимни но по нашите ширини си трябват.
Айде със здраве!
11:00 26.05.2017
4 Монтьорче
Коментиран от #6, #10
11:04 26.05.2017
5 БМЗЛЕ
До коментар #2 от "onq s konq":
И ас мойте ги взех мин. година нови с грайфер с дот 2204. Налагаше се да изхвърля подкалниците щото пласмасата се запалваше като ги бърнаутвах...много ми е мошно и ми требва слик даже и зимата ще ги вкарвам у работна температура...11:13 26.05.2017
6 Андре
До коментар #4 от "Монтьорче":
Гумата свири когато е прегряла, но не ми се обяснява какво следва след това...би трябвало сам да си отговориш...но се съмнявамКоментиран от #9
11:37 26.05.2017
7 Сиза
Доста независими организации при тестовете си недвусмислено доказаха, че зимните гуми имат по-къс спирачен път през лятото(при сухо време). Клипчета има много в нета.
Лятните гуми имат обаче значително по-добро поведение на пътя в летни условия и при дъжд.
Коментиран от #11
12:01 26.05.2017
8 Торонто
Коментиран от #86
12:04 26.05.2017
9 Баш Майстора
До коментар #6 от "Андре":
Абре аланкоулу бащати га караше Москвето с Видинки, сменяше ли летни със зимни ааааа?Коментиран от #30, #81, #96
12:08 26.05.2017
10 pi6man
До коментар #4 от "Монтьорче":
pi6man montior4e smeni si profesiqta .zimnite gumi svirqt 6toto pregrqva mekiq im kau4uk ne ot napompvanetoКоментиран от #13
12:11 26.05.2017
11 Андре
До коментар #7 от "Сиза":
проблема, в там че много хора приемат клипчетата в нета като чиста монета...а още по-големият и страшен проблем е, че хората не осъзнават кога се лъжат и кога не. В твоя случай положението никак не е добре.... те доста хора се и самоубиха поради това...лошото е когато вземат някоя невинна жертва...Коментиран от #18
12:14 26.05.2017
12 гумаджия
12:18 26.05.2017
13 Андре
До коментар #10 от "pi6man":
Примерно ако те застрелям без причина , това не означава, че е правилно. Дано си ме разпрал какво искам да ти кажа.Коментиран от #71
12:21 26.05.2017
14 Киро
Май не си чувал, че Мишлен създадоха ново поколение гума, изключително добра и зимата и лятото?!
Казва се Cross Climate.
Аз карам с такива и мога да потвърдя качествата и през всички сезони.
Който иска да си купува по 2 чифта гуми, да складира, да се реди по опашки за смяна, да плаща за смяна, да се надява времето да не го изненада и тн., аз вече нямам такъв проблем.
Коментиран от #65
12:30 26.05.2017
15 ХАХА
12:39 26.05.2017
16 Rado
Аз лично карам със зимни гуми лятото но ще обясня защо.
Когато карате с летни гуми зимата със сигурност няма да спирате или тръгвате добре защото гумата се е втвърдила.
Когато карате със нови зимни гуми лятото гумите ги съсипвате
и те вече не стават за зимата.
Аз карам със зимни лятото и спират по добре от летните но зимната гума трябва да е поне на 5-6 години за да се втвърди каучука.
Коментиран от #82
12:49 26.05.2017
17 Кабинчо
12:59 26.05.2017
18 Сиза
До коментар #11 от "Андре":
До Андре. Не говоря за клипове правени от Сульо и Пульо, а от утвърдени организации в сферата на безопасността. Последния, който гледах беше на БиБиСи и излъчен по НГ, и в който резултатите недвусмислено показаха, че зимна гума спира на сухо значително по добре. Колкото до моето положение, не го мисли, имам си 4 зимни и 4 летни гуми и си ги сменям навреме.Коментиран от #20
13:07 26.05.2017
19 БМЗЛЕ
13:09 26.05.2017
20 Андре
До коментар #18 от "Сиза":
По принцип в Англия времето е по- меко през зимата и по-хладно през лятото от колкото при нас. Там е ок да ползваш перформънс гуми или така наречените всесезонни.Но тук зимата е много студено...а лятото е много горещо.При температура на въздуха 30 градуса, асфалта е поне 50...при скорост 130 км в час по магистралата, от въртенето гумата загрява допълнително +50те градуса на които се пече...води до много бързо разграждане на каучука...а при рязко спиране може направо да гръмне...абе не е работа...става някъде, но за тук се изискват правилните гуми 😉13:19 26.05.2017
21 Алфата
13:27 26.05.2017
22 ял съм го тоя
Просто бях закъснял, поради друга работа, но веднага намерих време да ми сложат летните. И на мен не мисе дават 40 лв на година, но се налага.
Разликата в поведението на колата е огромна, това е истината.
Коментиран от #41, #94
13:44 26.05.2017
23 Vasik Atanasova
но сега умишлено ги правят с голяма разлика
летните много твърди а зимните много меки
това е с комерсиална цел
в този случай е добре да се сменят зимни и летни
за мене гумата е по важно нещо дори и от двигателя
Коментиран от #25
13:46 26.05.2017
24 ял съм го тоя
13:49 26.05.2017
25 ял съм го тоя
До коментар #23 от "Vasik Atanasova":
Да ама тогава москвича вдигаше 80, ладата 90, рядко някой опитваше 100 км/ч и то за малко, колкото да се похвали.Сега по магистралата масово се кара със 140, часове наред в най-голямата жега, много карат и доста по бързо, но това вече е проблем на полицията.
Баба вида, като я изпъна със 140 и ще само, БУМ и после ще има, тряс, прас и айде за жито и свещи. Мани ги тия боклуци.
13:53 26.05.2017
26 Шаран БГ
14:00 26.05.2017
27 Абе не ми обяснявайте
Коментиран от #31
14:04 26.05.2017
28 гост
- климат
- марка на гуми
- разум на ползвателя на МПС
Дали ти трябват зимни гуми основно зависи от климата: в Гърция със сигурност не ти трябват, в Испания също, у нас в Южна България и по морето пак може въобще да не ти потрябват. Не караш на ниските температури, не ходиш из планината, няма сняг - следователно не са необходими, но при ниски температури и употреба на МПСто си остават препоръчителна безопасна мярка.
Марката на гумите е важен фактор тъй като китайските хич не ги бива и дори и нови да си купиш пак скърцат и не държат добре, без значение какви са, летни или зимни. За нас най-добре са умерените ценови класове, които изкарват 4,5г сигурна употреба на семейна кола, с цена на комплект от 350 до 500лв. Или сигурност на цената на 1 кутия цигари месечно е за предпочитане пред това да ти палят цигара на гроба.
Най-голям проблем е българина и неговите нрави и привички. Може да се тегли заем за кола от 5-8х.лв, но няма да даде за гуми, за обслужване на спирачки, амортисьори и кормилна уредба. Щом тех. преглед го пуска, значи е наред, макар и да бълва кълбо от канцерогени и гумите му да са на 15г. Това е проблема на повечето: за цигари, кафе, алкохол и заведения, за гориво, безцелни пътувания и простоии има, но за изправност на колата не се дават. Макар и да може да купи по-стара кола и да я поддържа правилно, наш Ганю щом не го задължават, не го прави. Лошото е, че срещу Ганю ще излезе някой, който внимава и мисл
14:17 26.05.2017
29 Чичо Митко
----------------------------------
Pirelli Scorpion Verde All Season 255/65R17 111H M+S XL
Goodyear Wrangler HP All Weather 255/65R17 110T M+S
YOKOHAMA Geolandar A/T-S (G012) 255/65 R17 110H
14:29 26.05.2017
30 Дани
До коментар #9 от "Баш Майстора":
Пич, а баща ти имаше ли интернет да пише глупости, като теб?14:31 26.05.2017
31 Чубриков
До коментар #27 от "Абе не ми обяснявайте":
Тц. Преди време си бях взел всесезонни. Първата зима всичко беше О'К. Лятото след нея също. Дойде октомври и изправих един елементарен завой при лек дъжд. Отидох в треволяка и добре, че нямаше мантинела, та минах без ремонти. Първата ми работа беше да си купя зимни гуми. Оттогава все така - зиме със зимни, лятос с летни гуми. Това е истината. Зимните, дори и стари и опечени, не спират както трябва през топлия сезон, А пък ако е мокро си се пързалят безгрижно.14:34 26.05.2017
32 тираджия
Така съм си решил,така си карам.не се занимавам пролет и есен със смяна на гуми и излишно хвърлени пари на вятъра.
14:45 26.05.2017
33 ГНИДА
14:57 26.05.2017
34 ключаря
Да им го демонстрирам аз - с приятели експериментирахме с две различни коли една и съща марка и модел преди 2 години с гуми марка "Ласса".Той с нови летни гуми, аз със несменени зимни, ускорение до 80 км/ч и спирачки 7м по-добър спирачен път.И ... следва "Тома Неверни", размяна на гумите и ... неговата кола със зимните 2 м. по-добър спирачен път!
15:00 26.05.2017
35 1111
Със същия успех може да се вземе макрата и модел лятна гума с най-къс спирачен път, да се наредят кашончета и всчики други гуми да бъдат изкарани животозастрашаващи...
Айде сега всички да караме болиди със сликове, щото всичко друго е с по-дълъг спираен път на сухо. Глупости на таркалета...
15:00 26.05.2017
36 Андре
15:10 26.05.2017
37 Не мерси
15:23 26.05.2017
38 Оня без коня
15:52 26.05.2017
39 Ха ха ха
16:18 26.05.2017
40 без майтап
Коментиран от #46, #95
16:20 26.05.2017
41 лимонад
До коментар #22 от "ял съм го тоя":
абе с кви гуми карате всички като се пързаляте по пътищата ... единия не спирал, другия се пързалял, третия не можел да тръгне....или са подходящи или не са... зимни гуми на 3-4 години са твърди колкото летните - чисто нови или дори по-твърди от тях.
тарикатите масово карат с тесни гуми, че били по-евтини и харчело по-малко, както и с китайски... е няма как да очакваш добро качество и при 2те. последния сезон на зимните гуми - почти всеки го кара като летен - това са над 90% от хората, за да ги изтрият и да купят нови за зимата. Освен това е много по добре да караш с нови зимни гуми зимата, отколкото със стари с 4мм грайфер, затова - намалее ли грайвера - хората карат 1 сезон летен и ги довършват.
Недостатъка на зимната гума е, че е с по-голямо съпротивление лятото и евентуално колата гори минимално повече. Направената съпоставка за нови зимни срещу нови летни гуми е глупава и резултатът е на лице. няма луд който март месец ще си свали летните гуми и ще си купи чисто нови зимни за да кара цяло лято с тях, като също така знае, че ще ги изтрие мнгоо по бързо заради повишената температура..
Коментиран от #83
16:20 26.05.2017
42 патил от пирели
17:44 26.05.2017
43 Стига глупости
Да , ако карам като луд на магистралата и трябва да спря внезапно щото съм без мозък и не преценявам ситуацията, със зимната гума при НЯКАКВИ условия може и да имам 3 метра по-дълъг спирачен път..................
Само че аз не съм джигит, карам умно и с преценка и ако се стига до екстремно спиране от 100 до 0 то вероятно гумите ще са ми най-малкия проблем.
Да не говорим, че реално в София повече от 30-50 км не вдигам, а в час пик едвам се влача 3 часа..... за какви прегрявания, зимни , летни гуми , спирачни пътища и други ала бала говорите
Не слагайте всички хора и автомобили под един знаменател!
Коментиран от #44
18:15 26.05.2017
44 пир
До коментар #43 от "Стига глупости":
Ама си ми такъв философ, такъв философ си, че направо да си те схрускам, бай Ганьо!18:23 26.05.2017
45 Гост
Коментиран от #54
18:53 26.05.2017
46 лимонад
До коментар #40 от "без майтап":
skoda Felicia не се произвежда повече от 10 години. объркал си модела. Доста хора си карат така колите и след 3-4 години ги продават на останалите да си чукат главите с тях. като теглиш чертата - ако е купил колата за 25 000 нова и след 3г я продаде за 12 или 15 хил - е загубил половината от цената. някой си купува от него половин кола и след още 3-4 години - от първоначалната цена остава 1/4. за тия 3-4 години - 2рия собственик е дал за ремонти още 1/4 от цената на колата.като теглиш чертата - и 2мата са загубили приблизително еднакви пари, само дето единия е карал нова кола с нови гуми. другия си е купил стара кола и вероятно не е отделил пари дори за нови гуми :)
19:28 26.05.2017
47 Гост
Коментиран от #49
20:07 26.05.2017
48 PlimP
20:39 26.05.2017
49 Красимир
До коментар #47 от "Гост":
Мдааа. За жалост масовия грайфер е пистов.21:14 26.05.2017
50 Бат Гого
21:15 26.05.2017
51 onq s konq
Коментиран от #63
21:25 26.05.2017
52 6666
21:29 26.05.2017
53 Гост читател
21:56 26.05.2017
54 Слави
До коментар #45 от "Гост":
Мн добре казано22:23 26.05.2017
55 Та?????
Не сте карачи,а .??????
23:35 26.05.2017
56 Готин
Не сте карачи,а .??????
23:40 26.05.2017
57 босе
00:19 27.05.2017
58 оня с автосервиза
00:35 27.05.2017
59 Борис
Коментиран от #77
07:43 27.05.2017
60 FAN
Коментиран от #61
13:24 27.05.2017
61 Shmeker
До коментар #60 от "FAN":
След 3-4 сезон ЕВТИНИТЕ стават на пластмаса. Пак не стават за лятото.Виж след първия или втория може и да стават
19:02 27.05.2017
62 ВАГ
Зимата тряа да се кара със зимни ,лятото с летни .... виж ако имате Ауди Куатро е без значение ,ако имате БМВ зимата задължително вериги.
Коментиран от #75, #90
20:02 27.05.2017
63 Смях
До коментар #51 от "onq s konq":
Кон, ти и гумите ли ги купуваш от трактористи? За нафтата, вече знаем! :D22:21 27.05.2017
64 Опел
23:23 27.05.2017
65 Shmeker
До коментар #14 от "Киро":
Те и Гудяр имат много по-отдавна всесезонна, но не може да се мери нито с лятна, нито със зимна.Например Континентал нямат и отричат такава гума, а гумите им са най-добрите в света.
Коментиран от #69, #91
00:26 28.05.2017
66 Ахмед
Коментиран от #70
02:37 28.05.2017
67 Арменеца
08:50 28.05.2017
68 Арменеца
09:03 28.05.2017
69 Киро
До коментар #65 от "Shmeker":
Michelin Cross Climate не е класическа всесезонна гума бе, а ново поколение гума, лятна и зимна 2в1, без компромис с качеството нито зимата, нито лятото.Прочети малко за нея, да видиш за какво иде реч.
Коментиран от #85, #92
13:20 28.05.2017
70 Баба Вида
До коментар #66 от "Ахмед":
Ние имаме един мотокар на който гумите са му от когато е мотокар 20-30-40 години . Много сме доволни .14:11 28.05.2017
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Андре
До коментар #71 от "Max":
Не съм хейтър, само ме изнервят плоскоумници. Тези, които не откриват разликата между зимна и летна гума.Край на темата, няма спасение!13:07 29.05.2017
73 Бай Сашо
03:42 04.06.2017
74 Георгиев
Коментиран от #76
13:01 08.06.2017
75 Гйклш
До коментар #62 от "ВАГ":
Сигурно за Аудито няма значение при спиране дали е с летни или зимни гуми?09:41 11.06.2017
76 Адо
До коментар #74 от "Георгиев":
Тоест, за четири години купувате 2 задни и пет предни, а аз за 5 години взимам два комплекта зимни и летни. Къде е смисълът, от тая гимнастика? Всесезонните са пълен боклук на лед и страшно опасни на дъжд06:23 14.06.2017
77 Пенчо
До коментар #59 от "Борис":
Ти си за all terrain гуми. Зимните не стават за кал, големи сте философи. На бас, ме дори нямаш колаКоментиран от #93
06:49 14.06.2017
78 IKL
23:31 10.07.2017
79 Вуйчо Ваньо
02:56 20.03.2018
80 кокоджъмбо
17:11 15.09.2018
81 Тодор
До коментар #9 от "Баш Майстора":
А ти карал ли си с Видинки за да говориш как се държи кола (ако москвича е кола изобщо) с тях? Стига писахте глупости разберете най-накрая, че с вашата андрешковщина сте опасни и за себе си и за околните. Не се научихте, че законите на физиката са едни и същи за всички коли и шофьори. Колко пъти да ви се обяснява, че има разлика в материал, шарка на протектора и т.н. А за срок на годност на материала изобщо не ми се повдига тема. Стига Ганьовщини.09:51 31.12.2018
82 Рекламнол
До коментар #16 от "Rado":
... за 2 лета зимната гума в Испания се изпича и, губи предназначението си. От личен опит го казвам.11:18 31.12.2018
83 Рокамбол
До коментар #41 от "лимонад":
За разхода си абсолютно прав, тръгвам от БГ за Испания с летни гуми разход (по компа) 4.5 л. Другата година тръгвам със зимни гуми, същия маршрут, разхода 5.2л.11:50 31.12.2018
84 Driving pleasure
13:35 31.12.2018
85 Той
До коментар #69 от "Киро":
Да ти кажа, заинтересувах се и прочетох. Имат си зимна и лятна. Само не разбрах защо са с еднаква шарка14:49 31.12.2018
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 босе
21:26 01.01.2019
88 гуру
07:29 11.10.2019
89 Rumpamlula
12:16 12.10.2019
90 Ха ха
До коментар #62 от "ВАГ":
Пък ако сте с ВАГина бичите по джанти23:22 13.11.2019
91 Мишелин
До коментар #65 от "Shmeker":
Мъка, мъкаааааа с тия дойчивски галоши...23:24 13.11.2019
92 Ха ха
До коментар #69 от "Киро":
Аааааа не така, не така, Контури е върхът щот е "немски" рийш ли)))23:27 13.11.2019
93 Стига ва
До коментар #77 от "Пенчо":
Ми гумите за мъгла де ги забрай??? Ми най-новите нощни гуми със страхотно сцепление на тъмно?!))) Смешници!!23:32 13.11.2019
94 Павел
До коментар #22 от "ял съм го тоя":
Дай веднъж 150-200 за втори комплект джанти и не го мисли.. Няма и да се редиш на опашка в гумаджийниците08:04 20.03.2021
95 Льотчик на Фъ-16 / ГРАФИКА/....
До коментар #40 от "без майтап":
Аз нямам никакви проблеми с гумите-грайферите са им малки,и не са за бързо спиране,а за кеф,а ГАДЖЕТАТА МИ ДАЖЕ ИМ СЛАГАТ ЛУБРИКАНТ,ЗА ДА НЕ ИМ ПРОТЪРКАМ "АСФАЛТА",А НЕ --ГУМАТА...ЛОШОТО Е ЧЕ СА ЗА ЕДНОКРАТНА УПОТРЕБА И МАКАР,ЧЕ НЕ СЕ ИЗТЪРКВАТ,ГИ СМЕНЯМ СЛЕД САМО ЕДНА "ОБИКОЛКА"...Какво да се прави,според новата технология ги пълня с пяна...16:06 12.04.2021
96 Щурчо
До коментар #9 от "Баш Майстора":
Ми те Видинките бяха гуми . Изнасяхме Видинки и внасяхме румънски Виктория и сръбски Тигър ....07:46 13.04.2021